DRIVR

Rijtest: Abarth 124 Spider

In m’n ooghoek springen enkele voetgangers haastig weg van de rijbaan, gevolgd door een vermanende vinger en een portie (binnens)monds gevloek. Wat de aanleiding is? Een kleine uitspatting aan het stoplicht van ondergetekende tot – hou je vast – 50 km/u. Oké, het zijn er misschien wel 51 geweest, maar het geknetter dat de vier pijpen van de Record Monza-uitlaat door de wereld brult, doet minstens het dubbele van de snelheid vermoeden. Of de Abarth 124 Spider ook wat wol heeft bij al dat geblaat?

Abarth-Spider124-01a

Zo mak als een lammetje haal ik de Abarth 124 Spider  samen met de eerste lentedagen op. En daar staat ze dan. Bij een eerste oogcontact zou je niet meteen merken dat er een link is met de onderhuids identieke Mazda MX-5, aangezien de Italianen zich geen enkele moeite hebben bespaard om het exterieur een eigen identiteit te geven. Het koetswerk wordt flink aangepast met een langere snuit, wat visueel nog eens ondersteund wordt door de sportieve welvingen op de motorkap. De derrière toont zich dan weer hoekiger in vergelijking met de eerder bolle achterkant van zusje Japan. De wat ronde lichtblokken vooraan en de opbouw van de achterzijde vormen een knipoog naar de originele Fiat 124 Spyder, net als de opvallende kleursetting met matzwarte motorkap en kofferdeksel geflankeerd door rode zijspiegels. Het blijkt een echte ‘koppendraaier’, zelfs voor zij die je niet zien aankomen. Deze 124 Abarth Spider draagt namelijk dezelfde Record Monza-uitlaatlijn als de Abarth 595 Competizione, wat de achterkant de nodige présence geeft en voor een gepruttel van jewelste zorgt .

Abarth-Spider124-05a

Abarth-Spider124-12Abarth-Spider124-11

Eens ik het portier open zwier, de zetels met m’n rug begroet en de sleutel omdraai, lijkt het wel of het budget is verdwenen na het vormgeven van de carrosserie. Het interieur is identiek aan dat uit de MX-5 en voelt verouderd aan. Kijk daarvoor maar naar het dashboard, geknutseld met analoge tellers en een digitaal gedeelte dat enkel een zwart/wit scherm afbeeldt. Ga ook niet op zoek naar opbergvakken, want die zijn er – op één klein vakje na – gewoonweg niet. Het zelfde verhaal voor hoofdruimte als je 1m85 en meer meet. Het geheel resulteert in een claustrofobisch gevoel, hetgeen je meteen kan counteren door het dak neer te laten. ‘t Is toch een cabrio voor iets hé. Soit, voor de rest voelt alles wel degelijk aan, inclusief goed zittende stoelen, een alcantara interieurbekleding en een sportstuurtje. Een focus op de essentie zonder overbodige luxe, zoals het eigenlijk hoort in een pure rijdersauto.

Abarth-Spider124-17

Tijd om het beest uit z’n slaap te rukken. Het stoffen plooidak vouwt (letterlijk) in een handomdraai  – opletten voor de vingers(!) – naar beneden. Geen automatische bedoeningen hier, dat zou nefast zijn voor het gewicht. Een duw op de startknop en enkele geschrokken omstaanders later pruttelt het één-komma-vier liter blokje er lustig op los. De koppeling grijpt gretig aan en de zesbak laat zich feilloos bedienen. Heerlijk. Ondanks de kunstmatige beademing reageert het MultiAir-blok alert op de bevelen van de rechtervoet en is er voldoende push onderin om rustig op het koppel te surfen. In Abarth-trim levert de bolide een vermogen van 170 pk en 250 koppelmomenten, respectievelijk 30 en 10 stuks meer dan in de Fiat 124 Spider.

Abarth-Spider124-09Abarth-Spider124-03

Abarth-Spider124-04Abarth-Spider124-06

Al klimt de Abarth nog altijd het liefste naar de rode zone. Na de pepkuur in Turijn (de normale Fiat 124 Spider wordt volledig in Japan gemaakt) wil deze dakloze niets liever dan er stevig vandoor gaan. Hou de knop op de middentunnel twee seconden ingeduwd en de Sportmodus wordt geactiveerd. De sturing en de gasrespons zijn dan nog iets meer bij de pinken. Duw je de rechtervoet tegen de vloer, dan krijgt de versnelling die je ondergaat nog extra drama door het gebrul uit de vier pijpen. Hoe ze dat klaarkrijgen? Het Record-Monza uitlaatsysteem laat bij een van de vier uitlaatpijpen de demper achterwege. Sound engineering via de speakers? Daar lachen ze eens goed mee in Italië. Passeert de toerenteller de 5.000 toeren alvorens op te schakelen, dan wordt je ook nog eens getrakteerd op snortjes en plofjes aan de achterkant. De term knalpot is hier echt op z’n plaats.

Abarth-Spider124-22

Al dat geweld zoekt langs de achterwielen een weg naar het asfalt, al heeft het standaard(!) sperdifferentieel niet veel werk in het droge. Enkel in 1ste of 2de versnelling durft de achterkant wel eens een stapje zetten, ware het niet dat de sper meteen naar maximale grip zoekt en je slechts met een zuchtje overstuur de bocht uitknalt. Hoe weinig ervaring ondergetekende ook met dwarsgaan heeft, toch blijft alles controleerbaar en voorspelbaar, waardoor het tempo snel de hoogte in gaat en er een soort ritmische paringsdans ontstaat. En dan valt bij snelle lastwissels en een wat hobbelige ondergrond op dat de koets soms wat aan stabiliteit verliest, wat het vertrouwen beperkt. Tijd om het allerte Brembo-remsysteem aan te spreken. Zo goed als de grip is op het droge, zo oplettend moet je zijn bij een natte ondergrond. Dan durft de achterkant zelfs met de elektronische waakhond aan een serieuze stap te zetten. Goed voor een instant verdubbeling van de hartslag en een kick adrenaline. Het venijn zit ‘m in de staart, daar is het dan ook een schorpioen voor.

Abarth-Spider124-08

Abarth-Spider124-21Abarth-Spider124-19

Met deze 124 Spider brengt Abarth een waardige opvolger voor de 124 van weleer. Ja, de dakloze variant laat wat ergonomische steken vallen, maar maakt dat ruimschoots goed met de achterwielaandrijving en de aangename set-up van de dempers. Op voorwaarde dat het dak omlaag kan en de sportstand op actief staat. Wat hooniganisme, daar dient ie uiteindelijk toch voor. Deze Abarth 124 Spider is een buitenbeentje en waardig alternatief voor wie op zoek is naar rijplezier. Tot je aan de kassa passeert. Abarth vraagt 40.000 euro voor haar speelgoed. Een flinke duit meer dan de eerder aangehaalde 595, en ook zowat 13.000 euro extra dan wat je dient achter te laten om met de Fiat 124 Spider  op pad te kunnen. Je leeft maar een keer, toch?

Abarth 124 Spider (2016)

Plus Min
+ Hooligan in zakformaat – Maar niet voor grote wildebrassen

Weggecijferd

Motor 1.4 Turbobenzine
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 6 versnellingen, manueel
Vermogen 170 pk
Koppel 250 Nm @ 3.000 tpm
Gewicht 1.060 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,8 s
Topsnelheid 232 km/u
Gem. testverbruik  9 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km
Vanafprijs 40.000 euro

Verdict

8 op 10

Abarth-Spider124-Thumba

Share Button

2 Responses

  1. FredericR says:

    Ik heb zelf sinds heel kort een Abarth 124 gekocht en het is elke dag met een grijns rijden ! Zo leuk ! En de prijs, je krijgt een grote korting bij Abarth waardoor die weer dicht in de buurt van een goede uitgeruste MX-5 komt. Die uitlaat is de max !
    Nog geen moment spijt van 🙂

Leave a Reply