DRIVR

Gouwe Ouwe: 1973 De Tomaso Pantera ‘Purr Oro’

thumb_PurrOro3-Large-SmallAlejandro De Tomaso, geboren in Argentinië maar met Spaanse en Italiaanse wortels, verliet in 1952 toen Péron aan de macht kwam zijn geboorteland om uit te wijken naar Italië. Daar ging hij aan de slag als F1-piloot bij OSCA, de racewagentak van de broers Maserati. Dankzij het fortuin van zijn vrouw, kleindochter van General Motors’ oprichter William C Durant, en het eigen familiekapitaal werd zijn droom werkelijkheid: in de thuishaven van Maserati en later ook Lamborghini, richtte hij De Tomaso Modena SpA op.

Daar ontwikkelde hij racewagens en niet veel later rolde er ook de eerste sportwagen voor de weg van de band, de bloedmooie Vallelunga met een 1,5-liter Ford Cortina motor en een koetswerk van Ghia. Later volgde de Mangusta met een Ford V8, ontworpen door Giugiaro en de Deauville. De Tomaso kocht ook Ghia en verpatste het aan Ford, nam Maserati over van Citroën en werd grootste aandeelhouder van motorfabrikanten Benelli en Moto Guzzi. Om maar een paar wapenfeiten te noemen.

PurrOro2 (Large) (Small)

Veruit de bekendste auto die de fabrieken van De Tomaso verliet, was de Pantera. Ford was op zoek naar een auto die de concurrentie met de Chevrolet Corvette kon aangaan en keek daarvoor naar De Tomaso, waarvoor het eerder al de motoren leverde. Ghia en de onlangs overleden ontwerper Tom Tjaarda tekenden het ontwerp rond de 5.7 Cleveland V8 van Ford die 330pk leverde en in 5,5 seconden naar 100km/u sprintte. Door de samenwerking met Ford raakte De Tomaso 7260 Pantera’s kwijt aan kooplustige klanten tussen 1970 tot 1991. Tussen ’91 en 2004 ging er nog één wagen in productie, de Guarà. In 2011 werd nog een conceptversie van een SUV voorgesteld in Genève, die opnieuw Deauville zou gaan heten. Later dat jaar werd ook een nieuwe Pantera aangekondigd. De Tomaso ging evenwel in 2012 failliet.

IMG_0565 (Small)

Het model dat mij altijd geïntrigeerd heeft, was de Pantera. De lokale Ford dealer die ik met mijn ouders en grootouders frequenteerde, heeft er lang een gehad. Jaren later kon ik zelfs kort genieten van een ritje in de Italo-Amerikaanse bolide. Nog wat later kwam ik een wel heel vergezocht artikel tegen in een Chroom & Vlammen van de jaren ’80. Dat vertelde het verhaal van een Pantera met gouden (!) motor die eigendom geweest was van Beatles-frontman John Lennon. Naar verluidt stond de auto in zijn appartement op de tweede of derde verdieping en kwamen er klachten van de onderburen nadat er motorolie door het plafond lekte. Het artikel ging zelfs zover dat ze de moord op Lennon toeschreven aan die auto.

IMG_0566 (Small)

Na dagenlang gezocht te hebben naar meer informatie over dit voertuig, kwam ik via een Frans autoforum terecht bij de toenmalige eigenaar van een Pantera uit 1973, gespoten in ‘Candy Apple Red’ en met vergulde motor en chroomdetails. Ik nam contact op met de gelukkige bezitter, Steve VamVaketis, die me zei dat hij de auto kocht van de eerste eigenaar, George Peloquin, die voor de opvallende verschijning had gezorgd, compleet met een in 24-karaats vergulde 4,6-liter van Ford!

PurrOro3 (Large) (Small)

Van enige connectie met John Lennon was hij niet op de hoogte, maar hij achtte het weinig waarschijnlijk, alleen al omdat de wagen nooit in New York geregistreerd was geweest. Peloquin verkocht de auto aan een dealer, die de wagen direct doorverkocht aan een inwoner van South Dakota. De bewuste Pantera werd regelmatig gesignaleerd in Las Vegas en won talloze prijzen. VamVaketis investeerde meer dan 14.000$ in nieuwe onderdelen en een algemene restauratie van de auto. Hij nodigde me toen zelfs uit om eens een ritje te komen maken met zijn trots, wat jammer genoeg nooit gelukt is.

PureGold54 (Large) (Small)

Voor dit artikel nam ik gisteren opnieuw contact op met hem, maar de auto is verkocht aan iemand in San Diego. Voor de liefhebbers van techniek, dit is een lijst van alles wat vervangen en vernieuwd werd aan misschien wel de opvallendste Pantera ooit:

Body:

– Door handles and side markers shaved
– Custom front bumpers; rear bumper moved closer to body with suspension removed
– Hi-end Candy Apple Red metal flake paint job and bodywork performed by Tom Horvath
– Low-profile halogen headlights

Engine bay:

– 1993 Ford 4.6L V8 DOHC 4V with 6-bolt main bearing caps
– Engine installed and certified by Steve Wilkerson, Wilkerson Pantera
– Motek EFI
– Individual “stack” GT-40 style intake manifolds and filters built and installed by Voss Performance
– Fully polished and gold plated engine and transaxle
– Hall “big bore” headers and exhaust
– Dual SS fuel tanks

Suspension/Wheels/Brakes:

– Fully adjustable coil-over suspension
– Polished billet Campagnolo wheels: 205/55 16″ \ 335/35 17″ \ Dunlop Sport 8000 tires
– Vented rotors with Wilwood-style calipers (F&R); rotor hat bolts safety-wired
– Dual brake reservoirs

Interior and Misc.:

– Upgraded radiator with dual pusher fans
– Interior refurbished in original black leather with flat no-hump firewall
– Perfect headliner and sun visors
– Keyless entry
– Motorized engine bay lid
– Battery sits in lowered battery bay in the bonnet
– Tailored and detailed bonnet

[Met dank aan Steve VamVaketis voor de foto’s]

Share Button

Leave a Reply