DRIVR

Test: Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 140 (2017)

Aan zijn hoeveelste generatie de Fiesta precies toe is, daar zijn ze zelfs bij Ford nog niet over uit. Tussen 1972 en vandaag zijn er nogal wat modellen verschenen die meer van een facelift weg hadden dan van een nieuw model. Maar wat er ook van zij: 18 miljoen Fiesta’s later is het tijd voor een nieuwe, die dankzij de introductie van de Ka+ een scheut gekregen heeft en terloops nog wat beter zou moeten sturen. Want als er één ding is waar iedereen het zeker over eens is, dan is het wel dat de Fiesta sinds midden jaren 90 het benchmark is voor wat een dynamisch kleintje maakt.

2017_Ford_Fiesta_ST-Line_Deep_Impact_Blue_007

De Fiesta is groter geworden, zeg je. Impliceert dat ook dat-ie meer weegt?

Nummer 7 (om er toch even een cijfer op te plakken) is inderdaad 71 millimeter langer en 13 millimeter breder dan het uitgaande model. Wat dat voor de inzittenden of voor het koffervolume betekent, dat lees je wel bij de collega’s van AutoGids. Wat ons vooral interesseert, is hoe die groeispurt zich in de specificaties kwantificeert. En daar valt maar één antwoord op te geven: de nieuwe is bij gelijke motor ongeveer 100 kilo zwaarder dan de uitgaande. Een deel daarvan gaat op conto van het extra plaatwerk, de rest naar de nieuwe veiligheidsfeatures die vroeger gewoon niet beschikbaar waren op de Fiesta. Om maar te zeggen dat de zevende generatie zeker geen update is zoals dat bijvoorbeeld van nummer drie naar nummer vier het geval was. Verre van zelfs.

Wat is er dan precies zo nieuw aan de nieuwe?

Ford gebruikt de Fiesta graag als vehikel om nieuwe spullen te introduceren in het B-segment. In 1983 was dat met de eerste gedownsizede diesel (de 1.6D), in 1989 met ABS, in 1996 met een bovengemiddelde rijdynamiek, in 2006 met Bluetooth-connectiviteit en in 2014 met een betaalbare ST. In 2017 gaat het Blauwe Ovaal naar eigen zeggen nog een stap verder met ‘de meest technologisch geavanceerde compacte auto op de Europese markt’. Daarvoor zorgen geavanceerd rijhulpsystemen (zoals Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection) die teren op twee camera’s, drie radars en twaalf ultrasone sensoren. Interessanter is evenwel dat Ford de gekende rijsensaties van de vorige nog heeft aangescherpt met een vernieuwde ophanging, goed voor remafstanden die met 8% zijn ingekort en gripniveaus die met 10% zijn verlegd.

2017_Ford_Fiesta_ST-Line_Deep_Impact_Blue_012

2017_Ford_Fiesta_ST-Line_Deep_Impact_Blue_0292017_Ford_Fiesta_ST-Line_Deep_Impact_Blue_016

En voel je iets van die verbeteringen in de praktijk?

De botspreventie hebben we natuurlijk niet uitgeprobeerd maar de chassiswijzigingen alvast wel, zelfs op moeilijke Ardeense wegen die je normaal niet voorgeschoteld krijgt op een officiële perspresentatie. Daarvoor stonden er meteen twee verschillende versies voor ons klaar: een luxueuze Vignale en een gefocuste ST-Line, beide met een 140 pk sterke 1.0 driecilinder benzine. Op de uiterlijke verschillen na zit het hem vooral in het comfortniveau dat beide modellen etaleren, zowel stilstaand als onderweg. Zit je in de Vignale op malse fauteuils met een overstikt dashboard voor je neus, dan doen er in de ST-Line hardere sportstoelen dienst en zijn de stiksels vervangen door rode accenten die deel uitmaken van de sportieve optiepakketten. De hoogste Vignale-uitvoering is enkel op de twee sterkste motoriseringen te hebben (te weten de 1.0 140 benzine en de 1.5 125 diesel), de ST-Line op alle motoren – ongeacht of het nu de driedeurs of de vijfdeurs betreft.

Genoeg rond de pot gedraaid: hoe rijdt de ST-Line?

Laat ons beginnen met te stellen dat de nieuwe Fiesta hoe dan ook schitterend stuurt, of er nu ST-Line in zijn typebenaming staat of niet. Je hoeft niet eens een kilometer af te leggen om te weten dat de nieuwe comfortabeler is zonder dat hij aan dynamiek heeft ingeboet, integendeel zelfs. Doe daar nog wat ST-trucjes bij (zoals een 10 millimeter lagere rijhoogte, een directere stuurafstelling, een kortere eindoverbrenging en een scherpere gasrespons) en je krijgt een hatchback die mooi om zijn middelpunt pivoteert, zonder de minste moeite. Ondanks een gezonde vermogensopbouw zijn de 140 paarden niet in staat om de vooras in verlegenheid te brengen, terwijl de gripgrens hoger ligt dan je van de gemonteerde 17-duimers zou verwachten. Kortom: een auto(otje) naar ons hart, dat best nog wat meer stemgeluid mocht hebben om zijn intrinsieke stuurkwaliteiten kracht bij te zetten.

2017_Ford_Fiesta_ST-Line_Deep_Impact_Blue_003

Conclusie?

De Fiesta 1.0 140 Vignale is goed, de ST-Line nog beter. En weet je wat nog het beste is? Dat je als jonge of beginnende chauffeur niet per se voor de volle 140 paarden moet gaan. Ford levert de ST-Line met dezelfde aanpassingen ook als 100 of 125 pk-versie, afhankelijk van wat je verzekeraar wil dekken. Heb je evenwel de leeftijd om voor de voorlopig snelste versie te gaan, dan moet je echt niet twijfelen en meteen 21.250 euro van de bank halen. Relatief veel als je bedenkt dat de uitgaande ST niet lang geleden voor hetzelfde bedrag over de toonbank ging, maar evenmin knettergek als je ziet wat voor een getalenteerde wagen je ervoor in de plaats krijgt. Als de bende van Put nog wat meer levendigheid uit de driecilinder weet te halen, dan gaat de echte ST-versie opnieuw een knaller van formaat worden. Dat wij het alvast gezegd hebben.

FORD Fiesta 1.0 Ecoboost 140 (2017)

Plus Min
+ Completere wagen, op alle vlak – Klinkt niet bijzonder sexy

Weggecijferd

Motor 1.0 driecilinder turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 140 pk @ 6000 opm
Koppel 180 Nm @ 1500-5000 opm
Leeggewicht 1.164 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,0  s
Topsnelheid 202 km/u
Normverbruik (NEDC) 4,5 l/100 km
CO2-uitstoot 102 g/km
Basisprijs (ST-Line 3d.) € 21.250

9 op 10

Share Button

Leave a Reply