DRIVR

Roadtrip: Met de Can Am Spyder F3 door Portugal

Met een overdosis wanderlust en octaan in het bloed snak je eigenlijk permanent naar de perfecte roadtrip. Om verbrandingsmotorgewijs de wijde wereld in te trekken en het landschap aan je voorbij te laten glijden als een langspeelfilm. Alleen zit je in de auto altijd wat geïsoleerd, zelfs als het dak eraf kan. De motorfiets? De beleving is compleet, maar ook zo intens dat je op het einde van de rit vaak alleen asfalt en tegenliggers hebt gezien. Bombardier Recreational Products beweert dé oplossing te hebben met zijn driewielige Can-Am Spyder. Want meer nog dan van een best of both worlds maken ze gewag van een totaal nieuwe ervaring.

KFOTO-619616

Terwijl ik op het vliegtuig stap richting het aromatische Portugal vraag ik me simpelweg af of drie wielen niet tegelijk één teveel én één te weinig is, zelfs als je vanaf 18.000 euro met louter een autorijbewijs al met je snoet in de ether zit. ‘Sport Cruising’ noemen ze het bij Bombardier – marketingspeak voor een wat meer achteruitgezeten, chopper-achtige zithouding met de voeten vooruit. Je kan inderdaad sportief cruisen met de F3-S, of wat gezapiger rondhossen met de F3-T en de gepimpte F3 Limited.

KFOTO-619612KFOTO-619591

Alle varianten zijn uitgerust met een 1330cc grote, elektronisch geïnjecteerde en watergekoelde Rotax driecilinder in lijn met 115pk en 130Nm koppel die via een lekker mechanisch schakelende semi-automatische zesbak en een onderhoudsvriendelijke riemoverbrenging de vette 255/50 R15 achterband aandrijft. Het buizenchassis is op alle versies identiek, de rest van de beleving is geslaagd bijgecalibreerd volgens het beoogde gebruik. De T-reeks wordt bedeeld met een opmerkelijk soepele Sachs-ophanging met pneumatische veervoorspanning, de S krijgt Fox-schokbrekers aangeschroefd die een stuk directer zijn, zonder al te veel souplesse in te boeten. De remmen en de gasrespons zijn duidelijk relaxter op de toervariant, het geluid van de driepitter vlakker en bijna turbineachtig.

KFOTO-627685

Hoewel de decibels op beide versies via een Akrapovic-einddemper naar buiten knallen, klinkt de S een stuk aggressiever: rauw, metalig en bijna racy. Over de looks kunnen we kort zijn: de bordeaux Touring is een gemuteerde GoldWing op steroïden, de blauwe Sport een kruising tussen een sneeuwmobiel en een junior Transformer. Zelfs met een lekkere paintjob zijn het eerlijk gezegd geen hoogvliegers. Maar bij het roadtrippen draait natuurlijk vooral om de rollende sensaties! En die zijn zeker uniek te noemen, niet in het minst omdat je ongeveer 430 kilogram wijdbeens tussen de knieën neemt.

KFOTO-619602

De bediening is een curieus amalgaam van gekende interfaces: een gasgreep op de rechter stuurhelft zoals een tweewieler, een dubbele trekker aan de linker handgreep voor de sequentiële shifter en een rempedaal aan de rechtervoet die de klauwen voor én achter bedient. Vooral dat laatste is een bedenkelijke keuze. Want als de zweep erop gaat in de bochten is er maar één manier om de Spyder in het gareel te houden: het buitenste been opspannen op de voetsteunen om je bovenlijf stabiel en recht te houden zodat je voldoende grip hebt op het bekrachtigde, maar desondanks best wel zware stuur. Om dan noodstopgewijs in de ankers te gaan, zou betekenen dat je met één voetbeweging een flink deel van je controle over de machine moet opgeven.

KFOTO-627281

KFOTO-628397KFOTO-628140

Dat je dat liever niet doet, wordt vanaf het eerste ronde punt duidelijk – samen met de constatering dat de gekozen configuratie inherent onstabiel is. Op het gas en onder zijdelings belasting kan de machine vervaarlijk gaan hellen en zelfs het binnenste voorwiel lucht laten happen. Dat BRP zich bewust is van deze dynamische karaktertrek, blijkt uit hun samenwerking met Bosch om de moeder van alle stabiliteitsprogramma’s te schrijven: letterlijk alle excessen van lastwissels tot teveel gas of hellingshoek en zelfs (snel optredend) onderstuur bij het insturen worden fluks in de kiem gesmoord.

Als dat allemaal een beetje link klinkt, kan ik jullie geruststellen: de Spyder (en dan vooral de S) is wel degelijk een erg bevredigende metgezel. Met vloeiende inputs vind je snel de sweet spot binnen de ESP-enveloppe waar het best fijn en bovenal vlot toeven is. De ophanging heeft veel reserve waardoor je aardig kan knallen op oneffen wegdek, de koppelrijke motor schreeuwt het al te graag uit en als je op de S de tractiecontrole op de minst vervelende stand zet, kan je met de perfect te doseren gashendel nog steeds mooie driftjes leggen op wat gladdere ondergrond.

KFOTO-627817

BRP maakt zijn belofte dus grotendeels waar: met de Spyder ga je inderdaad anders roadtrippen. Meer ontspannen dan op een motorfiets, en interactiever dan met de wagen. Dat je best in het laagseizoen op ontdekking gaat, moet je er wel even bijnemen. Je krijgt weliswaar een deel van de dynamiek van een motorfiets, door zijn brede voetafdruk ben je nog steeds gebonden aan de gebrekkige mobiliteit van een auto met vier wielen. En dat is een dilemma dat ieder voor zich moet uitmaken.

CAN AM Spyder F3 Touring & Sport

Motor 1.33 liter driecilinder
Aandrijving achterwielaandrijving, riem
Transmissie  6-traps Semiautomaat
Vermogen 115 pk @ 6.000 opm
Koppel 130 Nm @ 5.000 opm
Leeggewicht 408 kg
Acceleratie (0-100 km/h) ca. 4,8 s
Topsnelheid 185 km/u
Testverbruik 6,65  l/100 km
CO2-uitstoot xxx g/km
Vanafprijs 20.899 euro

8 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Bert says:

    Heb ooit de Spyder eens mogen ervaren in een shoot voor Autoweek, maar ik was niet verkocht. Je hebt teveel nadelen van een motorfiets (kledij, blootstelling aan koude/regen, kwetsbaarheid) en nadelen van een vierwieler (breed spoor, kostprijs). Het is natuurlijk een nicheproduct ten top, maar wel eentje waar de puurheid verloren is gegaan.

  2. Ken Divjak says:

    Anderzijds: voor iemand die een Caterham te spartaans vindt en een echte motorfiets te riskant, is dit wel een gulden middenweg om de elementen te ervaren.

    Achterpassagiers krijgen op de Touring-variant zelfs armsteunen, zie ik!

Leave a Reply