DRIVR

Mini Remastered: Klassieke Mini’s van David Brown Automotive

Schreven we gisteren nog over een nieuwe bolide in een retro-jasje, dan laten we je vandaag kennis maken met een oude bolide in een nieuw jasje. Er komt namelijk een Mini Remastered onze kant uit! Het team bij David Brown Automotive – hetgeen we ook van de Speedback GT moeten kennen – slaat de handen in elkaar om de klassieke Mini terug leven in te blazen, zij het wel met een arsenaal aan moderne snufjes.

David-Brown-Automotive-Mini-remastered-10

David Brown Automotive weet dat eigenaars van de originele Mini het autootje meer als stijlicoon dan als Daily DRIVzien, maar er eigenlijk het gekraak en gepiep niet bij willen. Net daarom gaat het aan de slag met een ‘Remastered’-versie van één van de meest iconische stadsbolides. Hebben we jullie al verteld dat Retro hot is?

gallery-1491495267-caferacer-banner-1 gallery-1491495335-caferacer-banner-3

Om wat werk te besparen en het legaal allemaal correct te houden, wordt elke ‘nieuwe’ Mini uit een oude Mini gehaald. Behoudens enkele tactische verstevigingen, wordt de koets dus niet volledig herwerkt. De Mini Remastered krijgt gelukkig wel frisse koplampen, een extra laagje isolatie en een heuse paint job. Binnenin komt er wat meer werk bij kijken. Het interieur is hagelnieuw, inclusief hoogwaardig leder, alu-afwerking en allerhande digitale snufjes. Om nog te zwijgen over personalisatiemogelijkheden…

David-Brown-Automotive-Mini-remastered-11

David-Brown-Automotive-Mini-remastered-04 David-Brown-Automotive-Mini-remastered-03

Onder de kap komt een ferm gepeperde versie van de 1.275cc viercilinder. De manuele vierbak krijgt zo’n 78 paarden te verwerken aan 5.700 opm, goed voor een topsnelheid van 145 km/u. Dankzij het lichtgewicht van 740(!) kg verbruik je daarbij haast geen druppel naft en stuur je het ding zo dynamisch als een kart. Iets waar de nieuwe generatie Mini maar al te graag mee uitpakt, maar meestal aan tekort schiet wegens overgewicht. Gewicht over kracht, terug naar de essentie; heerlijk!

David-Brown-Automotive-Mini-remastered-16

Iets minder ‘heerlijk’, is de beperkte oplage en bijgevolg de exuberante prijszetting. David Brown plant momenteel twee series van 25 oplages, leverbaar in de tweede helft van 2017, en met een vanafprijs rond de $62.350. De speciallekes op bovenstaande beelden, zouden je bijna $90.000 kosten. Vrij prijzig voor een Mini zonder gekraak, maar het duurt dan ook bijna 1.000 uren om er eentje van de band te doen rollen. Succes zal de formule zeker en vast kennen, kijk daarvoor maar naar Singer, dat al een tijdje klassieke Porsches zonder gekraak levert tegen hallucinante vergoedingen.

 

Share Button

3 Responses

  1. Dieter Verschaeve says:

    Ziet er wel netjes uit. Al is het leven van het interieur voor mij toch ook een charme van een drivr op leeftijd. Ik koop wel een ander speeltje voor dat geld

  2. Stijn says:

    Mooi!

    Echter was de Mini destijds net zo innoverend omdat de motor voorin stak…: “Onder het achterklepje komt een ferm gepeperde versie van de 1.275cc viercilinder.”

    • Arthur Vanderplaetsen says:

      Dat moet inderdaad ‘voorklepje’ ipv achterklepje zijn!
      Toch iemand die het ziet!

Leave a Reply