DRIVR

Test: Citroën C3 1.2 PureTech 110

Retro is hot. Kon de heropleving van Pokémon (GO) je deze zomer niet naar vroeger doen mijmeren, dan zetten de herwerkte versies van Disney’s grootste klassiekers je wel terug in kinderschoentjes met velcro. What a feeling, nostalgie. Ook in autoland spelen ze graag in op emoties van vroeger. Vooral bij Citroën, dat de C3 anno 2017 ook van een retro-jasje voorziet. Ah, ah, ah, ah, Stayin Alive!

Citroën C32

De Fransen willen hun verkoopcijfers koste wat kost opkrikken en een plekje in de top 3 veroveren, waarvoor ze volop op personalisatie inzetten. Van alle mogelijke combinaties rijden wij met het meest klassieke model naar huis. Want afgezien van het weinig intuïtieve touchscreen op de middenconsole, zetelen we precies midden de jaren ’70. Stoffen stoelen met een patroontje, handige armsteun en een zachte lederen afwerking, afgeronde ventilatieroosters, simplistische ‘deurlussen’, een groot rond stuur en een kleurenpalet waar de Jackson 5 het warm van krijgen, enkel de gepaste soundtrack moet je zelf door de degelijke basisinstallatie trillen.

Citroën C36

Citroën C35 Citroën C34

Doorprikken vervolgens wel de illusie: het USB-poortje, het digitale schermpje tussen de tellers, multimediaknoppen op het stuur en het design langs buiten. Hoe nostalgisch de binnenzijde ook aanvoelt, des te moderner oogt de pastelkleurige koets langs buiten. Zeker met recente toevoeging van de (optionele) AirBumps en de dubbele rij koplampen van de C4 (Grand) Picasso. Het geheel oogt als een modern stadsautootje met charmante inborst; als een glimlach op een lentedag. De Citroën C3 ziet er vrij compact uit, maar verrast met z’n 3,99 m lengte, 1,75 m breedte en 1,47 m hoogte vooral binnenin met een aangenaam ruimtegevoel. In het koffertje past daarentegen enkel een grammofoon en een bescheiden collectie platen, al doen klasgenoten het niet opmerkelijk beter.

Citroën C33

Citroën C311 Citroën C310

Achterin een grammofoon, vooraan een Singer naaimachine? Neen hoor, het 1.2-liter PureTech driepittertje voelt krachtig aan met een heerlijk luchtig gebrom en in ons geval 110 hoogtoerige paarden naar de voortrein langs een manuele vijfbak. En hoewel de 205 koppelmomenten al vanaf 1.500 omwentelingen per minuut beschikbaar zijn, komt de C3 nogal moeilijk van de lijn – het hoort er bij een driecilinder gewoon bij. Net als een bescheiden verbruik (5 l/100 km) en een minimale ecologische voetafdruk (103 g CO2/km). Kom je (zo) vlot(als mogelijk) uit de startblokken, dan tel je tot 10 voor het eerste honderdtal – het tweede zal je nooit bereiken.

Citroën C315 Citroën C317 Citroën C318

Veel relevanter is het sprintje naar de 50 en de wendbaarheid in drukkere gebieden. Stuur em niet als pocket rocket langs de betere Ardennenwegeltjes (daarvoor komt de DS3 Performance nog aan bod), maar laat de lijn wat vieren in de bebouwde kom. Het is verrassend hoe leuk de C3 zich aan reglementaire snelheden laat sturen en daarbij lichtvoetig en gezwind z’n eigen gangetje gaat. Citroën herbevestigt de focus op het comfortabele en voegt net genoeg dynamische elementen toe om het leuk te houden. Een soort je-ne-sais-quoi, dat enkel de Fransen precies juist weten te krijgen.

Waar de Zuiderburen dan weer wat minder handig mee zijn, is het elektronicagedeelte. Het infotainmentsysteem mag dan wel zaken als Apple Car Play bevatten, tactiel of ergonomisch zal het nooit aanvoelen. Zo kan bijvoorbeeld de temperatuur enkel op het schermpje worden ingesteld, wat nefast werkt voor een opmerkzame besturing. Laat ten slotte de spoorassistent en co liever op non-actief: die gooien meer roet in het eten dan ze smaak toevoegen.

Citroën C314

Citroën C313 Citroën C39

Dat terzijde gelaten, blijft de C3 een schitterend autootje. Het geheel toont op papier wel zo gemiddeld als wat, maar weet je in een mum van tijd te betoveren. Van het fijn aanvoelende interieur tot de moderne looks en de gebalanceerde rijbelevenis; het voelt bijzonder aan. Of het in één van de 36 andere varianten anders is? We weten het eerlijk gezegd niet. Wat we wel weten is dat er al een Citroën C3 vanaf € 12.955 kan geconfigureerd worden. Dan wel de 1.2 PureTech instapper met 68 pk en een hele hoop veiligheidssysteempjes. Voor extra power en pakweg klimaatregeling moet je wat dieper in de buidel tasten. Deze 1-PYF-660 klokt af op €21.000, maar dan rij je wel met een echte bon vivant naar huis. A la bonheur. 

Citroën C31

Citroën C3 1.2 PureTech (2017)

Plus Min
+ Comfortabel & nostalgisch – Niet echt voor DRIVRs

Weggecijferd

Motor 1.2 PureTech benzine
Aandrijving voorwielen
Transmissie manuele vijfbak
Vermogen 110 pk @ 5.500 opm
Koppel 205 Nm @ 1.500 opm
Gewicht 1050 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,9 s
Topsnelheid 188 km/u
Gem. testverbruik 5,3 l/100 km
CO2-uitstoot 103 g/km
Vanafprijs 12.955 euro (basisversie)

Verdict

8 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Dieter Verschaeve says:

    De binnenkant ziet er nog best goed uit met die knipogen naar vroeger. Van de stootkussen ben ik nog steeds geen fan. Hopelijk verspreiden ze die niet verder in hun gamma.

  2. Pieter Fret says:

    In levenden lijve een heel charmant karretje. Al is de voorkant wel wat ‘overgedesignd’ – typisch Citroën tegenwoordig – en dus wellicht nogal modegevoelig.

    Heel fijn geschreven trouwens, Arthur!

Leave a Reply