DRIVR

Test: Fiat Tipo Hatchback 1.4 T-Jet

We schrijven het jaar 1988 wanneer Fiat een een kleine edoch ruime gezinswagen onder de naam Tipo lanceert. Pakweg dertig jaar later is die badge plots terug van weggeweest en horen er ineens drie modelvarianten bij: een sedan, hatchback én breakversie. Enerzijds om de minder succesvolle Bravo en Stilo te doen vergeten, maar vooral om weer een aanbod in het C-segment te hebben. Alleen blijken de Italianen het ditmaal volgens het less is more-principe te proberen…

Fiat_Tipo_06

Waagt de Tipo zich niet mee in een uiterst concurrentieel segment?

Met mededingers als de Mégane, de Focus, de Golf, Astra en Mazda 3 kan je moeilijk van een ‘blauwe zee’ spreken. Al heeft Fiat er wel goede aan gedaan om de Tipo meteen in drievoud op de markt te brengen; als vierdeurs sedan, vijfdeurs stationwagen en vijfdeurs hatchback. Van dat trio kreeg DRIVde laatste versie mee, aangezien dat soort wagens hier wel vaker de revue passeren. Hadden we het initieel wat moeite met de zakelijke look van de Tipo, dan bleek het ontwerp gewoon wat gewenning te vragen. Dat het er soms wat goedkoop uitziet, ligt vooral aan de strategie. Noem het gerust een soort van Dacia-aanpak: een scherpe vanafprijs van 15.500 euro en een uitgebreid uitrustingspakket.“Er is weinig nodig om veel te krijgen”, klinkt het dan ook op de reclameborden.

Fiat_Tipo_07

Veel krijgen? Dat horen we graag!

Jawel. In de basis krijg je een ruim aanvoelende vijfdeurs met 440 liter aan kofferruimte en een interieur zonder Italiaanse tierlantijntjes. Zeg gerust het tegenovergestelde van de Cinquecento. En toch klopt het geheel, op een soort van ‘sober maar verzorgd’-manier die zeker niet schraal aandoet. Kijk daarvoor maar naar het uitgebreide Uconnect-multimediasysteem met een (optioneel) 7-inch aanraakscherm dat intuïtiever werkt dan verwacht. Doe daar nog standaard airco, ESP en een starthulp voor hellingen bijen er is weinig dat je mist in een instapper – vooral omdat zelfs adaptieve cruise control of een achteruitrijcamera tot de opties behoren.

Fiat_Tipo_01

Ontbreekt er dan helemaal niets aan de vijfdeurs Tipo?

Niet dat we per se willen klagen over de standaarduitrusting, maar toch komt er een kleine ‘maar’ aan te pas. Het voelt namelijk allemaal oké aan, maar de afwerking kan zeker nog beter – net als de kwaliteit van de materialen. Waar het in onze tester met Italiaanse platen vooral aan ontbrak, was punch. De 1,4 liter T-Jet turbobenzine valt namelijk wat zwakjes uit. De 120 paarden, die vanaf 5.000 toeren ter beschikking staan, doen hun werk wel – maar met 215 Nm is er toch een relatief gebrek aan koppel. In dat opzicht opteer je misschien beter voor de 1.6-liter MultiJet dieselmotor, die evenveel paarden onder de motorkap heeft maar wel een rijker koppel van 320 Nm.

Hoe zit het eigenlijk met de DRIVR-capaciteiten?

Verrassend goed op dreef. De Italiaan is erg comfortabel aan lage snelheden in de stad, tot je het been in het hondenhok gooit. Drijf je het tempo met ander woorden op, dan komen adjectieven als ‘volwassen’, ‘stabiel’ en zelfs ‘gretig’ naar boren drijven. Laat de hoogbouw dus maar snel plaats maken voor wat groen en open wegen, want daar voelt de Tipo zich ook goed. Het stuur is daarbij wat aan de zware kant, maar dat voelt eerder als troef aan bij het betere bochtenwerk. Wat ons ten slotte ook opviel, is het gemak waarmee de Tipo kasseiwegen verteert. Qua familie-hatch zijn dat eigenschappen die al eens kunnen tellen. Enkel de manuele zesbak kon wat vloeiender, zeker wanneer de naald aan het dansen gaat.

Fiat_Tipo_02

Fiat_Tipo_03Fiat_Tipo_04

Conclusie

Is de Tipo een fijne wagen? Ja, maar je mist wat karakter. Is de Tipo een leuke wagen om te rijden? Ja, maar de 1.4 T-Jet mist wat pit. Heeft de Tipo een goede prijs-kwaliteitsverhouding? Ja, maar met enkele opties ziet het prijskaartje er snel anders uit. Versta ons niet mis, Fiat zal de teleurstellingen van de Bravo en de Stilo met deze Tipo makkelijk doorspoelen. Al bleven we toch een beetje met een “ja, maar” gevoel achter.

FIAT Tipo 1.4 T-Jet

Plus Min
+ Verrassend scherp rijgedrag – …maar…

Weggecijferd

Motor 1.4 l turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 120 pk (@ 5.000 tpm)
Koppel 215 Nm (@ 3.000 tpm)
Overbrenging 6-bak, manueel
Gewicht 1.350 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 9,6 s
Topsnelheid 200 km/u
Gem. testverbruik 7,4 l/100 km
CO2-uitstoot 139 g/km
Vanafprijs 15.500 euro

Verdict
6 op 10

Share Button

Leave a Reply