DRIVR

Opmerkelijk:
Glickenhaus presenteert Stradale, wil een Road Cup

Op het Salon van Genève vielen er weer tal van DRIVR-premières te bewonderen. Vooral uit Europa, maar ook van verder weg. Eentje was evenwel door de mazen van ons  ons net geglipt: de Scuderia Cameron Glickenhaus 003 S, met de S van Stradale. Na de Competizione en de Competizione Stradale is de Amerikaanse Scuderia namelijk klaar met de reguliere straatvariant. En daar hoort meteen een interessant voorstel bij.

scg_003s_1

De Stradale-variant van de SCG003 is – zoals de naam al doet vermoeden – de straatlegale versie van de volbloed GT-racer. Toch sluit het design goed aan op dat van de ontwerpstudie die ondertussen van 2015 dateert. Enkel de voorpartij kreeg een update, waar de aerodynamica werd geoptimaliseerd en de koplampen een nieuw ontwerp kregen. Binnenin pakt de Stradale uit met een aangekleed interieur (waarvan we nog geen foto wisten te bemachtigen). Opvallend wel, want in de andere versies van de SCG003 kan je er vergeefs naar zoeken.

scg-003-stradale-00

Onder de achtersteven vinden we een V8 biturbo met een longinhoud van 4,4 liter terug. BWM M5, anyone? Die zou goed moeten zijn voor bijna 800 grazers. Via een sequentieële CIMA-zevenbak wordt het vermogen naar het asfalt geleid. Wat volgt is een sprint naar de honderd in minder dan 3,5 tellen en een topsnelheid die bij 350 km/u nog niet bereikt is. Om al die kracht in goede banen te leiden, beschikt de SCG003 S standaard over koolstofkeramische stoppers.

Wie dat wil, kan de tweezitter volledig zelf in elkaar knutselen, want de supersportwagen wordt vanwege homologatieredenen als kitcar verkocht. Gaat dat sleutelwerk je petje te boven, dan neemt een speciaal team van Glickenhaus de assemblage voor zijn rekening. Mag ook wel voor de 1.1 miljoen euro die van je rekening verdwijnt als je de bon tekent. Mocht je toch nog eentje willen, dan is snel zijn de boodschap, want er worden slechts drie (!) exemplaren gemaakt.

scg_003s_5

Heb je de SCG003 S eenmaal in handen, dan heb je meteen de snelste straatlegale bolide op de Nürburgring te pakken. Neen, de Stradale werd nog niet over het vermaarde circuit gejaagd. Maar Jim Glickenhaus is ervan overtuigd dat een tijd van 6:40 haalbaar is. Sneller dus dan de recordtijd van 6:52 die Lamborghini onlangs claimde met de Huracán Performante. Tegelijkertijd wil Jim een officiële competitie voor straatlegale sportwagens op de Nürburgring. In die Road Cup rijden de wagens vanuit Keulen tot aan de ‘Ring om vervolgens op dezelfde set banden een gooi te doen naar de snelste ronde op het circuit. En dat allemaal als onderdeel van de 24 uur van de Nürburgring. Even benieuwd als wij of dit er ooit zal komen?

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Dat er op zijn minst een stel regels voor Nordschleife-records moet komen, is duidelijk. Een controleorgaan dat nagaat in hoeverre de gebruikte wagens effectief standaard zijn, nog beter.

    Wat Glickenhaus met die relatief korte rit van Keulen naar de Ring hoopt te bereiken, is minder duidelijk. Bewijzen dat de wagens effectief road-legal zijn en op kenteken staan?

Leave a Reply