DRIVR

Test: BMW M4 Competition Package (2016)

Aan M3/4-specials geen gebrek. Nu het Motorsport-model dertig kaarsjes heeft uitblazen, draait de fabriek in Garching er de ene na de andere beperkte (én peperdure) oplage uit. Dus wat is de Competition dan? De zoveelste variatie op een gekend thema? Alles behalve om precies te zijn. Eerder de belangrijkste update sinds het model begin 2014 gelanceerd werd. Zij het wel tegen een prijsje.

bmw_m4_coupe_competition_package_71

Vooruit ermee: hoeveel kost de Competition-opsmuk extra?

Zomaar even 7.425 euro. Daarvoor krijg je om te beginnen 19 pk extra (het koppelcijfer blijft bij 550 Nm gelijk), nieuwe shocks en veren, dito antirolstangen, herziene rijmodi en specifieke twintigduimers. Binnenin springen de lichtgewicht sportstoelen in het oog, met hun geperforeerde ruggen en gordels met M-patroon. Shadow Line-exterieurdetails en een M-sportuitlaat ronden het plaatje af. Hoeveel agieler de M3/4 daarvan wordt, specificeert BMW niet met een Ringrondetijd of iets dergelijks. Wel zeker is dat de M4 met M-DKG automaat de kaap van de 100 nu in 4 seconden rond kraakt, terwijl de top nog altijd begrensd is op 250 km/u.

En hoe uit zich dat onderweg?

Om te beginnen dat de ophanging iets stugger is geworden. Kon je de reguliere M4 (die trouwens nog altijd te hebben is) op de openbare weg nog net in standje Sport rijden, dan gaan de instelbare dempers van de Competition onverwijld in Comfort om de zaak veerkrachtig te houden. Of de nieuwe afstelling effectief voor meer tractie zorgt – sinds dag één de achilleshiel van deze M-generatie – zijn we niet helemaal kunnen nagaan. Ons testexemplaar stond op winterbanden die traditioneel minder hard plakken dan een Michelin Super Sport op droog wegdek. Bovendien lag het ook nog eens vettig, waardoor het lichtje van de tractiecontrole zelfs in vijfde nog niet uitgepinkt was.

bmw_m4_coupe_competition_package_62

bmw_m4_coupe_competition_package_69bmw_m4_coupe_competition_package_68

Nog altijd een hooligan dus.

Zeg dat wel. De immense krachtontplooiing aan dik 1000 toeren maakt dat je echt op vinkenslag moet liggen om potentiële schuivers op te vangen. Short-shiften is bijgevolg de boodschap, temeer omdat de voorkant nog nooit van onderstuur gehoord heeft. Was het dikke sportstuur communicatiever, dan zou je vol overtuiging op de 20-duimers kunnen leunen. Maar dat is dus niet het geval. Ter compensatie toont de stuursetup zich wel accuraat en eerlijk afgewogen in Normal of Sport. En de schakelactie van de automatische zevenbak dan? Die durft in zijn snelste stand al eens onrust in de aandrijflijn te brengen, terwijl de schakelsnelheden lang niet meer zo spectaculair zijn naar contemporaine normen.

Dan toch liever een M3 zoals we die recent nog getest hebben?

Zeer goede vraag. De M3 had een manuele bak, stond op vers zomerrubber en was uitgerust met een heerlijke M Performance-uitlaat. Die van de M4 Competition klinkt in vergelijking eerder kwaad en luid, maar kost dan ook maar een fractie van het optionele systeem uit titanium. Tegelijkertijd kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de vierdeursversie een iets andere afstelling heeft dan de coupé, die maakt dat het geheel minder intimiderend overkomt. Dat gezegd lijkt de achterkant van de M4 Competition wel iets beter aan de baan te kleven – zij het niet zoals gezegd onder power, maar wel op een glooiende weg met de nodige koerswijzigingen.

bmw_m4_coupe_competition_package_65bmw_m4_coupe_competition_package_64

bmw_m4_coupe_competition_package_73

Conclusie?

Het Competition-pack geeft de M4 Coupé (maar ook de Cabrio en de vierdeurs) naar wens een harder kantje, in de drie betekenissen van het woord: de demping is iets harder, de uitlaat klinkt harder en de zes-in-lijn trekt harder. De vraag is alleen of je naar die attributen op zoek bent in een sportwagen die – net als de 911 – nog vaak als daily driver gebruikt wordt? Ben je daarentegen op zoek naar een fun-car die op commando dwars gaat en ook nog eens zijn mannetje staat op het circuit, dan is het Competition-pack een no-brainer. Ook al loopt de prijs van een M4 daarmee gemakkelijk op tot 100.000 euro en meer.

BMW M4 Competition (2016)

Plus Min
+ Trackdays ingedacht – Weer duurder

Weggecijferd

Motor 3.0 zes-in-lijn biturbobenzine
Aandrijving achterwielen
Transmissie gerobotiseerde zevenbak
Vermogen 449 pk @ 5500 opm
Koppel 550 Nm @ 1850 opm
Gewicht 1485 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,0 s
Topsnelheid 250 km/u
Gem. testverbruik 8,8 l/100 km
CO2-uitstoot 204 g/km
Vanafprijs 88.625 euro (manueel)

Verdict

9 op 10

Share Button

Leave a Reply