DRIVR

GEZOCHT:
Eigenaardigheden in Auto’s (symbolen, knoppen, …)

thumb_vraagknoppenNiet helemaal zeker of ik dit zomaar publiek wil maken, maar het overkomt mij nog geregeld dat ik in een wagen stap en een knopje, een sticker, een waarschuwingslampje of een aanduiding vind die ik niet meteen kan plaatsen. Neem nu het symbool hierlangs, dat je op de rug van de achterbank aantreft in combinatie met de woorden ‘Top Tether’. Ongegeneerd advies om een anker rond de hals van je kids te hangen en dat in de koffer te zwieren, of heeft het effectief iets met maritieme aangelegenheden van doen?

Porsche-Panamera-2010-1280-79

Het hoeft trouwens niet eens zo specifiek te zijn: weet jij bijvoorbeeld wat het knopje voor de luchtcirculatie anders doet als het pijltje binnen de wagen blijft dan wel naar buiten wijst? Of waarom de rand van een venster altijd op een bollestjemotief uitloopt alvorens in vol zwart te eindigen?

Tijd om op te biechten welke autofunctie of -melding jullie in het haar doet krabben,
dan lost de DRIVR-community het vraagstuk (hopelijk snel) op!

Share Button

21 Responses

  1. Wim Bervoets says:

    In before “Sport” op het gros van de moderne auto’s.

  2. Die zwarte puntjes zijn onderdeel van de ‘frit’ (geen mop), een zwarte band aan de rand van je ramen die nodig is om de lijm goed te laten kleven. De puntjes zorgen voor een visueel aangename overgang tussen zwarte strook en raam (en maskeren stiekem dat niet alle zwarte lijnen perfect recht zijn).

    Waar ik het nog steeds moeilijk mee heb is het airbag-icoon. Staat ‘ie nu aan of uit? En o ja, de mistlichticoontjes. Is dat nou het mistlicht voor of achter?

    • Kris Vanhemelen says:

      Aan die icoontjes van de mistlichten twijfel ik ook steeds! Voor of achter? Bij mist steek ik al een tijdje steeds beide lichten aan. Dat spaart me wat gepieker…

      • Thomas says:

        Mistlicht voor schijnt naar links (naar voren in leesrichting, dus), mistlicht achter naar rechts (achter dus). Bovendien staat de schijn van de voorste mistlichten schuin omlaag gericht, zoals de voorste mistlichten ook hun werk doen trouwens.

        • Ken Divjak says:

          Het was me nog niet eens opgevallen dat er een ‘richtingsverschil’ is tussen de ‘schijnsels’!

          Ik zie het gewoon aan de kleur van de dashboardlampjes: groen is voor, oranje is achter.

    • Ken Divjak says:

      Van zodra het airbag-icoontje brandt, heb je een probleem (lees: werkt-ie niet naar behoren)!

      Maar welk icoontje krijg je dan als je (alleen) de passagiersairbag uitschakelt?!

  3. Kris Vanhemelen says:

    Een beetje off-topic maar zijn er nog mensen die zich verbazen aan de hoeveelheid “blanco”-knoppekes op de middenconsole bij de huidige Porsches? Zie foto bij dit artikel.

    Nu moogt ge nog alle opties aanvinken, die middentunnel krijgt ge nooit vol! Dat moet toch uitermate frusterend zijn voor die toekomstige eigenaars. Dan wilt ge indruk maken op uw vrienden en vragen ze: “en euh, waarvoor dienen die knoppekes?”

    • Junior_AR says:

      Blanco knopjes die voorzien zijn voor opties die je enkel in full-option trim kan krijgen, daar kan ik nog mee leven.
      Blanco knopjes in een full option trim daarentegen…

      • Ken Divjak says:

        Te weinig knoppen (voor de belangrijkste functies) kan tegenwoordig ook, kijk daarvoor maar naar nieuwe Volvo’s…

      • Thibaut says:

        Daar zit nog een artikel in: voorzieningen voor functies die er niet zijn. Blanco knoppen, uitsparingen voor extra uitlaten (al dan niet met niet zo onopvallende afdekplaatjes), …

        • Kris Vanhemelen says:

          Ik kan mij mateloos storen aan al die nepuitlaten. Heel veel merken zijn in dat bedje ziek.

          Citroën en Volvo waren begonnen met die onnozel trapeziumvormige oversized uitlaten. Bij het bukken kunt ge dan 10 tot 20 cm dieper de veel smallere echte ronde uitlaatbuis aantreffen (uiteraard, welke andere vorm?!).

          Of Mercedes, die hebben onder de achterbumper zo’n nep chroom-biesje die dan aan beide kanten terug naar binnen krult. Dat moet dan een dubbele uitlaat simuleren… Buk u diep onder de auto en in de verte ziet ge de enige echte uitlaat.

          En waarom heeft elke zichtbare uitlaat een nutteloos “uitlaatsierstuk” (met een schroefje onderaan vastgeklemd). Ge ziet toch zo dat dit nep is. De GT86 spant de kroon met zijn fake uiteinde van 86 mm doorsnede. Voor de rest een ultieme wagen maar ik hoef echt niet vanachter niet te zien hoe wijd de boring (86 mm) van de motor is.

          Het is niet mijn bedoeling om sommige eigenaars tegen de schenen te schoppen. Ooit dacht ik eraan om een fotoreportage op te staren maar het zou me te veel ergernis opleveren 🙂

  4. Koen De Beer says:

    Het icoontje van de benzinepomp! Volgens de overlevering zit de tankklep rechts als op het pompje de slang rechts hangt en links als die links zit. Op mijn 318tds klopt dat, op mijn MK1 Focus dus niet…

    • Junior_AR says:

      First check: naar waar wijst het pijltje?
      Second guess: kant van de slang
      Derde hopeloze poging: kant van het dashboard aangeduid?

    • Stijn says:

      Klopt, was ook aan het wachten tot deze zou verschijnen.
      Nog een handig feature van een aircooled elfje, de klep zit vlak voor je neus. Geen twijfel mogelijk…

  5. heidekonijn says:

    http://i698.photobucket.com/albums/vv346/misterbianco/gtvdash.jpg

    Grote zwarte knop links van de toerenteller hoort die van de vier pinkers te huizen. Maar niet altijd dus. Van alle “nou moe” situaties in een Alfetta GTV interieur is dit toch wel de mafste.

Leave a Reply