DRIVR

Test: Mini Clubman JCW ALL4

Ook in 2017 blijft Mini het enige merk met een zesdeurs-personenwagen in het gamma. De Clubman en diens twee kofferluikjes blijven relevant en komt er desgewenst ook in John Cooper Works-uitvoering. Op het eerste zicht alvast een perfecte partner om er een weekendje op uit te trekken richting Ardennengebied, waar de Clubman zich mag bewijzen op vlak van comfort, ruimte en prestaties.

2017_Clubman_JCW-11

Om opmerkingen als “hé, die foto’s zijn toch helemaal niet in de Ardennen gemaakt?” meteen de kiem in te smoren: neen, goed opgemerkt! Hoe leuk de kofferdeurtjes ook open zwieren, vier volwassenen plus bagage in een Clubman plooien is niet bepaald een makkelijke opdracht. Met 360 liter kofferruimte is ruimte niet eindeloos voor handen en staat bijgevolg de achterbank ook vol met spullen. Uitgezonderd camera, lens en statief dus.

2017_Clubman_JCW-9

Nu de deurtjes – opgepast: er zit een volgorde in – voorzichtig zijn aangedrukt, loopt het gezelschap nog even rond de ezel van dienst. Eens de discussie over het Maxi-formaat van hedendaagse Mini’s is afgerond, gaat het debatteren verder in duo’s. De mannen zijn best wel te vinden voor de sportieve lijnen en JCW-trim, terwijl de vrouwen niet ophouden over de combinatie ‘groen-rood’ en de strak afgelijnde derrière … met kofferluikjes.

2017_Clubman_JCW-10

Ook binnenin blijft iedereen punten geven. Ondergetekende is best tevreden over het interieur en scoort een vrijgevige 8,3/10: de sportzetels zitten goed en geven veel steun, het stuur is lekker sportief, de afwerking is intussen op BMW-standaarden en het infotainmentsysteem voelt digitaal en intuïtief aan. “Zot zeker, maximum 5 op tien,” suist mijn rechteroor plots. De achterbank rekent het Mini-interieur meedogenloos af op een ‘Fisher Price’-gehalte, al hoor ik over been- of hoofdruimte niet meteen geklaag. Smaken verschillen, zoveel is zeker.

Mini Clubman JCW 06

2017_Clubman_JCW-12017_Clubman_JCW-12

Toch klinkt er bij het aantikken van de startknop een instemmende grinnik. Het 2.0-liter viercilinderblok met turbovoeding laat z’n 231 paarden trappelend ontwaken. Stil genoeg om niet de hele buurt wakker te maken, luid genoeg om iedereen in een straal van 8 meter een glimlach op het gezicht te toveren. Nog snel de smartphone verbinden en een bestemming in de boordcomputer fluisteren, vooraleer de automatische achttrapsautomaat stuwing naar alle vier de wielen mag draaien. Tijd om kilometers te verslinden.

2017_Clubman_JCW-8

Zo’n twintigtal minuutjes later passeert de trajectcontrole door de kleine achterruit en loopt de aandrijflijn vlot op bedrijfstemperatuur. De Clubman bolt rustig langs E40 richting Brussel met de Cruise Control op 122 km/u. Dankzij een degelijke isolatie en laag toerental blijven decibels op een aanvaardbaar minimum, uitgezonderd de sporadische ‘ai’ en ‘oeh’ wanneer het keiharde onderstel weer eens over een richel springt – zelfs in de eco-stand.

2017_Clubman_JCW-5

Met tweehonderd kilometer achter de kiezen draaien we zowel de afrit op als de Clubman JCW in ‘Sport’. Het onderstel wordt nog harder, de gasrespons verscherpt en de uitlaat laat aanzienlijk meer plopjes en snortjes vliegen. Aan het volgende stoplicht sprinten we in 6,3 seconden naar een reglementaire 90 km/u, waarbij het geluid indrukwekkender lijkt dan de snelheid. De acceleratie is zo lineair dat het bijna saai wordt, ook al doet de teller anders vermoeden. En daar helpt een hoop koppel (350 Nm) en een efficiënte automaat nu niet bepaald bij. Alles verloopt zo vanzelfsprekend, zo normaal, dat het typische Mini-gevoel begint weg te ebben. Onze portemonnee is ons met een gemiddeld verbruik van 10 liter daarentegen wel dankbaar.

2017_Clubman_JCW-6

2017_Clubman_JCW-42017_Clubman_JCW-3

Gelukkig probeert het onderstel wel wat emotie in de receptuur te mengen. Hoe hard het ding ook is afgeveerd, van gevaarlijk stuiteren is er nooit sprake en grip blijft quasi altijd voor handen. Het stuur geeft voldoende informatie door over de voortrein om een vertrouwensband op te bouwen, wat er voor zorgt dat je vrij snel in het juiste ritme rijdt. Het voorste rubber laat zich gretig insturen, waarna je sporadisch zelfs een stapje opzij zet. Dankzij het ALL4-systeem dat op aanvraag ook koppel naar achteren stuurt, blijft alles wel 200% veilig en blijft de Clubman JCW zelfs op kleddernat Ardeens tarmac aansporen tot stoerdoenerij. En dat onder luid geapplaudisseer van twee gierende uitlaatpijpjes. Opgepast: Rendier!

2017_Clubman_JCW-7

Een gezellig weekend en vele sportieve kilometers later is het tijd voor het eindoordeel. Zaken die in de Min-kolom horen: het onderstel is iets té hard en de prestaties iets te sereen, het interieur kan goedkoop overkomen en de binnenruimte is vrij beperkt, zeker in vergelijking met wat de afmetingen rondom doen vermoeden. Als plus noteer ik vervolgens: perfect om overal, met iedereen, op tijd te komen en dat met een glimlach op het gelaat. Maar kruis dan wel de manuele transmissie aan, wil je?

 

MINI Clubman John Cooper Works ALL4 (2017)

Plus Min
+ Multi-inzetbare DRIVR – Beperkte ruimte, keihard

Weggecijferd

Motor 2.0-liter viercilinder, turbo
Aandrijving Vier wielen (ALL4)
Systeemvermogen 231 pk  à 5.000-6.000 tpm
Systeemkoppel 350 Nm à 1.450 – 4.500 tpm
Leeggewicht 1565 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,3 s
Topsnelheid 238 km/u
Gem. testverbruik 10l/100 km (BC)
CO2-uitstoot 154 g/km
Vanafprijs € 37.600

8 op 10

Share Button

Leave a Reply