DRIVR

Test: Ford Fiesta ST200

Collega Arthur had vorig jaar nog het genoegen om de parade naar aanleiding van 40 jaar Ford Fiesta in een ST200 te volgen, om huisfotograaf Gerd naar de beste uitkijkpunten te rijden. De kleine hot hatch bleek een meer dan aangename metgezel, al was een dag wat kort om de kwaliteiten van de extra afgetrainde sportieveling volledig te leren kennen. Wat over en weer gemail en een smekende blik later kregen we van Ford opnieuw de sleutels van de ST200 toegeworpen, vlak voor die officieel met pensioen ging.

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

De heetste variant van de uitgaande Fiesta is voor het kennersoog te spotten aan de zwarte 17 duimsvelgen, een wat agressievere achterspoiler en de vuilzakgrijze koetswerkkleur. Zoals Henry Ford het zou zeggen: je kan hem krijgen in elke kleur die je wilt, zolang het maar Storm Grey is. Om twijfel te voorkomen, kreeg de derrière ook nog een badge ‘ST200’ opgeplakt. Voor de rest is deze rappe jongen identiek aan zijn courantere broertje. Niet dat dat een straf is, want het driedeurskoetswerk stond altijd al garant voor een gedrongen en sportieve look.

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com PhotographyFord Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Na een rondje eromheen is het tijd om datgene te doen waarnaar ik al even heb uitgekeken. Rijden! Instappen en op zoek naar de ideale rijhouding in de perfect ondersteunende Recaro-kuipstoelen is de boodschap. Alleen jammer dat die daarvoor nog steeds wat te hoog opgesteld staan. Laat je je blik over het dashboard glijden, dan wordt snel duidelijk dat het goed is dat de nieuwe generatie van de Fiesta net gelanceerd werd. Probeer de GPS te bedienen en die indruk wordt enkel nog verder bevestigd. Niet alleen is het scherm erg klein naar huidige normen, de bediening en weergave zijn hopeloos achterhaald. Maar gelukkig is dat niet waar het hier om draait. Waar het wel om gaat, komt met een bescheiden roffel tot leven na een korte druk op de Power-knop.

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

De ST200 heeft dezelfde 1.6 liter grote viercilinder turbobenzine onder de motorkap als de reguliere ST. Alleen levert die hier geen 182 pk vóór overboost, maar 200 paarden en 290 koppelmomenten. Duw je stevig door met de rechtervoet, dan krijg je gedurende 20 seconden nog eens 15 pk’s en 20 nm extra als bonus voor een totaal van 215 pk en 310 Nm. Niet alleen zijn dat best wel indrukwekkende cijfers, eenmaal op pad is het vooral de manier waarop het blok z’n vermogen levert die tot de verbeelding spreekt. Vanaf 1.600 toeren kan je profiteren van het dan al royaal aanwezige koppel. Laat de naald voorbij de 2.500 tpm gaan en je krijgt niet alleen meer sound, de vierpitter trekt ook steeds enthousiaster aan de kar – en blijft zonder verpinken doorsleuren tot aan de begrenzer die ingrijpt bij 6.500 omwentelingen. Met dank aan de kortere eindoverbrenging die specifiek is voor de 200.

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com PhotographyFord Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

De aandrijving gebeurt trouwens zoals het hoort in een hot hatch: via een manuele zesbak. Zeker geen straf, want je rechterhand beschikt over een kleine pook om de zes verzetten te bedienen. De bak met aangepaste overbrengingsverhouding (4.06:1 tegenover 3.82:1 voor de gewone ST) schittert dankzij trefzekere overgangen en korte schakelwegen. En maar goed ook, want eens op dreef gaat het blok gezwind richting de rode zone. De aangepaste verhouding draagt ook bij aan de snellere sprint naar 100 km/u (6.7 sec). Aan topsnelheid moet niet worden ingeboet, want deze hete rakker houdt het pas bij 232 km/u voor bekeken.

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Die extra punch onder je rechtervoet smeekt om een extra alert chassis. Dat hadden de techneuten bij Ford gelukkig ook begrepen, want ze verfijnden de al uitstekende ophanging van de gewone ST met een 2 millimeter dikkere antirolstang vooraan en een 27 procent stijvere torsie-as achteraan. Het geheel kreeg ook iets vergevingsgezindere schokdempers mee, maar laat je daardoor niet misleiden. Op de gekende asfaltlap tussen huis en werk ontdekte ondergetekende meer dan één onbekende richel… Interessant detail: de standaard ST’s die samen met de ST200’s van de band liepen, hebben dezelfde upgrades. Twee verschillende setups op dezelfde lijn afmonteren bleek namelijk financieel niet haalbaar.

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Eenmaal de baan vrij is en wat bochten bevat, vergeet je de inherente stugheid echter snel. De nieuwe stuursetup is nog preciezer en het onderstel schenkt bakken vertrouwen waardoor je erg hard de bocht om kan. Genieten! De fitte Fiesta biedt bakken grip, zelfs zoals in ons geval op zomerbanden die hun beste tijd al even gehad hadden. Goed voor het vertrouwen dus, waardoor het tempo nog verder de hoogte ingaat en de curves in het asfalt elkaar steeds sneller opvolgen. De ST200 daagt je graag uit en blijft onvermoeibaar het beste van zichzelf geven. En dat kan best lang, want zelfs met het mes tussen de tanden komt het verbruik met moeite boven de 10l/100km. Een gemiddeld verbruik van rond de 8,5 l is daarom zeker realistisch. Bij een eco-run volstond zelfs 7 liter 95 E10.

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com PhotographyFord Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com PhotographyFord Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Wat een heerlijke hot hatch is dit toch zeg. Het Dynamics-team van David Put zal zijn borst echt nat moeten maken om de volgende ST op zijn minst even goed te maken. Die krijgt zoals geweten geen viercilinder meer, maar een geblazen driecilinder. En dat heeft zowel voor- als nadelen. Voordeel is dat het geluid makkelijker te tunen valt, nadeel dat een driepitter minder gretig aan het gas hangt dan we van een vierpitter gewoon zijn. De toeren blijven ook langer ‘hangen’, wat evenmin een sportief kenmerk is. Benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. In tussentijd is de ST200 bijna hot property geworden, want de serieproductie is helemaal uitverkocht. Wil je er toch nog eentje op de kop tikken, dan ga je al in het buitenland naar ‘directiewagens’ moeten zoeken. Maar weet dat zelfs de weinige kilometers harde zullen geweest zijn. De ST200 is nu eenmaal zo’n wagen. En all the better for it.

[Foto’s: Dennis Noten]

Ford Fiesta ST200 (2016)

Plus Min
+ ST met extra pit – Uitverkocht

Weggecijferd

Motor 1.6 Turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 6 versnellingen, manueel
Vermogen 200 pk @ 6.000 tpm (215 pk in overboost)
Koppel 290 Nm @ 2.500 – 4.000 tpm (320 nm in overboost)
Gewicht 1.088 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,7 s
Topsnelheid 232 km/u
Gem. testverbruik 6.1 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km
Vanafprijs (uitverkocht)

Verdict

9 op 10

Share Button

Leave a Reply