DRIVR

Test: Audi A3 Sportback 1.0 TFSi

Het wordt stilaan een sport, de zeven verschillen spotten bij een modelupdate. De ‘nieuwe’ Volkswagen Golf spant daarbij de kroon, door je bijna te verplichten om een vergrootglas boven te halen. Maar ook Audi toont zich bij de facelift van de verwante A3 behoudsgezind, zoals de foto’s van deze geüpdatete A3 tonen. Gelukkig ligt er onder de kap wel iets wat het vermelden waard is, namelijk een geblazen driecilinder van exact één liter groot. Of dat volstaat om de A3 op de top van zijn kunnen te houden?

Dynamic photo, Colour: Florett Silver

Wat houdt de facelift precies in? 

We zeiden het al, haal de loep maar boven. Drastisch zijn de wijzigingen immers niet, maar gelukkig zijn de scherpere koplampen wel herkenbaar. Die zijn voortaan trouwens ook met Matrix-ledkomplampen te verkrijgen. Daarnaast valt ook het bredere radiatorrooster op, terwijl de achterlichten een meer horizontaal georiënteerde look krijgen. Op ons testmodel vielen er nog wel wat aantrekkelijkere verschillen op te tekenen in de bumpersecties. Vooraan zijn dat twee grote luchtinlaten met een grijs accent onderin (ongeacht de wagenkleur), achteraan een hertekende diffuser die het silhouet van de A3 nog wat breder maakt. Alleen spijtig – maar tegelijkertijd logisch – dat de 1,0 liter geen uitlaat aan weerszijden heeft om het plaatje af te maken.

 

Audi A3 SportbackAudi A3 Sportback g-tron

Ergo: de grootste nieuwigheid bevindt zich onder de motorkap?

Klopt, want daar is de kleine 1.2 TFSI viercilinder vervangen door een nog kleinere 1.0 TFSI driecilinder. Maar vooraleer je begint te gniffelen: die is wel weer goed voor 116 pk en 200 Nm. Een kleine maar dappere driepitter dus, die het vooral van zijn trekkracht moet hebben – zeker als je de S-tronic automaat laat begaan. In zijn normale stand (laat staan in eco) wil die immers zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling, waardoor je soms wel in vijfde door de bebouwde kom aan het slenteren bent. Dat de verbruiksmeter na afloop toch nog 7,2 liter aangeeft, is dan ook opvallend – en meteen een goede reden om de Drive Selector te duimelen.

 

Audi A3 SportbackAudi A3

Over naar de Dynamic-modus dan maar?

En of die van pas komt om de kleinste A3 tot leven te wekken. Zo gereden valt er nog nauwelijks nog iets aan te merken op de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Evenmin op het fijne geluid dat de 116 paarden van de 999 cc’s met zich meebrengen en het lederen stuur dat lekker in de hand ligt, trouwens. Al valt het wel meteen op (en tegen) dat de neus van de populaire middenklasser snel naar grip moet zoeken. Een algemeen probleem of eerder te wijten aan de gemonteerde winterbanden? Wat er ook van zij: op die manier ben je niet echt geneigd om de TFSI met zijn nekvel te pakken, hoewel de klassieke sprint (net) onder de tien seconden en de topsnelheid van 206 km/u toch enig DRIVR-potentieel beloven. Zijn echte sterkte zit evenwel in het rijcomfort, want in normale omstandigheden blijft de kwaliteitsvolle cabine een uitgelezen plek om kilometers in te malen.

Static photo, Colour: Florett Silver

Conclusie?

De perfecte middenklasser, of wat had je gedacht. Tot je naar het prijskaartje van onze goed uitgeruste persdemo kijkt, 39.937,55 euro ziet staan en steil achterover valt. Na die onzachte landing vraag je je allicht af of je toch niet beter naar een Volkswagen Golf gaat kijken, want daarvoor haal je een goed uitgeruste GTI in huis. Dan lijkt de keuze ons heel snel gemaakt, tenzij die vier ringen en de hoogstaande afwerking natuurlijk je oordeel gaan bepalen.

AUDI A3 Sportback 1.0 TFSi

Plus Min
+ Er komt veel uit de 1.0 TFSi – Er staat te veel op het prijskaartje

Weggecijferd

Motor 1.0 driecilinder, benzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 7-bak, automatisch
Vermogen 116 pk
Koppel 200 Nm
Gewicht 1275 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,9 s
Topsnelheid 206 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot 108 g/km
Prijs 39.937 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

One Response

  1. peter says:

    Ik vraag me echt af waar de limieten van de consument liggen. Hoe ver kunnen de ‘premium’ merken de prijs blijven opdrijven? Ik vraag me echt al lang af wanneer de kritische grens bereikt wordt en de consument zich gaat afkeren van deze al te dure producten. Ik zou in elk geval mijn 40.000 euro anders spenderen, en zeker niet alleen aan een wagen.

Leave a Reply