DRIVR

Test: Mini Cooper Countryman (MY2017)

Mini is (bijna) terug bij start. Sinds papa BMW de soep op smaak kwam brengen, zagen we quasi elk model naar een volgende generatie overstappen – steeds verder weg van het originele DNA. Na de 3-deurs, de 5-deurs, de Cabrio en de Clubman, staat de avontuurlijke Countryman nu ook met vier wielen in de toekomst. En die is vooral groter, technischer en comfortabeler. Maar of dit nu de X1 is waarop Mini-fans zitten te wachten?

P90246023_highRes_mini-cooper-s-countr
Hoe klein is deze ‘Mini’ nog?

Met z’n 4,3 meter lengte, 1,82 meter breedte en 1,56 meter hoogte, is de Mini Cooper Countryman meer Maxi dan ‘Mini’ te noemen. Vergeleken met de vorige generatie komt er maar liefst 20 cm lengte bij, niet zo verwonderlijk als je het platform met de BMW X1 en de 2-serie Active Tourer mag delen. Nu, klagen hoor je ons niet meteen doen. Daarvoor zijn we te aangenaam verrast over de toegenomen been-, hoofd- en kofferruimte, die het leven voor de bestuurder en vooral (achter)passagiers een stuk aangenamer maakt. Of hoe Mini nu een echte gezinswagen ambieert, waar vier volgroeide volwassenen lekker in zitten.

Is het binnenin ook wat fijn vertoeven?

Zeker en vast. Word je voorin nog verrast met elementen als een multifunctioneel stuur, head-updisplay, vernieuwd en intuïtief infotainmentsysteem met touchscreen en adaptieve directe en indirecte led-sfeerverlichting, dan kan je de tweede rij ook naar wens moduleren en is er niet over één nacht ijs gegaan wat betreft de materiaalkeuze en afwerking. Een standaard, die we bij BMW gewend zijn, en nu ook bij dochtermerk Mini voor een extra laagje comfort zorgt. Let alleen op voor bepaalde kleuren en stoffen, niet elke combinatie doet het ontwerp eer aan. Oeps, vergeten we bijna te vermelden dat er ook een pic-nicbankje uit de achterklep hangt. Toastje met tapenade?


P90246019_highRes_mini-cooper-s-countr

mini cooper countryman 2017 1P90245898_highRes_mini-cooper-s-countr

En op vlak van prestaties?

Het zit best wel snor onder de kap. Van alle motorisaties – identiek in de gehele line-up van Mini – kregen wij de instapper 1.5-liter driepitter met 136 pk onder onze rechtervoet. Zonder ALL4-vierwielaandrijving, met manuele handbak: het kleine blokje doet exact wat je d’r van mag verwachten. Een naaldomwenteling tot honderd in 9,6 seconden zorgt niet meteen voor kriebels in de buik, maar trekt de koets wel vlot in beweging en zorgt voor een bescheiden ecologische voetafdruk. De 220 Nm die al vanaf 1.400 tpm beschikbaar zijn, sluiten naadloos aan bij het opzet, waardoor je heerlijk comfortabel met de meute meerijdt.

Al moeten de rasechte CO2-jagers nog even op de Plug-in hybridevariant wachten. De Mini Countryman SE is onderhuids een stiekeme kopie van de BMW 225Xe Active Tourer en koppelt deze 1.5 driecilinder aan een elektromotor van 88pk. Goed voor een gecombineerd vermogen van 224pk, een gemiddeld (theoretisch) verbruik van 2,1 l/100km en een CO2-uitstoot van 49 g/km. Met andere woorden: op maat van de kleine zelfstandige die het niet zo voor belastingen heeft.

P90245925_highRes_mini-cooper-s-countr

Hoe gaat de grote koets door de bocht?

Staat er met 1.440 kg niet meteen een dikke jongen op de schaal, dan stuurt de Mini Cooper Countryman exact zoals je dat van een BMW/Mini mag verwachten; heerlijk direct en vol vertrouwen. Van bebouwde kom tot gezapig boerenwegeltje, het valt op dat er veel potentieel in het onderstel schuil gaat. Het geheel staat nogal strak afgeveerd, wat zowel de transparantie als het comfort bijna neutraliseert. Geen paniek, je krijgt nog voldoende informatie van de voortrein en er kan nog net een kleine paringsdans van af. Ware het niet dat de 136 pk wat punch ontbreekt om echte limieten op te zoeken en rasechte Mini-enthousiastelingen toch op hun honger zullen blijven. Eerder geanimeerde CRUISdan pure DRIVdus. Opteer trouwens liever voor een velgenmaatje kleiner.

Conclusie

De echte liefhebbers van het Briste merk keren waarschijnlijk hun rug naar deze tweede generatie Countryman. Te groot, te modern, te veilig… Maar laat dat nu net hetgeen zijn waar veel mensen op zitten te wachten. Is een X1 niets voor jou? Mini Countryman. Spreekt de receptuur van de 225Xe Active Tourer je aan, maar laten de looks je koud? Mini Countryman SE. Al moet je daarvoor wel vrij stevig in de buidel tasten, zeker als je d’r wat opties bij wil. Deze instapper Cooper Countryman is er vanaf 25.800 euro, inclusief beperkte standaarduitrusting en avontuurlijke ziel. Maxi is het nieuwe Mini, ook op vlak van prijs.

P90245965_highRes_mini-cooper-s-countr

MINI Cooper Countryman (MY2017)

Plus Min
+ Comfortabel, dynamisch, ook als plug-in – Stiekem meer BMW dan Mini

Weggecijferd

Motor 1.5 driecilinder
Aandrijving Voorwielen
Transmissie Manuele zesbak
Vermogen 136 pk @ 4.400 – 6.000 tpm
Koppel 220 Nm @ 1.400 – 4.300 tpm
Gewicht 1.440 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,6 s
Topsnelheid 202 km/h
Gem. testverbruik 6,5 l/100 km
CO2-uitstoot 126 g/km
Vanafprijs 25.800 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

One Response

  1. heidekonijn says:

    Wat voor mij een mini leuk of interessant maakt is het speelgoed-achtige. Zoals bij die Nissan Pao, een 2CV of een Kei car.

    En die zijn eigenlijk allemaal niet zo bedoelt als premium.
    Stel iemand – Citroen? – zou op het idee komen om dit soort auto te maken voor pakweg de helft van de prijs, wat een succes zou dat zijn?

    Eigenlijk heeft Ford zo al eens een joekel van een kans gemist
    http://marc-newson.com/ford-021c-concept-car/

Leave a Reply