DRIVR

Round-Up: De Nieuwste DRIVRs op een Rij!

thumb amRechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan op tijd en stond een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden. Met deze keer: de Abarth 695 Rivale, Audi R8 Spyder V10+, Aston Martin Vantage AMR, …

Aston Martin Vantage AMR

vantage_amr_accessories_01

vantage_amr_v12_02 vantage_amr_v12_08

Net als (bijna) alle andere merken heeft Aston Martin intussen ook een sportafdeling. Ze heet Aston Martin Racing en komt anno 2017 met een eerste model: de Vantage AMR. Van de gelimiteerde 300 productiemodellen, rollen er 100 met een V12 en 200 met een V8 van de band, met respectievelijk 595 en 430 paarden. Naast een vrij opzichtige bodykit en een handvol naamplaatjes, is de Vantage AMR ook herkenbaar aan een hallucinant prijskaartje en een typerende kleurstelling. Helemaal geschikt voor een trackday, toch?

Abarth 695 Rivale

Abarth-695-Rivale-2017-600x251

abarth-695-rivale-special-edition Fiat-500-Abarth-695-Rivale-101-1-626x383

Na de Fiat 500 Riva, komt sport-divisie Abarth nu ook met een 695 Rivale op de proppen. Of je nu de hatchback of de cabrio neemt, de 695 kleurt blauw-grijs en heeft een 1.4-liter T-Jet met 180 pk en 250 Nm onder het kapje. Combineer het unieke design met houtinleg, het lichtgewicht van 1.045 kg en de Monza-sportuitlaat om dat typische Abarth-gevoel te bekomen en genieten maar! PS: er is ook een exclusieve 695 Rivale 175 Anniversary editie onderweg voor de échte zonnekloppers.

Audi R8 Spyder V10 Plus

Audi-R8-Spyder-V10-Plus-610-pk-2017-6

Audi-R8-Spyder-V10-Plus-610-pk-2017-1 Audi-R8-Spyder-V10-Plus-610-pk-2017-3

Eigenlijk is deze R8 Spyder V10 Plus moeilijk als ‘nieuws’ te bestempelen. Net als de Coupé, is nu ook de Spyder uit te rusten met 610 paarden en 560 koppelmomenten uit het 5.2-liter atmosferische V10-blok. Meer kracht (+70pk)  betekent meer geluid, een kortere sprinttijd naar de honderdgrens (3,3 s) en een hogere topsnelheid van 328 km/u. Vergeet ook de bankrekening niet voor te bereiden, aangezien dit beest je minstens 200.000 euro lichter maakt.

Porsche 911 GT2 RS

Porsche lijkt zich goed te vinden in de gamewereld. Na het vrijgeven van de gebruikslicentie, onthullen de Duitsers nu ook hun snelste 911 op ‘s werelds grootste gamebeurs; E3. Volgens Automobile Magazine zou de 911 GT2 RS maar liefst 700 pk en 750 Nm koppel duwen uit een 3.8-liter flat six motorblok, goed voor 0 tot 200 km/u in 9,5 seconden. Verbluffende prestaties, die enkel via gameplay uit Forza Motorsport 7 te zien zijn. Linkje: FM7.

McLaren 570s Spider

103287518-McLaren-650S-Spider.1910x1000 McLaren-570S_Spider-2018-1280-09 McLaren-570S_Spider-2018-1280-10

McLaren haalt het dak van hun ‘instapper’ en belooft een minimum aan compromissen. Het dak is een inklapbare hardtop en voegt slechts 45 kg aan het totaalgewicht. Met 562 pk uit het 3.8-liter V8-blok kan je dus nog steeds naar de honderd in 3,1 seconden, al moet het dak wel omhoog om de topsnelheid van 330 km/u te halen. Als we de Britten mogen geloven, rijdt de Spider identiek aan de coupé, voornamelijk te danken aan de unieke carbon monocoquestructuur.

Volkswagen Polo GTI (2017)

Der neue Volkswagen Polo GTI

Der neue Volkswagen Polo GTI Der neue Volkswagen Polo GTI

De zesde generatie Volkswagen Polo zal, net als de Seat Ibiza, vooral groter worden. De voornaamste reden daarvoor is de veelzijdigheid van het MQB A0-platform, waarop de kleine stadsautootjes komen te staan. Hoe interessant en zuinig de kleine 1.0-literblokjes ook klinken, kijkt DRIVvooral uit naar de GTI-variant. Die zou 200 pk puren uit het 2.0-liter TSI-blok, wat ons nu al als muziek in de oren klinkt. Tot slot komt er ook een GTE hybride aan, al is er over de sportvarianten nog bijzonder weinig informatie beschikbaar. Dan maar prentjes kijken… Wie vindt meer dan 10 verschillen met generatie 5?

BMW 6-serie Gran Turismo

BMW 6er Gran Turismo
BMW 6er Gran Turismo
BMW 6er Gran Turismo

De gemiddelde bestuurder wil vandaag de dag het liefst wat hoger en comfortabeler zitten dan normaal. BMW weet dat maar al te goed en brengt zo hun 6-serie meteen in Gran Turismo-variant uit. De 6GT staat niet op de vorige 6 coupé, maar ontleent z’n CLAR-chassis uit de 5- en 7-serie – iets wat zich ook naar het interieur vertaalt. Als instapper krijg je meteen een 630i GT, goed voor 258 pk en 400 Nm uit een geblazen viercilinder en een sprintje in 6,3 seconden. Daarnaast kan je ook opteren voor een 640i of een 630d in GT-vorm, die respectievelijk 340 pk, 450 Nm, 5,3 s en 265 pk, 620 Nm, 6 s op papier zetten. Blijft het nog wachten op een 640e GT, die het hybrideverhaal ook naar de 6-reeks brengt.

Jaguar XF Sportbrake

jaguar_xf-sportbrake_location_exterior_140617_07 jaguar_xf-sportbrake_location_exterior_140617_08 jaguar_xf-sportbrake_studio_interior_140617_22

Twee jaar wachten op de tweede generatie van de XF Sportbrake? Noem het gerust een Britse eigenzinnigheid, al zijn we er zeker niet rouwig om. De XF Sportbrake krijgt een stevige facelift, inclusief alle nieuwe stijlelementen van de JLR-groep. Dat wil zeggen dat er op vlak van design niet zozeer revolutionair, dan wel evolutionair te werk wordt gegaan en je een volwassen geheel voor de ogen krijgt. In de neus zit er een 2.0-liter zelfontbrander met turbo van 163, 180 of 240 pk, oftewel een 3.0-liter V6-diesel met 300 pk. Afhankelijk van het model hangt er al dan niet een automaat en/of vierwielaandrijving aan vast. Een XF mét extra ruimte? Yes please!

Share Button

Leave a Reply