DRIVR

Dubbeltest:
Dacia Sandero SCe 75 & Duster dCi 110 EDC

Mogelijk trekken heel wat lezers op dit eigenste ogenblik hun wenkbrauwen even op van verbazing, want twee gefacelifte Dacia’s op DRIVR – dat lijkt niet meteen een logische optelsom. Toch moet je soms al eens een uitstapje doen naar een Kroatisch lentezonnetje om de voetjes op de grond te houden tussen al dat geweld op deze site. De reisliefhebbers weten bovendien dat Kroatië heel wat te bieden heeft. Daarom zijn wij alvast de beste huurwagens voor de nakende zomervakantie al even gaan uitproberen.

Duster_01Sandero_01

Een tocht van 786 kilometer is het om van het meest noordelijke naar het meest zuidelijke punt aan de Adriatische kust in Kroatië te rijden. Doe je dat niet met je eigen wagen, dan is de kans groot dat je een Dacia Sandero of Duster aangeboden krijgt. Beide modellen zijn recent gefacelift, net als de rest van het gamma trouwens. Naar analogie met de premiummerken is de rode draad van die opfrisbeurt uniformiteit. Alle neuzen wijzen nu letterlijk in dezelfde richting en nemen eigenlijk de stijlkenmerken van de Duster over. Tee weten: een nieuwe lichtsignatuur met led-technologie, zowel vooraan als achteraan. Op de neus gaat het dan over lichtunits bestaande uit vier lichtblokken, die de Roemenen wat breder doen ogen.

Sandero_08

Die bredere look moet de Dacia’s ook robuuster maken, al blijft het uiteindelijk allemaal braafjes. Een facelift is ook maar een facelift. Qua looks is de gulden middenweg ons inziens een combinatie tussen de Sandero en de Duster, oftewel de Sandero Stepway. Helaas kan die laatste geen echte nieuwigheden voorleggen, in tegenstelling tot de gewone Sandero. Die huisvest – samen met de Logan en Logan MCV – de nieuwe instapmotor van het gamma: een 1,0 liter SCe75-benzinemotor. Ten opzichte van zijn voorganger, een 1.2 liter van 75 pk, dringt de SCe75 zijn CO-emissies en brandstofverbruik terug met 10 procent – met een vooropgesteld normverbruik van 5,2 liter. Een winst die de SCe75 deels te danken heeft aan een afslanking van 20 kg.

Duster_07

De stoerste der Roemenen, de Duster, is met zijn 1.5 dCi 110 4×2 EDC-dieselmotor met nieuwe automaat nog net iets zuiniger met een vooropgesteld verbruik van 4,5 liter. De EDC-automaat met dubbele koppeling moet bovenal voor meer rijplezier zorgen dankzij vlottere overgangen. De schakeldoos die we al uit de Mégane GT kennen, is zeker op zijn plaats in de Duster. De respons van de gerobotiseerde zesbak laat enkel op zich wachten wanneer je de Duster echt vooruit wilt doen gaan. Toch is het opnieuw een extra troef waar het Dacia-publiek bovendien zelf naar vroeg.

Laat ons evenwel niet vergeten dat we een heerlijke tocht aan het maken zijn langs de Adriatische kust. Kroatië heeft een knap en heuvelachtige landschap met prachtige vista’s op kustlijnen, meren en zelfs watervallen. Op dat traject distantieert de Duster zich al snel van de Sandero, niet alleen door een beter zicht dankzij de hogere zitpositie, maar bovenal door die extra kracht en speelsheid. In tegenstelling tot de enorme lichtheid van het stuur van de Sandero geeft de Duster wel feedback bij het intrappen van het gaspedaal na een zoveelste haarspeldbocht. Echt gaan offroaden is evenwel nog geen optie met de 4×2 van de stoere Duster, het asfalt ligt hem beter.

Sandero_09Duster_08

Sandero_05Duster_03

De reistocht aanvatten doe je bovendien met steeds meer comfort in het vernieuwde Dacia-gamma. Zo zet het (gesatineerde) chroom zich binnenin door in de centrale spaak van het nieuwe stuur, de verluchtingroosters en de middenconsole. Die laatste krijgt zelfs een vleugje carbon-look mee, wat niet eens uit de toon valt in het plastic geheel. De bedieningsknoppen voor de elektrische ruiten zitten ook eindelijk in de deur (hint hint Fiat 500). Over het comfort onder je kont valt ook nog iets te vertellen. De duurdere Duster zorgt tijdens de actievere rit voor een betere ondersteuning én een zachter gevoel met de Soft Feel-bekleding, althans op het hoogste uitrustingsniveau. De Sandero biedt je daarentegen een paar vlakke zetels voor de vlakke rit. En een harde rug op de achterbank.

Duster_06Duster_05

Sandero_07Sandero_06

Op dit punt mag het duidelijk wezen dat de Duster onze voorkeur wegdraagt voor een tripje langs de Adriatische kust, ook al is de bediening van de gps niet evident met dat vervelend lage aanraakscherm in de middenconsole. Het mag dan ook niet verbazen dat de Dacia Duster in Europa de tweede best verkochte wagen in zijn klasse was. De Sandero werd op zijn beurt zelfs de meeste verkochte personenwagen in Frankrijk. Je krijgt in beide gevallen dan ook een wagen waar eigenlijk helemaal niks mis mee is. Het totaalplaatje doet je zelfs wat nederig voelen met zijn scherpe basisprijs.

Het prijskaartje blijft dan ook het grootste verkoopsargument. Zo staat er al een Sandero in je garage vanaf 7.990 euro, een prijs die nota bene onveranderd is sinds zijn debuut in 2008. De Duster, het paradepaardje van Dacia en meteen de duurste Roemeen, start bij exact 4.000 euro meer. Maar we moeten in alle eerlijkheid ook stellen dat onze tester met EDC-automaat, zijn rijkere uitrusting en het bijhorende rijplezier pas bij 18.900 euro begint. Niet meer zo low cost dus, maar nog altijd weinig voor wat je ervoor in de plaats krijgt. En da’s een formule die duidelijk werkt bij het grote publiek. Op Joegoslavische bergwegen konden zelfs wij er ons voor een paar dagen mee verzoenen.

Dacia Sandero SCe 75

Plus Min
+ Veel voor een lage prijs –  Maar tegelijk weinig sensaties

Duster dCi 110 EDC

Plus Min
+ De stoerste aller Dacia’s – Een echte DRIVR wordt het nooit

Weggecijferd

Sandero SCe 75 Duster dCi 110 EDC
Motor 1.0 l benzine 1.5 l diesel
Aandrijving voorwielaandrijving 4×2
Overbrenging Manuele zesbak Automatische zesbak
Vermogen 73 pk 110 pk
Koppel 97 Nm 250 Nm
Gewicht 1044 kg 1349 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,2 s 11,9s
Topsnelheid 158 km/h 169 km/h
Gem. verbruik 5,2 l/100 km 4,5 l/100 km
C02-uitstoot 117 g/km 116 g/km
Vanafprijs 7.990 euro 18.900 euro

Verdict

Dacia Sandero SCe 75 6 op 10
Dacia Duster dCi 110 EDC 7 op 10
Share Button

Leave a Reply