DRIVR

Rijtest: Renault Twingo GT (2017)

Terwijl talloze fietsers zich door de straten haasten, staat het overige verkeer muurvast. Dan maar de minder gekende routes opzoeken om de stadsrand te doorprikken, gaat er meteen door mijn hoofd. Van achteraan vult het driecilindergeronk de cabine terwijl de Twingo GT vlot door de smalle steegjes laveert. Geen twijfel mogelijk: dit werk is de nieuwe uk van Renault op het lijf geschreven.

renault_twingo_gt_33

Huh, een Twingo op DRIVR?

Klopt. En daar zijn minstens drie redenen voor: 1) achterwielaandrijving, 2) de achtermotor en 3) RenaultSport dat het DNA van deze Twingo modificeerde. De eerste twee redenen zijn te danken aan het platform waarop Renault’s kleinste gebouwd is. Dat is namelijk identiek aan dat van de recentste Smarts. De motor kreeg een plaatsje onder de koffervloer om de koets zo klein mogelijk te kunnen houden. Haal de lap isolatie onder de laadvloer weg, geef de zes vijzen een draai en daar komt het kloppend hart van deze GT te voorschijn: de 900 cc grote driecilinder die dankzij een pepkuur bij RS goed is voor 110 gehoefde paarden en 170 koppelmomenten. En dat volstaat voor stoplichtsprintjes in en rond de stad. Eenmaal daarbuiten is de kaap van honderd na 9,6 tellen gerond en blijft het kleinnood doorgaan tot 182 km/u.

renault_twingo_gt_35

renault_twingo_gt_64renault_twingo_gt_63

Is dit dan een archetypische junior hot hatch?

Visueel straalt de Twingo GT dat wel uit. Dat komt door de striping rondom, de dubbele uitlaat, 17-inch lichtmetalo’s en een verlaagd onderstel. Ook het opvallende likje oranje verf doet hoofden draaien. Als toetje is er zelfs nog een luchthapper(tje) in de linker achterflank verwerkt. Binnenin bedienen je voeten aluminium pedalen, een etage hoger bepotelt je rechterhand een fijne pook van hetzelfde materiaal. Verder bieden de voorste stoelen wat meer steun dan in een reguliere Twingo, en zijn ze bekleed met een mix van leder en stof met een retro-kleurencombinatie. Tot slot zijn er nog verschillende oranje accenten die het interieur ook een tikje hoger tillen.

renault_twingo_gt_66

Maar rijdt-ie ook als een (junior) hot hatch?

Jammer genoeg niet. De Twingo GT is een snellere versie van de reguliere Twingo, maar echt onder je vel kruipen doet-ie niet. Enerzijds omdat het aangescherpte stuurgedrag toch nog wat finesse en feedback mist, anderzijds omdat het ESP je geen vrijgeleide biedt. De elektronische waakhond blijft namelijk steeds alert, om bij het minste gripverlies in werking te treden. Jammer, want de GT zou een stuk leuker zijn als de kont wat meer vrijheid had. Anderzijds is het zeker een guitige rakker. Dankzij het gewicht van minder dan een ton zorgt de driepitter voor vlotte hernemingen, begeleid door een aangename roffel. Door de strakkere ophanging is er ook niet veel body roll. Al zorg je er best voor dat je putten toch ontwijkt, want die vormen soms een aanval op je onderrug. Zolang je in de ruime stadsomgeving blijft, kan deze Twingo dus best zijn mannetje staan. Zoek je de autostrade op, dan worden de rol- en windgeluiden na een tijdje vermoeiend. En door de kleine wielbasis word je nu en dan een speelbal van de wind bij het inhalen van dertigtonners.

renault_twingo_gt_41

renault_twingo_gt_59renault_twingo_gt_60

Vallen er nog bijzonderheden te vermelden?

Het is op zijn minst opvallend dat Renault deze sportvariant niet met een toerenteller heeft uitgerust. Evenzeer dat je deze bolide – die niet veel groter is dan een paar zakdoeken – met een achteruitrijcamera kan uitrusten. Daarmee wordt parkeren echt kinderspel, geholpen door de draaicirkel van slechts 4,3 meter. En het verbruik van dit kleinnood? Dat was verbazend genoeg niet onder de 5 liter  te krijgen, en bedroeg eerder 6 à 6,5 liter. Gezien de beperkte tankinhoud van 35 l sta je daarmee regelmatig aan het tankstation. En dan is het steeds vervelend dat de tankdop geopend moet worden met de sleutel. Vervolgens sta je met de dop in je handen, onhandig zoekend naar een plek om het kleinood kwijt te geraken…

renault_twingo_gt_39

Conclusie?

Renault heeft er goed aan gedaan om de benaming van deze Twingo op ‘GT’ te houden beter dan RS. Met zijn opgepepte driecilinder, wat strakkere ophanging en grotere velgen is dit een kek stadswagentje geworden, dat echter geen junior hot hatch sensaties biedt. Aan de andere kant vraagt Renault er maar 15.600 euro voor. Een nette prijs dus, zeker gezien de volledige standaarduitrusting met onder andere een automatische airco, een met leder omwikkeld stuurwiel en licht- en regensensoren. Maar niet meteen spek naar onze bek.

RENAULT Twingo GT 

Plus Min
+ Fitte stadswagen – Die liefst de metropool niet verlaat

Weggecijferd

Motor 0,9 l driecilinder
Aandrijving Achterwielaandrijving
Transmissie Manuele vijfversnellingsbak
Vermogen 110 pk @ 5750 tpm
Koppel 170 Nm @ 2000 tpm
Gewicht 955 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,6 s
Topsnelheid 182 km/u
Normverbruik 5.2 l/100 km
CO2-uitstoot 115 g/km
Basisprijs 15.600 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

Leave a Reply