DRIVR

Test: Hyundai i30 1.0 T-GDi 120 (2017)

Hyundai mag intussen al heel wat pluimen op zijn hoed steken voor een excellente prijs-kwaliteitverhouding. Op de DRIVR-redactie staan de Zuid-Koreanen evenwel gekend als ‘easiest cars to drive’ – al dan niet met sportieve aspiraties. Mocht ex-collega Nils op een statische wereldpremière al kennis maken met de derde generatie Hyundai i30 (2017), dan is het hoog tijd om ook eens de dynamische tour op te gaan met hun aspirant zoete broodje.

Hyundai-i30-2017-1280-0b

Wat wisten we ook alweer van die statische presentatie?

Dit schreven we onder de hete lampen van de designstudio: “De look van de i30 doet niet helemaal nieuw aan, overal kan je wel iets herkenbaars terug vinden. Zo doet de lange neus in zijaanzicht denken aan de Mazda 3, terwijl de achterkant bovenal een duidelijke touch heeft van de Tucson, maar misschien ook iets van de BMW 1”. In de buitenlucht moeten we dat statement deels nuanceren, voornamelijk omdat de Koreaan 100% zichzelf blijft. De i30 oogt anno 2017 een pak compacter en volwassener, zonder het typische Hyundai-DNA te verwaarlozen. Daarvoor staren de scherpe lampen te diep in je ogen en blinkt de zeshoekige voorgrille iets te fel. In vooraanzicht zouden we de i30 zelfs verfrissend durven noemen, terwijl de achterkant van de hatchback kekker getekend is dan die van de recent gelanceerde Wagon.

Hyundai-i30-2017-1280-18

Groeit het interieur ook evenredig mee?

Lijkt Hyundai er zich op het eerste zicht met een milde facelift van afgemaakt te hebben, dan brengt een herinnering aan het interieur van de vorige generatie je snel op andere gedachten. Van zetels tot instrumentencluster: elke onderdeeltje is opgepoetst en hoger (lees: ergonomisch) geplaatst. Een eventuele knoppenzee beperkt zich tot het sportstuurtje, dat voorts prima in de hand ligt, terwijl het touchscreen verrassend intuïtief en responsief aan doet. Strooien we tot slot nog een korreltje zout: de aanwezigheid van wat harde plastic materialen zorgt er samen met enkele slordige afwerkingsdetails voor dat de stempel ‘premium’ nog net niet aan de orde is, maar dat zorgt gelukkig niet voor veel ergernissen.

hyundai i30 2 hyundai i30 1 hyundai i30 5

Met welke motor zijn we hier eigenlijk op stap?

Achter de honinggraat ligt een klein 1.0-liter T-GDi driepittertje, goed voor 120 pk op de voorbanden en een sprint naar de honderd in iets meer dan 10 seconden. Voldoende trekkracht voor pittige prestaties in de bebouwde kom, maar wel een twijfelgevalletje bij tempoversnellingen en hernemingen. De manuele zesbak laat nochtans toe om aangenaam en vlot in het toerenbereik te dansen, ware het niet dat het lagere koppel (170 Nm) en de lineaire overbrenging amper emoties teweeg brengen. De boodschap van deze i30 is dan ook duidelijk: hou het beschaafd en verbruik daarbij zo weinig mogelijk.

Hyundai-i30-2017-1280-1c

Maar het ding kan toch wel een eindje sturen, niet?

Ook op het vlak van rijdynamiek zetten de Koreanen vol in op veiligheid. De achteras is herwerkt met een vernieuwde multilink, lichtere materialen en extra stijfheid, waardoor het stuur scherper en de koets agieler aanvoelt. Maar met de nadruk op veiligheid en onderstuur blijft zelfs de term warm hatch wel erg ver weg. Daarvoor is het dus wachten op de heren van de N-divisie. Durf je het autootje toch bij z’n nekvel pakken, dan haalt de elektronica je snel genoeg terug, wat de i30 meteen gelijkstelt met zijn klassegenoten op vlak van stuuremoties. De uitdrukking ‘easiest car to drive’ is hier dus wederom aan de orde.

Hyundai-i30-2017-1280-20Hyundai-i30-2017-1280-4e

Waarom zou je dan toch een i30 overwegen?

Omdat-ie zo makkelijk te besturen valt? Of omdat de Duitse eenheidsworst steeds moeilijker verteert? Hierboven mag dan wel geen lofrede in DRIVR-termen uitgeschreven staan, dat zou bij de concurrentie al helemaal niet het geval zijn. Noem het gerust de ziekte van onze tijd. Een soort convergent gedrag naar een veilige, zuinige en (helaas ook) vrij emotieloze pendelaar. Wil je daarbij niet te diep in de buidel tasten, voldoende ruimte hebben voor 4 volwassenen en eco-acceptabel de hoek om gaan, verlies de Hyundai I30 dan zeker niet uit het oog. Maar laat ons vooral nog even wachten op de I30 N. Hoe lang nog precies, Hyundai?

HYUNDAI I30 MY2017 1.0 T-GDi 120

Plus Min
+ Easy to drive – Mist emotie

Weggecijferd

Motor 1.0 T-GDi driecilinder
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 120 pk
Koppel 170 Nm
Leeggewicht 1.269 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,9  s
Topsnelheid 187 km/u
Gem. verbruik 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot 108 g/km
Vanafprijs € 24.695

7 op 10

Share Button

Leave a Reply