DRIVR

TechTalk:
De link tussen Waterstofauto’s & Maglev-treinen

thumb_techtalkwaterstofmaglevIeder jaar komt de waterstofauto opnieuw in beeld. Ondertussen zijn zowel de Hyundai ix35 Fuel Cell en de Toyota Mirai op de Belgische markt beschikbaar. Beide modellen zijn geen kaskrakers, maar ze geven het merkimago een boost door innovatie en groene technologie te etaleren. Tegelijk delen ze een sneer uit naar de politiek, door te bewijzen dat de automerken er wél klaar voor zijn. Vorig jaar werden er 19 extra waterstofstations beloofd in Vlaanderen tegen 2020, maar vooralsnog is er maar één station publiek toegankelijk in Vlaanderen. 1-0 voor de auto-industrie dus.

Een soortgelijke situatie zien we bij de maglev-trein, ofte de magneetzweeftrein. Deze supersnelle trein maakt gebruik van een magneetveld om boven de baan te zweven en kan door de lagere wrijving snelheden halen tot 600km/h. De hoge snelheid maakt van deze trein eerder een concurrent van Brussels Airlines dan van de Thalys. Maar ook hier mist de politiek aan daadkracht, zij het dan op Europees niveau. De samenwerking tussen de verschillende lidstaten op vlak van spoorinfrastructuur is geen toonbeeld van efficiëntie, en zo blijft ook hier een praktische oplossing uit.

P90255501_highRes_designworks-a-bmw-gr

Gelijkenissen zijn er trouwens niet enkel op politiek vlak. Bij beide concepten worden er vragen gesteld over de indirecte energieconsumptie. De brandstofcel produceert enkel water, waardoor de auto emissieloos door de straten rijdt. Om die waterstof te produceren, zijn er twee mogelijkheden. De eerste is door middel van elektrolyse van water, waarvoor elektriciteit nodig is. De meest milieuvriendelijke vorm daarvan is op basis van hernieuwbare energie, zoals onder andere in het privé tankstation van de Colruyt in Halle wordt toegepast. De tweede manier is op basis van aardgas, dat door een chemische reactie wordt omgezet in H2 en CO2. In dit geval komen dus ook broeikasgassen vrij. Aangezien de tweede methode de goedkoopste is, staat ze in voor het overgrote deel van de productie vandaag.

De magneetzweeftrein kent ook een energieprobleem. De levitatie van de trein gebeurt door een elektromagnetisch veld dat energie vraagt. Bijgevolg verbruikt een maglev-trein meer dan een conventionele hogesnelheidstrein. Enkel bij een continue snelheid boven 330km/h komt de maglev-trein energetisch tot zijn recht. De maglev-trein is dus vooral een alternatief op een drukke lijn waar de hogesnelheidstreinen de capaciteit niet meer aankunnen. Een ander verhaal wordt het als de magneetzweeftrein wordt vergeleken met een vliegtuig. De CO2-consumptie per passagier en per kilometer is dan zes maal efficiënter dan een korte-afstandsvlucht. Maar dat is internationaal verkeer, en dus gelimiteerd door de hierboven vermelde politieke mogelijkheden in Europa.

Veiligheid staat bij beide technologieën hoog aangeschreven. Toch is er in 2006 een dodelijk ongeval gebeurd met een magneetzweeftrein, die een mogelijke doorbraak in Europa op de helling heeft gezet. In Lathen, Duitsland, bevond zich het Emsland testparcours. Het bestond uit een 32km-lange baan waarop de Duitse Transrapid maglev-trein werd getest. De tests waren toegankelijk voor het publiek. En zo vertrok op 22 september de Transrapid 08 met 40 passagiers aan boord uit het station, om enkele minuten later tegen een onderhoudsstel te botsen dat zich nog op het spoor bevond. De Duitse en internationale pers gaf veel aandacht aan het accident en de vergunning voor de testsite werd niet verlengd. Het incident liet ook zijn sporen na in de op stapel staande projecten elders in de wereld.

De link met waterstofauto’s lijkt ver, maar de hoge reactiviteit van waterstof zou voor een gelijkaardig incident kunnen zorgen op de openbare weg. De tanks van de Mirai en ix35 Fuel Cell zijn verstevigd met koolstofvezel en het volume is vrij beperkt. Het grotere gevaar schuilt dus in de bevoorrading via vrachtwagens en de tankstations. Eén ongeval met voldoende media-aandacht zou de subsidiëring van zowel de wagens helemaal lam kunnen leggen, zoals de botsing met de Maglev-trein bewezen heeft. Spannende tijden dus.

Share Button

Leave a Reply