DRIVR

Test: Mercedes-Benz SL500 (R231)

Afgezien van een dansende rode naald en dampende ventilatieroosters zie ik haast niets voor mijn ogen. Laaghangende wolken zijn de pest. Of in dit geval: verdomd witte mistbanken die voor een acuut verlies aan vertrouwen en bijgevolg rijplezier zorgen. De Mercedes-Benz SL500 blijft evenwel zo rustig als de winterse omgeving. En hoewel het schermpje temperaturen onder nul toont, blijft het dak al even stoïcijns in de koffer. Kou zal je in de nieuwe Sport Leicht immers niet snel lijden.

Sl500 16

Dat was een uurtje geleden wel anders. Veel te dun gekleed slenterde ik toen met klapperende tanden en knikkende knieën richting het blauwe silhouet op de oprit. Mijn mond blies meer witte rook dan het woorden kon uitbrengen, tot groot jolijt van mijn copiloot. De 500 voelde de sleutel meteen in mijn broekzak en begroette ons met een koude deurgreep en een natte ster. Hoog tijd om in het zadelbruine Nappa-leder te zakken, de zetel- en nekverwarming op maximum te draaien en de cocon langzaam op kamertemperatuur te laten komen.

Terwijl het bloed weer naar onze vingertoppen stroomt, is er tijd om het designo-interieur te bewonderen. Het ziet er klassiek uit, maar voelt dankzij de materiaalkeuze eerder exclusief dan oubollig aan – exact zoals je het van moderne Benz verwacht. Bewonderend laat ik m’n handen tactiel over het lederen dashboard glijden. Ik bots op de startknop en besluit het werkpaard van dienst wakker te schudden. Een bescheiden brul wordt opgevolgd door heldere tikjes van acht cilinders in V-vorm. Terwijl de olie zichzelf warmpompt, sluit mijn kompaan zijn i-ding aan. Verrassend vlot, waardoor Duffy plots ‘Warwick Avenue’ in mijn oor trilt via de loepzuivere Harman Kardons.

sl500 19 SL500 1

sl500 15

sl500 13 sl500 12

Al is het niet alleen de muziekinstallatie die het haar in je oren recht krijgt. Het 4.7-liter grote krachtblok wil zich van meet af laten gelden en spreekt daarvoor heel wat karakter aan. Even flirten met het rechterpedaal en de uitlaat vult zich – zonder vulgair te willen doen – met woest gebrom en de dubbele turbo’s met zoveel mogelijk frisse lucht. Niet dat je daar veel van hoort met de kap dicht – daarvoor is is het dak te goed geïsoleerd. Nog enkele tellen geduld tot ze zich in de koffer heeft geplooid, de navigatie richting zuiden staat ingesteld en de massagestoelen hun programma afgerond hebben.

sl500 18 sl500 17

sl500 20 sl500 14

Volledig ontspannen trekken we het pookje kort in ‘D’, waarop de automatische 9G-Tronic-automaat het gevaarte van twee ton (!) voorzichtig in gang zet. Vatten we de rit nog in ‘Comfort’ aan, dan gaat het halverwege in de gepersonaliseerde ‘individual’-stand. De aandrijflijn op Sport, het onderstel en de stuurinrichting op Comfort en het ESP steevast op actief – want de mist vriest stilaan in het asfalt. En dat is geen schande met 455 pk en 700 Newtoniaanse momenten onder de rechtervoet, zeker als het koppel al vanaf 1.500 omwentelingen per minuut beschikbaar stelt. Stapje opzij? Je zegt het maar. Op kurkdroge wegen katapulteert 1-BGE-680 zich in een mum van tijd (4,3s) naar het eerste honderdtal, waarna de topsnelheid niet erg lang op zich laat wachten. Zo moest ondergetekende toch even bekomen van de adrenaline na het eerste stoplichtsprintje, want zelfs deze niet-AMG gaat waanzinnig snel. Komt er echter nattigheid, aanvriezende mist of vettigheid aan te pas, dan trekt de elektronica de leiband speels korter. Het achterste rubber spartelt dan van links naar rechts, op zoek naar grip, met alle hilariteit en stijlvolle schuiver(tje)s van dien.

sl500 6

sl500 25sl500 23

Durf je uiteindelijk toch ‘hulpeloos’ de baan op, luister dan vooral naar wat de kont je probeert te vertellen. Het lederen stuur mag dan wel erg goed in de hand liggen, het blinkt ook uit in het verzwijgen van informatie. Begrijp ons niet verkeerd: de voortrein stuurt meestal wel gehoorzaam in, het onderstel kan behoorlijk wat laterale krachten meester en komt voorts bijzonder geraffineerd uit de hoek. Zowel oneffenheden als hogere bochtensnelheden worden enthousiast verslonden, hoe fel je het tempo ook de hoogte in flippert met de lepeltjes achter het stuur. Je weet echter nooit voor de volle 100% hoe ver je nog kan pushen, en dat vreet aan het zelfvertrouwen. Of dat op een stel plakkerige zomerbanden in betere omstandigheden anders zou zijn?

sl500 4

sl500 21 sl500 22

sl500 24

Natuurlijk is Mercedes niet de enige constructeur met een dergelijk aanbod. Met een vanafprijs van 127.050 euro beland je met een tweezitter immers snel in het vaarwater van ander sportief gerief. En dat zijn eerder vijandige waters, waar de concurrentie nog meer op DRIVR-capaciteiten inzet. Zoek je evenwel bewust een heerlijke CRUISmet een ster op de neus, dan zal de SL500 allesbehalve teleurstellen. Ligt je focus anderzijds meer op prestaties en wegligging, dan loop je best eens bij Porsche langs. Of je gaat voor een de AMG SL63 of zelfs 65, al moet je daarvoor wel respectievelijk 166.375 en 250.228 euro ophoesten. En voor dat geld kan je dan weer makkelijk nóg een klasse hoger winkelen, pakweg bij McLaren of zelfs Ferrari. Al zullen zelfs die twee merken hun inzittende nooit zo hard cocoonen als de SL die het leenwoord zowat in automiddens introduceerde.

MERCEDES-BENZ SL500 

Plus Min
+ Ultieme CRUISR – maar daarom nog geen DRIVR

Weggecijferd

Motor 4.7 V8 twin-turbo
Aandrijving achterwielen
Transmissie automatische negenbak
Vermogen 455 pk @ 5250 tpm
Koppel 700 Nm @ 1500-3500 tpm
Gewicht 2.175 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,3 s
Topsnelheid 250 km/u
Normverbruik 9,0l/100 km
CO2-uitstoot 205-210 g/km
Basisprijs 127.050 euro

Verdict

8 op 10

 

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Twee jaar geleden een rally met een SL400 gereden. Ondanks een deelnemersveld van exclusieve klassiekers en dito supercars enorm genoten, om de eenvoudige reden dat Zuid-Engeland zelfs in oktober niet opgewassen bleek tegen de all-weather cabriokwaliteiten van de SL. Enkel de lange neus bleek een tikkel onvoorspelbaar bij het snellere werk, al bleek Nico Verdonck daar geen moeite mee te hebben tijdens een handvol hot-laps op het circuit van Goodwood…

  2. Stijn says:

    Vind de SL nog steeds een impressionante wagen. Maar het is toch wel erg jammer dat bijna alle koelsleuven, zoals deze aan de zijkant die refereren naar de 300SL, ‘vals’ zijn. Algemeen genomen vond ik de vorige SL, R230 (en dan noeg liefst voor de facelift), nog véél eleganter dan de, eerder robuuste, huidige.

    • Arthur Vanderplaetsen says:

      Die grills staan inderdaad enkel graag op foto dan ze effectief gaan koelen.

      Ik heb het persoonlijk niet echt voor de looks van het model. ‘In the flesh’, leunt de neus erg dicht aan bij de amg gt, maar de kont is imo iets te ‘hoekig’. Wat liefhebbers dan weer aangenaam vinden…

      Goûts et couleurs…

  3. @ttompost says:

    Dit blijft dè droomwagen. Helaas niet zo’n ‘looker’ als enkele van z’n voorgangers. De toekomstige versie van Gorden Wagener zal zeker heel wat eleganter ogen.

    nb. Ook de Burmeister zal voor de volgende versie zijn. Deze serie is -dacht ik- te verkrijgen met een Harman Kardon of B&O geluidsinstallatie.

    • Arthur Vanderplaetsen says:

      Hola, da’s een foutje van de eindredactie!

      Initieel stond er ‘of je nu een Harman Kardon of een Bang&Olufsen kiest, het engeltje zingt heerlijk in je oren’;

      Toch dank voor het oplettende oog!

Leave a Reply