DRIVR

Test: Audi Q5 2.0 TDI 190 Quattro

Hoewel elk automedium het frequent over de Duitse Drie heeft, schreef ondergetekende tot nog toe alleen over het merk dat Joy hoopt te brengen en het andere dat The Best or Nothing offreert. De verhoudingen leken mij dan ook duidelijk: voor uitgesproken comfort en luxe komt er een ster van Mercedes op de neus, voor een strakker chassis en rijplezier een blauw-witte propeller van BMW – hoe vaag die grenzen vandaag ook zijn. Maar hoe staan de nieuwste Audi’s daar dan tegenover, vooral als ze wat hoger op hun poten staan zoals de kersverse Q5? Only one way to find out …

Static photo, Colour: Florett silver

Met welke versie hebben we precies de eer?

Met de tweede generatie van de Q5 die verrassend fris oogt. Sterker nog: wanneer de poort van het perspark bij D’Ieteren openschuift, ben ik op slag gecharmeerd door het Moessongrijze silhouet dat zich tussen de witte lijnen opstelt. Of zijn het de (optionele) matrix-LED-lampen die je zowel langs voor als langs achter diep in de ogen staren? De fijne koets staat in ieder geval op een nieuw platform – gedeeld met andere grote jongens als de Q7 en de Bentayga – en heeft zo te zien de juiste maten en wat sportieve accenten mee gekregen. Het embleempje op de koffer geeft een 2.0-liter TDI-blok weg en door de grille piept er een Quattro-logo. Al moeten we voor de exacte benaming toch even op het blad spieken: hier staat de Audi Q5 2.0 TDI 190pk met Quattro en S-tronic zeventrapsautomaat.

Audi Q5 First Drive in MexicoAudi Q5 First Drive in MexicoAudi Q5 First Drive in Mexico

Zet Audi vanbinnen weer een nieuwe standaard?

Ik hijs me in de zetels met een prachtige lederen-alcantara afwerking en berg de documenten op in het handschoenenkastje. Op wag naar de startknop laat ik m’n vingertoppen over de gebruikte materialen glijden. Een grijze vlakte van zacht Milano-leder wordt onderbroken door een strookje bruine notelaar met ingewerkte LED-verlichting. Het voelt allemaal bijzonder kwalitatief aan, maar dikt de prijs ook stevig aan (+ €4.000). Eens de diesel zich warm heeft getikt, zijn ook de Virtual Cockpit en de Bang & Olufsen-geluidsinstallatie niet meer weg te denken. Ik vul de handige bergruimtes op, zet de zetel- en stuurverwarming op en probeer de term premium zo lang mogelijk uit mijn gedachten te bannen. Zonder succes. En zo zit ik voor ik het goed en wel besef mee te neuriën met Barry White’s Greatest Hits. Oh baby. 

Interior

Wat met de Vorsprung durch Technik?

Vertrekkensklaar tracht ik met het MMI-infotainmentsysteem (zonder touchscreen) te communiceren. Het ziet er intuïtiever uit dan het werkt, al went de omslachtige bediening wel na een tijdje en zijn behoren stemcommando’s ook tot de mogelijkheden. Op het vlak van technologie zit het bij de Q5 trouwens best snor: Apple Car Play, Keyless Go, Driveselect, Heads-up Display, Virtual Cockpit, blindehoekwaarschuwing en ga zo maar door. Wel raar is de afwezigheid van een actieve lane assist gezien de aanwezigheid van een adaptieve cruise control, waardoor de handen steeds in beweging moeten en de voeten niet. Dat wordt deels goed gemaakt door de cruise van de Q5, die aan de hand van ingestelde navigatie, voorliggers en aankomende bochten automatisch het tempo varieert tot een gepaste snelheid. Autonoom rijden is dus ook bij Audi niet meer zo veraf.

Dynamic photo, Colour: Florett silver

Is deze Q5 dan eerder comfortabel of sportief afgesteld?

De actieve rijassistenten maken dat er minder aandacht naar de aandrijflijn en het onderstel gaat, hoe goed die ook in mekaar zitten. Want er ligt nog altijd een 2.0-liter zelfontbrander met 190 pk (3.800-4.200 tpm) en 400 Nm koppel (vanaf 1.750 tpm) in het vooronder, goed voor een achtsecondensprint en een Autobahn-waardige topsnelheid (218km/u). Voelt de gasrespons initieel wat afwezig aan, dan komen je haren sneller overeind als je de juiste rijmodus selecteert. Een kwestie van ingesteldheid, dus. Even ontstressen op de Vlaamse asfaltberg? Zet de luchtvering wat hoger, tik de Q5 in comfort en voel alles van acceleraties tot oneffenheden in het wegdek weggefilterd worden. Toch op een sportief baantje beland? Snel naar de dynamic-stand, die de koets lager bij de grond legt en de S-tronicautomaat aanspoort om zoveel mogelijk van het Quattro-systeem te benutten. Het duo schittert in efficiëntie maar hapert op het vlak van passie. Let op: beide scenario’s gaan de Q5 best goed af, maar er is geen uitgesproken hang naar het een of het ander.

audi Q5_7

Conclusie?

Wie niet helemaal snapt waarom Audi zich per se naast BMW of Mercedes wil positioneren, moet dringend eens een testrit boeken. Het is een bijzonder gevoel dat niet makkelijk in woorden te vatten valt. Ergo: zowel sportief als comfortabel en met een hele rugzak technologie aan boord. Het interieur voelt aan als een hoogwaardig afgewerkte kantoorruimte, van waaruit je de Q5 zo precies mogelijk aanstuurt. Al moet je daarvoor wel stevig in de buidel tasten. De Q5 met 2.0-liter TDI (190pk), Quattro en S-Tronic laat zich onder de 48.350 euro niet rijden. De full experience? Voorzie dan nog maar een 20.000 euro extra. Kwaliteit heeft zo zijn prijs, maar da’s bij de concurrenten eigenlijk ook zo.

Dynamic photo, Colour: Florett silver

AUDI Q5 2.0 TDI 190 Quattro S-tronic (2017)

Plus Min
+ Afwerking & technologie – Prijzig, mist wat pit

Weggecijferd

Motor 2.0 liter TDI viercilinder
Aandrijving vierwielaandrijving (Quattro)
Transmissie  S-Tronic 7-traps
Vermogen 190 pk @ 3.800 – 4.200 opm
Koppel 400 Nm @ 1.750 – 3.000 opm
Leeggewicht 1770 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 218 km/u
Testverbruik 6,5  l/100 km
CO2-uitstoot 129 g/km
Vanafprijs 48.350 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply