DRIVR

Rally Duitsland 2017: Ni-ville

Met nog vier wedstrijden resterend op de kalender van 2017, begint het eerste seizoen met de nieuwe generatie WRC-wagens stilaan op zijn laatste benen te lopen. Dat het niet zonder slag of stoot is gegaan kan quasi elke piloot beamen, maar aan het eind van de rit zijn het de meeste consistente duo’s die de bloemen mee naar huis nemen. Sebastien Ogier startte niet zo dominant als vorig jaar, maar kon dankzij een reeks sterke resultaten toch grotendeels de puntenstand aanvoeren. Tijdens de tweede helft van het seizoen bleef het echter niet allemaal van een leien dakje lopen.

P-20170819-00338_news

Ogier is het niet meer gewend om herhaaldelijk aan het kortste eind te moeten trekken, en dat heeft hem psychologisch parten gespeeld. Thierry Neuville wist veel beter te anticiperen op een slechte start in het begin van het seizoen, en kon zijn achterstand gaandeweg weer terug goed maken. Tijd om adem te halen hebben de heren echter niet, want met een ex aequo aan punten, is er in de verste verste nog geen winnaar aan te duiden. De Rally van Duitsland gaat daar geen verandering in brengen, maar kan wel al een tipje van de sluier lichten.

P-20170817-01168_news

Zowel Ogier als Neuville waren in het verleden al aan het feest in de ADAC-Rallye, maar beiden maakten ook al op de harde manier kennis met de verraderlijke ondergrond. In 2014 ging Neuville zwaar over de kop tussen de wijngaarden, terwijl Ogier de controle verloor op een nat stukje asfalt en snoeihard de vangrails in dook. Vorig jaar maakte Stéphane Lefebvre nog onzacht kennis met de heinkelsteins op de Panzerplatte proef, nadat hij een inschattingsfout maakte op de betonplaten van Baumholder. Het spreekt voor zich dat concentratie en bandenkeuze hier het verschil tussen winnen en verliezen zal betekenen.

Tijdens de shakedown begon de psychologische oorlogsvoering tussen beide kemphanen. Neuville zette de snelste tijd op de klok en Sebastien Ogier moest slechts 1,4 seconden toegeven op de Belg. Het duo werd gescheiden door een uitstekende Andreas Mikkelsen, die voor de gelegenheid terug van de bank werd gehaald bij Citroën. Niemand -buiten Tanak en Paddon- kon zijn tijd uit de eerste passage nog verbeteren, hetgeen aangaf dat de conditie van het asfalt snel verslechterde naarmate de deelnemers passeren. Voor deze keer had de WK-leider -Thierry Neuville- dus een voordeel om als eerste de baan op te moeten.

Dat voordeel wist hij helaas niet om te zetten in een goed resultaat, want vrijdagochtend op de openingslus verslikte de Belg zich in een natte bocht en beschadigde de neus van zijn i20. De nieuwe WRC-wagens produceren genoeg downforce om voordeel te ondervinden in snelle bochten, maar met een beschadigde splitter kon hij geen tempo maken. Sebastien Ogier ging eveneens van de baan en verloor vijf seconden, terwijl Jari-Matti Latvala hetzelfde lot beschoren was. Uiteindelijk was het Andreas Mikkelsen die Citroën een lichtpuntje bezorgde door de ochtend als leider af te sluiten.

Moeilijke condities dus, maar in de namiddag zou de regen pas echt gaan toeslaan. De piloten moesten vechten om de wagens op de baan te houden, maar uiteindelijk zouden Neuville, Sordo, Lappi en Breen allemaal ten prooi vallen van het spekgladde asfalt. Neuville verloor gelukkig niet veel tijd en kon nog net de derde plaats van Ogier afsnoepen in het klassement. De Fransman vond geen goede setup, en kon op de openingsdag niet aanvallen. Geen zulke problemen voor zijn teamgenoot Ott Tanak: hij wist zijn M-Sport Fiesta op de baan te houden en nam de leiding over van Andreas Mikkelsen.

Voor zaterdag stond het militaire domein van Baumholder op het menu, waar de proeven over de befaamde Panzerplatte plaatsvinden. Een uitdagende ondergrond op zich, maar gelukkig waren de weergoden de WRC-piloten goedgezind. Het ideale moment voor Neuville om aan te vallen zou je denken, maar het mocht niet zo zijn. Al op de eerste proef sloeg de pechduivel toe, en moest de Belg opgeven met een gebroken ophanging. Ogier begon steeds meer ritme te vinden en zag zijn kans om punten goed te maken. Teamgenoot Ott Tanak bleef vooraan stand houden, ondanks het feit dat dit niet zijn favoriete ondergrond is.

In de namiddag zou er niet veel meer veranderen, en kon vrijwel iedereen zijn positie vooraan het klassement behouden. Ogier besloot geen onnodige risico’s te nemen, want door zijn huidige derde plaats veilig te stellen kon hij een behoorlijk klap uitdelen richting WK-leider Thierry Neuville. Bij Toyota liep het in Duitsland echter voor geen meter, en kon enkel Juho Hanninen de eer nog een beetje redden met een vijfde plaats in het klassement. Andreas Mikkelsen maakte een foutje en verloor tien seconden, waardoor Tanak steeds verder bleef uitlopen.

Ook op de slotdag zou de stand ongeveer blijven zoals hij was, met uitzondering dat Juho Hanninen een plaats wist goed te maken na een foutje van Elfyn Evans. Ogier nam vooraan geen risico’s meer, want Andreas Mikkelsen was nog een last-minute offensief begonnen om Tanak onder druk te zetten voor de leiding. Maar zonder resultaat dus, waardoor Tanak zijn twee zege van het seizoen grijpt en Ogier de leiding in de WK-tussenstand terug in handen neemt. De WRC-caravaan gunt zichzelf nu een tijdje rust, en trekt pas begin oktober richting Spanje voor de RACC-rally.

[Foto’s: Red Bull Press – Beelden: WRC Youtube]

Share Button

Leave a Reply