DRIVR

Test: Lexus IS300h F Sport Facelift (2017)

Geloof het of niet, maar de huidige generatie van Lexus’ IS gaat alweer vier jaar mee. ‘Hoog tijd voor een facelift’ zou daar de logische reactie op zijn, ware het niet dat Toyota’s luxedivisie de D-segmenter in 2013 zo scherp gestileerd heeft dat die vandaag nog altijd fris oogt. Met dien verstande hebben de Japanners zich ditmaal tot een nieuw accent hier en een milde update daar beperkt, maar terloops toch werk gemaakt van – en we citeren – ‘een doorgedreven zoektocht naar maximale dynamische prestaties’. Aha!

Lexus-IS-2017-1600-06

Lexus-IS-2017-1600-75Lexus-IS-2017-1600-8e

Herinner ons nog eens even: wat is het mission statement van de IS ook alweer?

Dat ligt eraan welke generatie je beoogt. De eerste van 1999 had maar één doel voor ogen, en dat was de BMW 3 Reeks met een gelijkaardig recept (atmosferische zes-in-lijn motor en achterwielaandrijving) naar de loef steken. Nummer twee borduurde op hetzelfde elan verder, zelfs met een IS-F die – net als de toenmalige M3 – een hoogtoerige V8 had om ook sportief met de Duitsers mee te gaan. De derde en huidige generatie heeft het geweer duidelijk van schouder veranderd. Weg is de ambitie om de Duitse Drie op de Nordschleife af te troeven, in is het doel om een zuinige en tegelijk comfortabele kilometervreter op de baan te zetten. Wat de IS 300h trouwens ten voeten uit blijft.

En wat dan met die dynamische prestaties waarvan sprake?

Dat ligt eraan hoe je die omschrijving interpreteert. Is dat in oerklassieke zin met rokende banden en sprintcijfers, dan stelt de IS300h van meet af aan teleur. Het systeemvermogen van de 2,5 liter groter viercilinder en de kleine elektromotor misschien wel 223 pk, de sprint naar de 100 neem 8,3 seconden in beslag terwijl de topsnelheid bij 200 km/u begrensd is om de accu’s te ontzien. Wat wel opvalt is dat de combinatie vaker elektrisch wil rijden – met name tijdens het cruisen, in stadsverkeer of tijdens het uitbollen. En dat geeft een zekere rust die ook veel waard is in het hectische verkeer van anno nu.

Lexus-IS-2017-1600-2f

Komaan: de IS300h moet toch op één of andere manier in DRIVR-termen uitblinken?

Volgascommando’s resulteren inderdaad in adequate prestaties. En omdat je nooit ofte nimmer moet schakelen (alle reguliere Lexussen hebben een CVT, remember) ben je meestal sneller weg dan de rest van het pendelverkeer. Het enige probleem is dat Lexus volhardt in zijn beslissing om constant een nep-motorgeluid door de speakers te jagen, dat bovendien schakeltrappen simuleert terwijl de motor gewoon aan vol vermogen draait. Hoogst irritant en bovendien niet uit te schakelen, wat ons al naar Google heeft gedwongen om de juiste zekering te vinden (zonder succes). Wat wel helemaal DRIVR-waardig is en zelfs een pluim verdient, is de wegligging die sportief en comfortabele tegelijk is – met een vlezig stuurgevoel dat echt uitnodigt om op de Dunlop Sport Maxx’en te gaan leunen. De Duitsers kunnen er zelfs nog wat van leren.

Lexus-IS-2017-1600-86Lexus-IS-2017-1600-61

Conclusie?

Veel is er niet veranderd aan de gefecalifte IS. Je moet zelfs goed naar zijn voor- en achterkant kijken om een nieuwe pennentrek te ontwaren. Gelukkig doet dat geen afbreuk aan wat een fijne daily driver de (enige in België overblijvende) hybrideversie is. Je zit er goed en laag in, voor een eigenzinnig dashboard dat een knoert van een stereo-installatie omvat en de kilometers onder je laat wegglijden alsof je met een Amerikaanse slee onderweg bent. Ten laatste op de afrit van de snelweg ontdek je dat er wel degelijk magie in het chassis zit, maar dat die moeilijk toegankelijk is door een aandrijflijn die in de eerste plaats zen predikt. Gelukkig krijg je er een schappelijk vebruik van rond de 8 liter benzine voor terug. Dat, en misschien wel de coolste looks sinds Lexus de eerste IS eind vorige eeuw wereldkundig maakte.

Lexus-IS-2017-1600-40

LEXUS IS 300 h F Sport Facelift (2017)

Plus Min
+ Heerlijke daily – Mist de motor voor het echte werk

Weggecijferd

Motor 2.5 vier-in-lijn benzine + elektromotor
Aandrijving Achterwielen
Systeemvermogen 223 pk
Systeemkoppel n.b.
Leeggewicht 1595 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,3 s
Topsnelheid 200 km/u
Gem. testverbruik 7,9 l/100 km (BC)
CO2-uitstoot 97 g/km
Vanafprijs € 37.490

8 op 10

Share Button

5 Responses

  1. PieterA says:

    “alle Lexussen hebben een CVT, remember”

    Met uitzondering van de GS-F en RC-F, die hebben een koppelomvormer. En je kan het synthetisch motorgeluid wel degelijk uitzetten, door naar de Eco-modus te gaan. Het is een absolute must en maakt het rijden per direct een stuk aangenamer.

    • Ken Divjak says:

      Klopt, Pieter: daar had inderdaad beter ‘alle reguliere Lexussen’ gestaan.

      Wat de ecostand betreft: die maakt de aandrijflijn zo sloom dat je het nepgeluid er nog liever bijneemt, dus geen optie wat mij betreft.

      • Benny Herdewyn says:

        Links onderaan naast het stuurwiel kan je het geluid dimmen als ik me goed herinner…

  2. erik kromjong says:

    Jammer dat er veel negatieve aandacht wordt besteed aan iets dat niet klopt. Het geluid is gewoon uit te zetten, als men dat zou willen.

Leave a Reply