DRIVR

Geproefd: Volkwagen Fun Cup (EVO 3)

Min of meer betaalbaar racen, het blijft een soort heilige graal binnen de motorsport. Op circuit scheuren met echte racebolides kost nu eenmaal geld, al belooft Volkswagen het kostenplaatje wel fameus te drukken in hun Volkswagen Fun Cup. Maar of die nu echt zo goedkoop en zo ‘fun’ is? Afspraak op het Circuit Jules Tacheny in Mettet voor een eerste kennismaking.

9Z7A9038

Woensdagochtend, iets over 7. Ik ben m’n wekker voor in de race naar het opstaan. Het is de anticipatie naar wat vandaag komen gaat, die enig residu van ochtendhumeur als rubber voor de zon doet smelten. Ik kap de obligatoire Nespresso achterover, verslik me in m’n cornflakes en klok nog enkele rondjes op de simulator thuis. Tegen 10 uur zit ik al achter het stuur van de BMW 330d. Bestemming: Circuit Jules Tacheny, Mettet. Geschatte aankomsttijd: 11u30.

Terwijl ik het laatste onduidelijke kruispunt oversteek, klinkt het gebrul van race-uitlaten al door het panoramische dak. Ik draai onder de welkomstpoort in, de toegangsweg naar beneden en de parking op. Iedereen die ik tegenkom, heeft een glimlach op het gezicht. Niet moeilijk met de geur, het geluid en de smaak van octaan binnen handbereik. Ik besluit op verkenning te gaan en wandel richting cafetaria om een algemeen overzicht te krijgen van het circuit. Waar liggen de rempunten, wat is de ideale rijlijn en wat voor rondetijden worden er geklokt? Het is me menens.

9Z7A9479 9Z7A9484
9Z7A8664 9Z7A9006 9Z7A8667

Maar ik ben blijkbaar niet de enige die het vandaag professioneel wil aanpakken. Gastheer Volkswagen voorziet iedereen van de gepaste kledij – van brandwerend ondergoed tot helm en zelfs kousen -, waarna de tweetalige briefing de risico’s en mogelijkheden duidelijk schetst. Ik zit op het puntje van m’n stoel en begin stilaan te zweten in de uitrusting. Net als mijn collega-piloten trouwens, voor sommigen is het hun eerste keer op circuit.

9Z7A8713

Na een korte sanitaire pitstop, loop ik de werkpaarden van dienst gezwind tegemoet. Ze zien er best gelukkig uit in hun regenboogtenuetje. Ik wandel inspecterend langs de moderne Hippies en laat me verrassen door hun eenvoudige receptuur. Slechts een handvol stalen buizen aan elkaar gelast, met daarrond een polyester kist en een enorme achterspoiler. Binnenin staan twee racekuipjes en het motorblok ligt in de koffer. Heel erg licht (850kg) en vooral efficiëntIets wat zich ook naar onderhoudskosten zou vertalen. De Fun Cup (EVO3) staat steevast op gestandaardiseerd straatrubber, maatje 205/55 R16, wat de algemene belasting tot een minimum beperkt en een bandenwissel wel 25 uren kan uitstellen.

9Z7A9468 9Z7A9185

9Z7A9194 9Z7A9171

Ik laat het allemaal even bezinken, terwijl ik mezelf op de linkse stoel dubbel plooi. Nog even (het kruis) vastklikken in het harnas met vijf punten en de helm dichtknopen.  De instructeur zit rechts van me en draait gefocust het onbekrachtigde stuur richting pitlane, terwijl hij de sequentiële bak al in z’n twee trekt. Alors, vas-y! Vooraleer mijn zintuigen aan de brute prikkels kunnen wennen, hang ik al in het harnas te bengelen. De intercom is kapot, wat resulteert in een luid roepende instructeur en een niets-verstaande, ja-knikkende, Arthur, die intussen al kijk- en rempunten aan het vastleggen is en subtiel de handen meedraait. De belevenis als passagier is indrukwekkend, maar blijft bevattelijk – het geluid en de hitte zorgen voorlopig voor meer stress.

9Z7A9300

Da’s deels te wijten aan het voorzichtige opzet van de dag, deels aan de eenvoud van het werkpaard. Onder het stalen chassis zitten namelijk vooral ‘standaard’producten uit de VAG-rayon. Inclusief: MacPherson-ophanging, remmen uit de Golf, 2.0-liter TFSI benzineblok en het reeds vermelde rubber. Begrijp ons niet verkeerd: met 180 pk, 850 kg, een gelaste rolkooi en een sequentiële racebak voelt het ding wel degelijk volbloed racer aan, maar de hersenen kunnen nog net volgen.

9Z7A8633

Waar het in de eerste 6 à 7 rondjes vooral uitkijken is naar omliggend verkeer, rempunten, rijlijnen en schakelmomenten, komt er in de tweede heat wel wat meer wind in de zeilen. De instructeur blijft me consistent van tips voorzien en het gaat steeds harder. Op het einde van het rechte stuk, net voorbij de 70m, vol in de remmen, even ‘laten hangen’ op het gas om de koets mooi richting apex te laten roteren en zachtjes uitaccelereren. Ik probeer zo laat mogelijk te remmen, goed te kijken en progressief te versnellen, met complimenten van de chef tot gevolg.

9Z7A8660

9Z7A9577 9Z7A9570

Na acht ronden noeste arbeid, hijs ik me kleddernat uit de fragiele deur. Dit is racerij in z’n puurste vorm. Om enkele collega-journalisten te quoten: “Het ding als een grote kart,” – en een beter compliment heb ik voorlopig nog niet bedacht. Zonder ABS, tractiecontrole of enige vorm van bekrachtiging, voel je exact waar je mee bezig bent. Het schoolvoorbeeld van feedback, dan wel met stijve armen en verkrampte benen de dag nadien. Te vroeg op het gas? Onderstuur duwt de neus weg. Te vroeg van het gas? Overstuur trekt de kont scheef. Te bruusk? Een gierende driftpartij met witte rookwolk, een zwetende co-piloot en een nerveuze schaterlach tot gevolg.

9Z7A9306 9Z7A9208

Het maakt de VW Fun Cup zo toegankelijk, zo spannend en vooral zo ongelofelijk leuk. Hier leer je echt racen. De leercurve is niet zo stijl als je zou denken, al moet je voor die laatste tienden wel een seizoen meedraaien. Het is perfect als instapper, als proever. Maar met een gelijk speelveld tevens ook behoorlijk moeilijk. Hoeveel kost de VW Fun Cup nu precies? Hangt er van af. Wil je een volledig seizoen meerijden, dan leg je al snel €100.000 neer – €60.000 voor de aankoop en ongeveer €1.500/race-uur. Ga je voor de ‘huurpolitiek’, dan valt de aankoopprijs weg, maar gaat de prijs/race-uur lichtje de hoogte in. Voor wie een kart dus te klein of onveilig is, vormt dit een ideale instapper. Iemand wat geld en tijd op overschot? De rente staat toch zo laag als wat…

9Z7A9262

Share Button

4 Responses

  1. Nils Q. says:

    En wat waren je rondetijden, Arthur? Best of the class? 😉

  2. Arno Jaspers says:

    1.500 euro per raceuur?? Madness.

    Is er echt geen goedkopere raceklasse in België?

Leave a Reply