DRIVR

Test: BMW 330i xDrive Gran Turismo Automaat

De schitterende Harman Kardon-geluidsinstallatie laat het aanstekelijke deuntje van Petit Biscuit’s Sunset Lover doorheen het ruime interieur van de ‘Dreier’ dansen. De avond maakt zich klaar voor z’n val en de zon laat zich stilaan achter de horizon zakken. De snelweg is, op enkele dertigtonners na, desolaat en laat zich in alle comfort verslinden. De term ‘Gran Turismo’ doet zichzelf met andere woorden alle eer aan, want ook na de facelift blijft dat het stokpaardje van de opgefriste BMW 330i GT met xDrive.

BMW 330i GT Luxury Arktikgrau

Zijn er dan verschillen met de vorige generatie?

Net genoeg om de 3-serie Gran Turismo min of meer relevant te houden in het segment. De led-koplampen worden vernieuwd, alsook de licht-units in de derrière. Daarnaast wordt de optielijst verder aangedikt met onder meer: andere velgen, mooiere koetswerkkleuren en unieke interieurmaterialen en -kleuren. Ook het navigatiesysteem ontvangt een update naar de laatste ‘Professional‘-versie en de connectiviteit krijgt een duwtje. Bijzonder genuanceerde aanpassingen dus, waardoor BMW hetzelfde broodje nog eens in een andere zak kan verkopen. Al zou de leuze ‘never change a winning formula’ hier evengoed op z’n plaats zijn.

BMW 330i GT Luxury ArktikgrauBMW 330i GT Luxury Arktikgrau

Hoe ‘connectief’ is deze 3-reeks GT dan wel?

Als een Wifi-signaal met drie streepjes. Het gaat zelfs zo ver dat de wagen je smartphone laat weten wanneer je moet vertrekken om – rekening houdend met de huidige verkeerssituatie – geen afspraken uit de online agenda te missen. Voor de adepten van Tim Cook is ook Apple’s CarPlay beschikbaar als optie, maar da’s stilaan een verplicht item. Kijken we meer naar de verbondenheid op de weg, dan probeert de bolide zo goed mogelijk met de chauffeur te communiceren. De DRIVRs onder ons zijn nog steeds beter af met een reguliere 3-reeks, aangezien de hogere koets en de langere veerweg van deze GT ervoor zorgen dat de koets bij enthousiaster stuurwerk iets meer gaat deinen en weifelen.

BMW 330i GT Luxury Arktikgrau

Is er ook vernieuwing onder de motorkap?

Zeker. De 330i (MY2017) is de opvolger van wat vroeger de 328i was. Wie dus, afgaand op de nomenclatuur, een zescilinder verwacht, is eraan voor de moeite. In de neus zit de recentste versie van het 2-liter twinturbo benzine viercilinderblok verscholen. Goed voor een indrukwekkende 252 paarden en 258 koppelmomenten – respectievelijk 12 en 3 meer dan bij de ’28i’. Duw je de rechtervoet tot in kickdown, dan passeert de naald het cijfer 100 na 6,2 tellen en duik je bij 250 km/u al de begrenzer in. Allesbehalve traag, al is de manier waarop de automatische achtversnellingsbak het vermogen langs het xDrive-systeem en naar het beschikbare rubber stuurt nog een pak indrukwekkender. Alleen spijtig dat geen enkele viercilinder er ooit in zal slagen om het romige karakter van een zescilinder te evenaren.

BMW 330i GT Luxury Arktikgrau

BMW 330i GT Luxury ArktikgrauBMW 330i GT Luxury Arktikgrau

Wat met het Freude am Fahren?

Zoals je dat een BMW mag verwachten, dan wel met de focus op comfort. En daarmee is de 3 GT misschien wel de perfecte partner voor het Belgische wegennet. Terwijl de achttrapsautomaat je op een royale golf van koppel laat surfen, gomt de langere veerweg het gros van de putten en bulten ongemerkt weg. Laat de linkerrijstrook zich min of meer onbereden, dan is de iDrive-knop snel in z’n sport getikt. Die modus zorgt niet alleen voor een zwaarder stuur en een alerter gaspedaal, het blok krijgt meer ademruimte en wordt aangespoord om ook de hoge toeren op te zoeken. Maar goed dat er haken in de koffer hangen om de bagage iet of wat op z’n plaats te houden.

BMW 330i GT Luxury Arktikgrau

Conclusie

Voor wie een gewone dreier te klein en een fünfer dan weer te groot is, vormt deze 3-reeks Gran Turismo de perfecte middenweg. Over de looks zijn we nog niet meteen overtuigd – voornamelijk door de vreemde opbouw van het achtersteven -, maar verder bewijst deze GT zich een uiterst geschikte pendel- en reisgenoot. Vooral de extra uitrustingsmogelijkheden, een opgefrist werkpaard en een verhoogde connectiviteit houden de 3 GT relevant genoeg. Verslik je alleen niet in het prijskaartje. In standaard-trim kost ie namelijk minstens 48.500 euro’s. Ons royaal uitgerust testexemplaar? Dat tikte inclusief korting af op een pittige 57.720 euro. Da’s de Duitse kwaliteit zeker?

BMW 330i xDrive Gran Turismo Automaat 

Plus Min
+ Doet zijn naam alle eer aan – Mist de charme van een zescilinder

Weggecijferd

Motor 2.0 liter twinturbo benzine viercilinder
Aandrijving vierwielaandrijving
Transmissie automatische achtversnellingsbak
Vermogen 252 pk @ 5.200 opm
Koppel 258 Nm @ 1.450 opm
Gewicht 1660 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,2 s
Topsnelheid 250 km/u
Gem. verbruik 6,3 l/100 km
CO2-uitstoot 147 g/km
Vanafprijs 48.500 euro (basisversie)

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply