DRIVR

Alleen in Japan: Mazda restaureert MX-5 NA’s zelf

De eerste generatie van Mazda’s erg succesvolle MX-5 gaat ondertussen al 28 lentes mee. Heb je er eentje in je bezit, dan is de kans groot dat er al het een en het ander vervangen werd. Is dat nog niet gebeurd? En heeft je Miata nood aan een onderhuidse verjongingskuur? Verhuis dan naar Japan en profiteer van het restauratieprogramma dat het merk er net voor de NA gelanceerd heeft.

archive02.ts.1708040119210000

archive04.ts.1708040119210000archive03.ts.1708040119210000

Restauratieprogramma’s die door de constructeur zelf op poten gezet worden, zijn niets nieuw. Nissan lanceerde er eerder dit jaar nog eentje voor de Skyline GT-R. Mazda doet nu hetzelfde voor de originele MX-5. Klanten die een eerste generatie roadster hebben, kunnen die binnen brengen voor een volledige restauratie. Enig addertje onder het gras is dat dit voorlopig enkel in Japan aangeboden wordt. De eerste restauraties gaan begin 2018 van start, en gebeuren volledig volgens de wensen van de klant. Na het verfraaiingswerk is er een technische inspectie door de internationale tak van TÜV Rheinland inbegrepen, om de kwaliteit van de karwei te garanderen.

archive06.ts.1708040119220000archive07.ts.1708040119220000

archive08.ts.1708040119220000archive09.ts.1708040119220000

Initieel voorziet het merk uit Hiroshima deze behandeling enkel voor de NA Roadster die tussen 1989 en 1997 gebouwd werd. Hoeveel Japanse Yen je rekening ervan lichter wordt, dat weten we nog niet. Net zomin we weten of Mazda dit programma zal uitbreiden naar andere werelddelen. Waar we hier wel van zullen kunnen profiteren, zijn enkele originele onderdelen die de Japanners opnieuw zullen fabriceren. Denk daarbij aan het authentieke Bridgestone SF-325 rubber, de versnellingspook en het Nardi stuurwiel. Al is dat natuurlijk nog niet voldoende om zelf aan de slag te gaan. Hopen dus dat er met de tijd nog wat extra onderdelen beschikbaar komen.

archive10.ts.1708040119220000

Heb je zo’n eerste generatie MX-5 staan en twijfel je eraan je DRIVR naar Japan te schepen? Navigeer dan zeker eens naar hier.

[Via Japanese Nostalgic Car, Foto’s via Mazda]

Share Button

One Response

  1. Dieter Verschaeve says:

    Leuk wist-je-datje: TÜV Rheinland werd opgericht in 1872 en was toen een stoomketelinspectieberijf. Ondertussen is het in een 70-tal landen en in 42 sectoren actief.

Leave a Reply