DRIVR

SkyActiv-X: Mazda’s Benzinemotor zonder Bougies

mazda_skyactiv_1In de zoektocht naar een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke partikels is elektriciteit steeds vaker het gebruikte toverwoord. Toch zijn er – ondanks de voordelen van een elektrische of hybride-aandrijving – ook nog steeds nadelen aan verbonden. Denk maar aan de zware en milieu-onvriendelijke batterijen, de al dan niet groene manier waarop de elektriciteit opgewekt wordt en de (voorlopig) beperkte autonomie. Of dat de reden is waarom Mazda bij de verbrandingsmotor zweert en zelfs een revolutionaire versie ervan aankondigt, te weten de benzinemotor zonder bougies?

Autoconstructeurs blijven naarstig op zoek naar manieren om de gekende verbrandingsmotoren te optimaliseren. Brachten we vorig jaar nog nieuws over de nokkenasloze motor van Koenigsegg, dan is het nu Mazda dat zich in de picture werkt. De Japanners deden recent hun motorenstrategie voor de komende jaren uit de doeken, onder de noemer ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’. Daarin staat te lezen dat die-hard benzineslurpers op beide oren kunnen slapen. De vernieuwing die Mazda vooropstelt, zijn motoren die hun benzine louter door compressie ontbranden. Kortom: de werking van een dieselmotor geënt op een benzinekrachtbron.

Bij Mada’s nieuwe generatie SkyActiv-X motoren komen de bougies dus grotendeels te vervallen. Opvallend, want ze worden al zo’n 150 jaar gebruikt sinds de uitvinding van de Otto-motor. De compressie-ontsteking neemt de werking van de bougie dus over. Het benzine-luchtmengsel ontbrandt daardoor spontaan, net als bij een dieselmotor. De compressieverhouding van de nieuwe blokken zou 18:1 bedragen. Daarmee sluiten ze aan bij wat gangbaar is voor een diesel. Die hoge compressieverhouding zorgt ervoor dat de SkyActiv-X tussen de 10 en 30% meer koppel zal leveren dan de huidige generatie benzinemotoren van Mazda. Tegelijkertijd is er een verbruikswinst van 30%.

Nog niet helemaal mee in hou deze nieuwe generatie motoren werkt?
Jason Fenske legt het met plezier voor je uit.

Zullen er dan totaal geen bougies meer gebruikt worden? Neen, dat niet. Bij koudstart en onder hoge belasting worden ze nog benut om de ontstekingsvonk de verbranding te laten controleren. Bij lage belasting worden de bougies uitgeschakeld, en werkt het blok als een zelfontbrander met bovengenoemde voordelen. Tegelijkertijd licht Mazda nog een tipje van de sluier. Zo zou het merk voor het eerst ook gebruik gaan maken van turbo’s op hun benzinemotoren, al geven ze daar nog niet veel extra informatie over. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.  Volgens Mazda zullen de eerste motoren van deze nieuwe generatie in 2019 op de markt komen. Ook al benieuwd hoe dat gaat klinken?

Share Button

2 Responses

  1. MD says:

    “Zo zou het merk voor het eerst ook gebruik gaan maken van turbo’s op hun benzinemotoren”

    Mazda 3/6 MPS 2.3 DISI TURBO hadden al een turbo i.c.m. directe bezine injectie. Daarvoor had de RX-7 wankel motor op benzine ook al een turbo.

Leave a Reply