DRIVR

Vergeten Crossover: de Subaru Baja

De laatste jaren zijn crossovers niet meer weg te denken uit ons wagenpark. Een Nissan Juke, Toyota C-HR of de premium Audi Q2 – zowat elk merk heeft er wel een of meerdere in de catalogus staan. Maar wat lang niet door iedereen geweten is, dat is dat Subaru begin deze eeuw al met een cross-overop de proppen kwam. Nog wel een kruising tussen een berline en een pick-up die Baja werd gedoopt.

http://www.autogaleria.hu -

In 2002 ontwierp een team onder leiding van Peter Tenn, Subaru’s hoofd van design in de Verenigde Staten, de Subaru Baja. Gebaseerd op de Subaru ST-X Concept die in 2000 op de Autoshow van Los Angeles werd voorgesteld, was dit een homage aan de rally-race trucks die we kennen van onder andere de Baja 1000. Gebaseerd op de Subaru Outback ontstond er zo een vierdeurs pick-up.

Bekijk-em vanaf de voorkant, dan is er niet veel aan de hand met deze Subie. De verbrede wielkasten zijn de eerste elementen die aangeven dat dit toch geen standaard Outback is. Eenmaal je blik de B-stijl is gepasseerd, kan je niet meer terug: in plaats van een derde zijruit, een lang dak en een verticale kofferklep volgt er hier een open laadbak met bijhorende laadklep. Voeg daar nog een stevige rolbeugel net achter de cabine aan toe en het plaatje is compleet. Ontworpen voor de Amerikaanse markt doet deze Baja dan ook onmiddellijk denken aan creaties die je down-under wel vaker kan spotten.

autowp.ru_subaru_baja_13

autowp.ru_subaru_baja_9autowp.ru_subaru_baja_5

Tussen de cabine en de neerklappende achterklep kon je voorwerpen met een lengte tot 1,04 meter kwijt. Als dat niet volstond, was er nog de zogenaamde switchback. Daarmee vouwde je de achterste stoelenrij op, om vervolgens een opening te maken tussen de cabine en de laadbak. Zo had je de mogelijkheid om bijna dubbel zo lange voorwerpen (tot max. 1,90 m) te vervoeren. En al dat nog niet volstond, laat je de achterklep gewoon open staan. Om geen gedoe te krijgen met de handhavers van de wet was er een systeem voorzien zodat de nummerplaat – verlichting incluis – mee naar beneden klapte.

Naast de opvallende carrosserievorm is het zowat even opmerkelijk dat er slechts vier zitplaatsen waren. Tussen de achterpassagiers bevinden zich een ruim opbergvak en uitsparingen voor de obligate bekerhouders. Onder de motorkap was de gekende 2.5 liter viercilinder boxer motor terug te vinden. Deze was zowel natuurlijk beademd (met 165 pk en 226 Nm) als met turbo (225 pk) te krijgen. Met die laatste had je het blok uit de Amerikaanse Impreza WRX onder de motorkap. Kwestie van toch nog wat mee te kunnen met de buurman en zijn hemi-V8.

autowp.ru_subaru_baja_8

autowp.ru_subaru_baja_14autowp.ru_subaru_baja_7

Tussen 2003 en 2006 werd de Subaru Baja verkocht in de VS, Canada en Chili. De vooropgestelde verkoop van 24.000 stuks per jaar werd evenwel niet gehaald, met na vier-en-een-half jaar slechts 30.000 verkochte eenheden op de teller. Enkele exemplaren werden naar het vaste land geïmporteerd, dus met wat geluk aanschouw je er ooit zelf een. De vraag is dan: was het van harte of helemaal niet?

 

Share Button

Leave a Reply