DRIVR

Stand van Zaken: Hoe snel komt de Autonome Auto?

Drive Me, the world’s most ambitious and advanced public autonomous driving experiment, starts todayWeinig DRIVR-lezers zullen van autonome auto’s dromen. Toch is het één van de topprioriteiten binnen de ontwikkelingsafdeling van ieder zichzelf respecterend automerk. Terecht ook, want als het allemaal zo snel loopt als de ingenieurs (of marketeers in hun plaats) aankondigen, dan rijden we al in 2020 met een volledig autonome wagen. Maar is dat ook effectief zo? Dat hangt er helemaal van af hoe je het begrip autonome auto definieert.

De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft het allemaal overzichtelijk proberen te maken door het autonome rijden onder te verdelen in zes levels.

Level 0: Deze wagen heeft geen systeem aan boord dat autonoom rijden toelaat. Actieve veiligheidssystemen zoals ESP of automatische remsystemen zoals Volvo’s City Safety vallen niet in de categorie van autonoom rijden, aangezien die slechts tijdelijk ingrijpen.

Level 1: Dit voertuig beschikt over een systeem dat ofwel de acceleratie stuurt op basis van zijn omgeving ofwel het stuurwiel overneemt van de chauffeur. Het meest bekende systeem dat hieraan voldoet is actieve cruise control. Waarbij de chauffeur nog altijd van rijbaan wisselt, maar de auto afhankelijk van zijn voorligger de snelheid aanpast.

Level 2: Een stap verder is het overnemen van zowel de voorwaartse beweging als de zijwaartse. Dit is het level van de huidige Tesla Autopilot. De bestuurder kan de autopilot aanzetten als hulpsysteem maar moet ten allen tijde klaar zijn om via het stuur of de pedalen in te grijpen als het systeem een situatie niet aankan.

Level 3: Het voertuig neemt alle taken van de bestuurder over in een bepaalde omgeving, bijvoorbeeld en snelweg waarop de wagen kan invoegen, aansluiten in een file, de richtingaanwijzers aanstuurt, etc. De chauffeur hoeft niet langer direct in te grijpen, maar moet nog steeds waakzaam zijn. Hij kan bijgevolg de handen van het stuur halen en tijdelijk de ogen van de weg afhouden terwijl hij met ander zaken bezig is. Wanneer de autopilot het niet meer aankan, krijgt de chauffeur enkele seconden de tijd voor hij moet overnemen.

Level 4: De auto kan ook bij kritische situaties de taken van de bestuurder overnemen. Er blijven echter wel voorwaarden bestaan, waaronder het systeem zichzelf niet laat activeren of de chauffeur vraagt om over te nemen. Dit kunnen onverharde wegen zijn of ook gewoon regenweer. Dit is het eerste level waarbij de chauffeur de rol van passagier vervult.

Level 5: De auto is volautomatisch en is onafhankelijk van de chauffeur in elke situatie.

Autonomous driving

De huidige autonome wagen staat dus nog in zijn kinderschoenen. Level 2 is het hoogste niveau dat momenteel wordt verkocht door o.a. Tesla met de Model S en Mercedes met het optionele Drive Pilot. Dat alle merken vol inzetten op autonoom rijden mag duidelijk zijn uit de talloze overnames en allianties die het afgelopen jaar zijn bekend gemaakt. Maar hoe snel kan de echte autonome wagen op de markt komen?

Laten we even alle aankondigingen op een rijtje zetten:

  • Audi komt dit jaar met de nieuwe A8 en deze zou level 3 aankunnen. Helaas is de (Europese) wet hiervoor nog niet aangepast en zou de level 3-functionaliteit op non-actief worden gezet. Verder denken ze in Ingolstadt een level 4-wagen klaar te hebben tegen 2020.
  • BMW komt in 2021 met de iNext, een wagen die level 3 aankan. Level 4 en 5 zouden tegen die tijd ook al moeten kunnen, maar nog niet rijp zijn voor serieproductie.
  • Ford plant om in 2021 een vloot level 4-compatibele auto’s uit te brengen die enkel dienst zullen doen in Chariot, Ford’s versie van Uber. De auto zou geen pedalen of een stuur hebben, maar valt niet onder level 5 omdat hij enkel in een beperkte omgeving zal kunnen rijden.
  • GM lanceert dit jaar de Cadillac CT6 met Super Cruise. Hoewel de functionaliteit geavanceerder zou zijn dan Tesla’s Autopilot, moet de bestuurder nog steeds de omgeving in de gaten houden. Hierdoor blijft ook de Super Cruise een level 2. Chevrolet deelt dan weer de aanpak van Ford door een duizendtal autonome Bolts te lanceren via het bedrijf Lyft. Ze zouden Ford wel een stap voor zijn door de vloot al volgend jaar te lanceren voor het publiek.
  • Mercedes is karig met informatie maar ook zij werken aan level 3 en level 4 wagens die in 2020 moeten klaar zijn. Het eerste grote project wordt de Robo-taxi die samen met Bosch wordt ontwikkeld. Het zou dan waarschijnlijk gaan om een level 4 wagen.
  • Renault-Nissan is van plan om volgend jaar een level 2 wagen op de markt te komen. De technologie zou vergelijkbaar zijn met die van de Tesla Model S. Level 3 en hoger zou net als bij de andere merken vanaf 2020 beschikbaar moeten zijn.
  • PSA Peugeot Citroën komt volgend jaar ook met hun versie van de Autopilot op de markt. Ze maakten echter nog geen beloftes voor hun variant met level 3 of hoger.
  • Tesla verkoopt zijn huidige wagens met de nodige hardware om, als de software klaar is, de Autopilot te upgraden naar een hoger niveau.
  • Volvo plant de lancering van een level 4 systeem in 2021.
  • Toyota, Fiat-Chrysler en Volkswagen hebben nog niet te kennen gegeven, wanneer hun wagens zullen worden uitgerust met een automatische piloot.
  • Jaguar, Land Rover, Maserati, Mazda en Porsche blijven momenteel op de achtergrond. Hun focus ligt op rijplezier en daar passen die automatische piloten dus niet in. Het staat wel vast dat ieder merk een – al dan niet klein – team heeft werken aan een automatische piloot die de onaangename taken, zoals aanschuiven in de file, zal overnemen.

2020 wordt het jaar van de waarheid: de deadline waarop elk merk zijn technologie wil tonen aan de wereld via ride sharing-platformen zoals Uber of Lyft. De eerste productiewagens voor particulieren zullen pas in de jaren erna volgen, als alle nieuwe technologie klaar is voor serieproductie. Het ziet er dus al bij al nog goed uit voor ons, DRIVR’s. De auto behoudt een stuur en pedalen en als we zin hebben om zelf te sturen, dan kan dat gewoon verder zo. Oef!

Share Button

4 Responses

  1. Dieter Verschaeve says:

    Nu hopen dat de verzadiging van ons aller wegennet tegen 2020 nog niet van die orde is dat je geen zin meer hebt om zelf het commando te voeren… Al is dat soms vandaag al het geval.

  2. Ken Divjak says:

    Dat Ford plots naar 2021 verwezen wordt (en dan nog niet eens met klantenauto’s) heeft alles te maken met het afspringen van de deal tussen het blauwe ovaal en Google. De man erachter – CEO Mark Fields – is er zelfs voor moeten opstappen…

  3. w0ut says:

    Taken als automatisch parkeerplaats zoeken, achteruit rijden, garage uitrijden, (prive) oprit op en af, etc… vallen deze er ook onder?

    Trouwens mij lijkt 2 en 3 kort bij elkaar te liggen. En level 3 en 4 dan weer heel ver. ‘Kritische situaties opvangen’ is extreem ruim, niet?

  4. Freek Temse says:

    @w0ut: Parkeerhulpsystemen kunnen ook onder autonoom rijden vallen. Indien enkel de stuurbeweging wordt overgenomen, maar de chauffeur nog steeds gas geeft en remt is het een level 1. Het in- en uitrijden van een garage of oprit kan nu al worden gestuurd via de afstandsbediening (BMW 7), maar daar stopt de auto zodra de bestuurder de knop loslaat. Het gaat hier dus niet om autonoom rijden, maar eerder rijden op afstandsbediening volgens SAE.

    Level 2 en 3 liggen niet zo heel dicht bij elkaar. De bestuurder krijgt namelijk even de tijd om het stuur vast te nemen, zijn voeten op de pedalen te zetten en zelfs om rond zich heen te kijken om de verkeerssituatie vast te stellen. Als dit allemaal in 1 seconde zou lukken – SAE stelt geen tijdsperiode voor – dan ben je aan 120km/h toch al 33m verder. In die tijd zal de auto wel al op kritische situaties moeten kunnen reageren.

    Level 3 en 4 liggen wellicht nog verder van elkaar, maar de praktijk zal uitwijzen waar de lijn wordt getrokken tussen beide. Als we er even een praktijkvoorbeeld bijnemen, wordt snel duidelijk hoe moeilijk de definities zijn. Wegenwerken op de snelweg kunnen de lijnen van de rijstroken dubbelzinnig of helemaal niet detecteerbaar maken voor de wagen. Een level 3 vraagt dan hulp van de bestuurder, echter die hoeft niet meteen over te nemen. Bijgevolg kan de auto ook op kritische situaties reageren zonder een ongeval te veroorzaken: afremmen tot de bestuurder reageert. Reageert die niet dan remt hij (misschien?) af tot stilstand om een botsing te vermijden. Een auto van level 4 zal waarschijnlijk ook afremmen maar kan de weg alsnog vervolgen zonder dat de bestuurder moet ingrijpen. Het begin van de autonome reactie zou dus wel eens hetzelfde kunnen zijn, alleen de afhandeling niet.

Leave a Reply