DRIVR

Test: Citroën DS3 Performance

Een ware lofrede was het, dat stukje over de nieuwe Citroën C3 in retro-uitvoering. Vier keer ‘R’ voor “een schitterend autootje waarmee de Fransen de focus op het comfortabele herbevestigen en net genoeg dynamische elementen toevoegen om het boeiend te houden”. Of het ook wat harder mag, klonk toen de open vraag. Enkele weken later gaat ondergetekende met plezier op onderzoek in de DS3 Performance, die maar beter de torenhoge verwachtingen inlost.

ds3performance_03

Wat komt de DS-afdeling precies doen? 

In plaats van opnieuw voor een keiharde DS3 Racing te opteren (zoals in 2011), ging de PSA-groep opnieuw met hun DS-afdeling rond de tafel zitten. Het submerk van de Fransen, dat normaliter enkel een laagje luxe toevoegt, mag weer een heuse peperkuur uit de hoge hoed toveren, maar wat betekent anno 2017 precies voor de de DS3 Performance? Die zou een volbloed hot hatch moeten worden, dan wel zachter dan de originele DS3 Racing maar nog steeds uitermate geschikt voor DRIVRs.

Het uiterlijk oogt alvast veelbelovend. De bodykit komt geloofwaardig over, net als het handjevol DS-stijlelementen. De DS3 Performance ziet er, net als de ‘gewone’ DS3, gewoon heel erg modern uit. Betreur ik het verloren gegane charme van het retro-karakter nog openlijk, dan ben ik blijkbaar de enige die er zo over denkt. “Stoer karretje, dat gaat zeker goed vooruit?”, klinkt het meermaals, waarna ik steevast met gierende banden vertrek. Iets met een verwachtingspatroon en het inkleuren ervan…

ds3performance_04

Hoe vertaalt dat zich naar het interieur? 

Niet aan de hand van racy hendels en een rolkooi, wel met behulp van twee knoerten van sportkuipen. De ‘Dinamica’ zetels omarmen je met hun dikke wanden en doen er alles aan om je gefixeerd te houden. Alleen jammer dat de rijhouding, zelfs na 7 dagen, vreemd aan blijft voelen. Het stuurtje ligt – net als de pook – trouwens heerlijk in de hand en schittert in afwezigheid van functieknoppen(!), wat de focus op het rijden alleen maar versterkt.

Klein puntje van kritiek: hoewel het infotainment voldoende responsief en intuïtief aanvoelt, doen sommige knopjes totaal overbodig aan. Vooral het vakje met ‘DS Performance’ stelt teleur. Dacht ik eerst een sportstand te activeren, dan hing ik vijf minuten later aan de lijn met Citroën Assistance, waarin ik in mijn beste Frans mocht verklaren dat ik niet in de vangrail maar in de handleiding was gevlogen. Een tip, drie letters, Citroën: SOS.

007-ds3-performance_0

Genoeg gezever, wat zegt de receptuur? 

De DS3 Performance zou naar verluidt ‘zachter’ moeten zijn dan de vorige DS3 Racing en de Peugeot 208 GTi. Niet makkelijk als er een mechanisch differentieel, groter (18″) en breder schoeisel zowel voor- (+26mm) als achteraan (+14mm), een manuele zesbak met korte overbrengingen, een verlaging van het onderstel (-15mm) en 323 mm brede manen schijven van Brembo aan te pas komen, toch? Vergeten we bijna dat er een hoogtoerige 1.6-liter turboblok in de neus ligt, goed voor 208 pk en 300 Nm koppel aan respectievelijk 6.000 en 3000 toeren per minuut. Een respectabel sprintje naar de honderd in 6,5 seconden en een topsnelheid van om en bij de 230 km/u. Traag is em dus niet meteen.

ds_3_performance_13

Over naar de praktijk…

Op vlak van aandrijflijn zit het geheel dus best wel snor. Het krachtige 1.6-liter turboblok is perfect afgesteld op de kortere ratio’s, waardoor kracht steeds voorhanden is en de naald speels door het toerenbereik danst. In combinatie met het scherpe onderstel valt er ook amper koppelstuur op te merken, al blijf je mid-corner beter van het gas – de neus durft wel eens voor zich uit te duwen. Een erg genietbare combo die dus, zeker in vergelijking met moderne achterwielaandrijvers, wel wat aanpassing vraagt. Voldoende snelheid maken alvorens laat in te remmen, de kleverige Michelin Supersports laten bijten en pas na de knik terug op het gas. Het onderstel gedraagt zich erg volwassen, waardoor we wat speelsheid genre Fiesta ST beginnen missen.

Net als een minimum aan comfort trouwens. Sportiviteit staat voor de Fransen blijkbaar gelijk aan een beenhard onderstel, wat resulteert in panische angsten voor oneffen stroken asfalt en venijnige putjes. Het minste richeltje trilt de wervels uit elkaar, waardoor je vroeg of laat op de tafel van de osteopaat terecht komt en je nooit de neiging hebt om het onderste uit de kan te halen.

ds3performance_01

Een pijnlijke affaire dus? 

Slinger je netjes tussen de oneffenheden en kan je leven met de caveats van een voorwielaandrijver, dan valt de DS3 Performance wel als zeer snelle Hot Hatch te catalogeren. Iets wat de looks zowel binnenin als buitenom benadrukken en het basisprijskaartje van €26.502 niet meteen doet vermoeden. Druk alleen niet op het knopje ‘DS Performance’, zoek niet naar knopjes op het stuur en maak alvast een afspraak bij de kinesist. Een snelle Hatch, voor de liefhebbers.

CITROËN DS3 Performance 1.6 THP 208 MY2017 

Plus Min
+ Looks, verrassend snel – Beenhard onderstel

Weggecijferd

Motor 1.6 THP viercilinder turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 208 pk @ 6000 opm
Koppel 300 Nm @ 3000 opm
Leeggewicht 1.165 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,5  s
Topsnelheid 230 km/u
Gem. verbruik 9,9 l/100 km
CO2-uitstoot 125 g/km
Vanafprijs € 26.502

8 op 10

Share Button

Leave a Reply