DRIVR

Tesla T1 Concept: Toekomstige Le Mans-winnaar?

Hoe zouden de deelnemende wagens van langeafstandsraces er in 2030 uitzien? Deze Tesla T1 Concept is een bestudeerde gok over hoe de bolides tegen dan zouden evolueren. Dat er over 13 jaar geen verbrandingsmotor meer onder de kap ligt, zal je niet verbazen. Dat een deel van de energie opgewekt wordt door turbines in elk van de wielen, mogelijk weer wel.

Tesla T1 Concept 1b

Design student Omar Alfarra Zendah ontwierp de Tesla T1 Concept voor de Michelin Design Challenge 2017. Het opvallendste aan dit futuristisch vervolg op de Electric GT World Series zijn de vier vrije wielen met geïntegreerde turbines. Die zuigen lucht aan die via leidingen naar een grote centrale turbine gaat. Dankzij het zogenaamde Gorlov-principe kan wind de turbinevanuit elke richting aandrijven, waardoor deze aan efficiëntie – euhm – wint. Het starten van die turbine gebeurt dan weer via batterijen, daarna is het de lucht die zijn werk doet. Het geheel zorgt voor een indrukwekkend vermogen van 1.340 paarden om slechts 900 kg vooruit te stuwen.

Tesla T1 Concept 1c

Tesla T1 Concept 2aTesla T1 Concept 2

De speciaal door Michelin ontwikkelde banden omvatten de centrale turbines. Bij lage snelheden of in bochten bevinden de twee delen van de band zich dicht bij elkaar. Gaat de snelheid de hoogte in, dan komen de twee delen verder uit elkaar te staan. Dit laat de geïntegreerde turbine toe om maximaal van de luchtstroom te profiteren. Om bochten te verslinden als geen ander, kunnen zowel de voorste als de achterste as enkele graden draaien. Hierdoor verkleint de wielbasis tijdens het nemen van een bocht, waardoor de wagen erg levendig is en tegelijkertijd zeer hoge bochtensnelheden aankan.

Tesla T1 Concept 1

Benieuwd of we deze technieken ooit aan het werk zullen zien tijdens de gekende uithoudingsraces? Wij in elk geval wel, al stellen we ons meteen ook de vraag of dertien jaar volstaan om de huidige grid dermate sterk te laten evolueren. En dan blijft het ook nog afwachten of deze technieken het 24 uur lang in de meest extreme omstandigheden kunnen uitzingen, want dat blijft nog altijd dé uitdaging van elke etmaalrace – nog gezwegen van de batterijen.

[Info en foto’s via Behance]

Share Button

One Response

  1. Bert Claes says:

    Leuk concept, maar ietwat te extreem om realistisch te zijn. Als we de klok 13 jaar terug draaien, dan zie je hoe erg de huidige LMP1’s nog lijken op die van toen. Zeker op aerodynamisch vlak is het grootste leerproces al lang achter de rug, en zullen er in nabije toekomst geen grote sprongen gemaakt worden.

Leave a Reply