DRIVR

Test: BMW 530e iPerformance (2017)

Kwisvraag: hoeveel hybridemodellen heeft BMW momenteel in de aanbieding? Vier? Vijf? Of zelfs nog meer? Het zijn er acht om precies te zijn: de i8, de X5 xDrive40e, de 225xe, de 330e, de 740e die eveneens als L(ang) beschikbaar is en nu ook de 530e benzinehybride. Dus waar is nummer acht dan naartoe? Naar het land van de rijzende zon, waar BMW ook een X1 met elektro-assistentie aanbiedt – te weten de X1 xDrive 25 Le iPerformance.

BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance

Beginnen we bij het begin: waarom doopt BMW al zijn hybrides ‘iPerformance’?

Eerlijk antwoord: om zijn traditionele clientèle niet voor de borst te stoten. BMW-kopers van weleer associëren het merk nog altijd met Freude am Fahren, hoewel de hybrides vooral voor groene cijfers moeten zorgen. BMW countert die bezorgdheid met een toevoeging die naar MPerformance refereert, de andere subdivisie van het almaar uitdijende gamma. De hybrides moeten dus slim omgaan met energie maar vooral het Performance-gedeelte niet vergeten, dat in het geval van de 530e onderbouwd wordt met een systeemvermogen van 252 pk en 420 Nm – goed voor een klassieke sprint in 6,2 seconden en een top van 235 km/u.

Maar dan ga je allicht meer verbruiken dan de geadverteerde 1,9 l/100 km, toch?

Zoals bij alle stekkerhybrides die de eerste zoveel kilometer elektrisch kunnen afleggen, slaan de labocijfers helemaal nergens op. Maar oké: laad je de Li-ionbatterijen (die zich trouwens niet onder de koffervloer bevinden maar onder de achterbank om stouwvolume te sparen) consequent op, dan ga je tot 50 kilometer elektrisch kunnen rijden. In de stand Max eDrive kan dat zelfs tot 140 km/u, ook al weet iedereen dat je dan veel sneller zonder stroom zal zitten. Beter is het om het wagenbrein zelf te laten beslissen en de twee motoren naadloos in mekaar te laten overgaan, want dat doen ze tot in de perfectie.

BMW 530e iPerformance

BMW 530e iPerformanceBMW 530e iPerformance

En wat gebeurt er dan als je het gaspedaal op zijn BMW’s vloert?

Dan zal het in ieder geval niet aan respons mankeren. Dankzij het zogenaamde step-off koppel van de elektromotor lanceert de achterwielaangedreven Fünfer smooth en met veel gemak, waarna de 2,0 liter grote turbobenzine meteen bijtreedt. Onderin het toerengebied klinkt de viercilinder eerder industrieel, maar naarmate de toeren klimmen komt er wat sportief timbre bij. Geschakeld wordt er middels een automatische achtbak, ook al laat je ook die beter zelfs beslissen welk verzet er precies nodig is. Iets wat ZF-automaat wederom vlot en intuïtief doet, ook al heeft de gasrespons te lijden onder alle processen waar de aandrijflijn constant mee in de weer is.

Genoeg rond de pot gedraaid: is de 530e meer ‘i’ of meer ‘performance’?

Laat ons stellen dat de 530e in de eerste plaats een uiterst comfortabele cruiser is. Meer nog dan tevoren en ook meer dan zijn stalgenoten met conventionele motoren. Daar zorgt de zenfactor van de – in stadsverkeer best bruikbare – elektromotor voor, alsook de uitmuntende inrichting en isolatie van de cabine. Je zou dan ook denken dat deze BMW niets van bochten moet hebben, maar dat is gelukkig niet het geval. De 530e heeft naast zijn hybridemodi nog steeds een  die resoluut in Sport kan, waarna de 5 zich verrassend hard om de bocht laat zwieren. Wel opvallend is dat het weer eens met minder gevoel gebeurt, alsof de 5 Reeks meer als een compacte 7 aanvoelt dan als een ruime 3.

BMW 530e iPerformance

Conclusie?

De betrokkenheid in de 530e is lager dan je van een potente Beemer verwacht, maar daarvoor krijg je wel heel wat in de plaats. Om te beginnen de mogelijkheid om volelektrisch te rijden en zo brandstof te sparen. Daardoor begint de verbruiksmeter pas na (maximaal) 50 kilometer te tellen, waarna je gemiddeld zo’n 8 liter brandstof verbruikt. De prestaties hebben er niet eens onder te lijden, integendeel zelfs: BMW vergelijkt de 530e zelf met de 550i, ook al is dat voor een ons een brug te ver. Beschouw de nieuwe 5 Reeks-familie liever als enorm gediversifieerd, al betekent dat in één adem dat liefhebbers van rechttoe-rechtaan rijsensaties beter elders in het gamma gaan shoppen.

BMW 530e iPerformance (2017)

Plus Min
+ Helemaal bij de tijd – Betrokkenheid

Weggecijferd

Motor 2.0 turbobenzine + elektra
Aandrijving achterwielaandrijving
Transmissie achttrapsautomaat
Systeemvermogen 252 pk
Koppel 420 Nm
Leeggewicht 1745 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,2 s
Topsnelheid 235 km/u
Normverbruik 1,9  l/100 km
CO2-uitstoot 44 g/km
Vanafprijs 58.950 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

One Response

  1. w0ut says:

    Vandaag testrit gaan doen. Ondanks de (fiscale) voordelen toch besloten om ’em links te laten liggen. Het artikel vat mijn ervaring perfect samen. Knappe vlotte wagen maar wat gevoelloos.

Leave a Reply