DRIVR

Opgelijst: Zes TVR’s die het Levenslicht nooit zagen

Op de Goodwood Revival onthulde TVR haar nieuwste telg, de Griffith. Meteen goed voor een unicum, want het was de eerste keer dat er in West Sussex een nieuwe wagen werd voorgesteld. De Griffith zal in de loop van 2018 op de markt komen. Of dat is toch te hopen, want het is niet de eerste keer dat een voorgesteld model van TVR het productiestadium niet haalt.

TVR Trident Fissore (1965)

Foto: www.classiccarcatalogue.com

Foto: www.classiccarcatalogue.com

De Britten bouwden vier prototypes van de Trident. Drie daarvan waren coupés, eentje was dakloos. Het design was aan de hand van Trevor Fiore, en het Italiaanse Fissore stond in voor de bouw van de wagens. Het aandrijfgeheel was overgenomen uit de 1963 Griffith, die een Ford 289 V8 had. Echter ging TVR in 1965 failliet, waardoor de Trident nooit het leven zag.

TVR Tina (1965)

tvr_tina_coupe

Nog in datzelfde jaar kocht aandeelhouder Arthur Lilley de overgebleven activa na het faillissement van TVR. Zo ontstond TVR Engineering Ltd. Opnieuw in samenwerking met Trevor Fiore en Fissore werd een prototype ontwikkeld met een stalen koetswerk, gebaseerd op de Hillman Imp. Er werden van de TVR Tina een coupé en een cabrio ontwikkeld, maar deze zagen nooit het productiestadium.

TVR Tasmin White Elephant (1988)

Foto: Charlie-Magee-and-Mark-Robinson-–-Copyright-TVR-White-Elephant

Foto: Charlie-Magee-and-Mark-Robinson–Copyright-TVR-White-Elephant

In de jaren tachtig van vorige eeuw kwam Peter Wheeler aan de leiding van het Britse merk. Onder zijn impuls kwam er een Rover V8 blok onder de motorkap te liggen, in plaats van de tot dan gangbare V6. Hoofdingenieur John Ravenscroft ontwikkelde op vraag van Wheeler een prototype op basis van het onderstel van de TVR 420 SEAC met een 340 pk sterke Holden V8. Zo onstond de Tasmin White Elephant. Nadat de wagen twee jaar gebruikt werd als vervoermiddel bij het jagen, geraakte-ie in de vergetelheid. Tot enkele decennia later een TVR adept de witte olifant volledig restaureerde.

TVR Speed 12 (1997)

autowp.ru_tvr_cerbera_speed_12_2autowp.ru_tvr_cerbera_speed_12_3

Onder impuls van Wheeler werkte men in Blackpool aan de Project 7/12, een prototype dat sneller zou zijn dan de McLaren F1 en zo ‘s werelds snelste wagen moest worden. Op basis hiervan zou er dan een GT1 afgeleide komen voor uithoudingsraces. In de loop van het project werd de wagen omgedoopt tot Speed 12. Een 7.73 liter grote V12 zorgde voor de aandrijving. Die motor bestond eigenlijk uit twee TVR Speed 6 krachtbronnen. Het exacte vermogen is nooit gemeten, maar werd geschat op ongeveer 1.000 pk. Echter, door problemen tijdens de ontwikkeling en door aangepaste regels van de GT1 klasse zag ook dit prototype nooit het levenslicht.

TVR Tyhpon (2002)

tvr typhoon 3

tvr typhoontvr typhoon 2

Na de Speed borg Peter Wheeler zijn droom niet op, maar werkte hij naarstig voort om met een TVR aan de start van Le Mans te komen. In  2000 zag de T400R het levenslicht, met een stalen frame en koolstofvezel monocoque. Er werden zeven exemplaren van gebouwd, die tussen 2001 en 2006 meededen in uithoudingsraces op het hoogste niveau. Op basis van de R400T werd de Typhon ontwikkeld. Dit moest de krachtigste straatlegale TVR worden. Aangedreven door een 4.0 of 4.2 zes-in-lijn , optioneel met supercharger, behaalde de Typhon een topsnelheid die het vooropgestelde doel van 200 mijl per uur doorbrak. Echter, door de zeer hoge ontwikkelingskost kwam TVR opnieuw in de etalage te staan. Het merk kwam in handen van de Rus Nikolay Smolensky en slechts drie exemplaren werden effectief gebouwd.

Sagaris 2 (2008)

tvr_sagaris_2_prototype

autowp.ru_tvr_sagaris_21autowp.ru_tvr_sagaris_13

In 2004 verscheen de TVR Sagaris op het toneel. Gebaseerd op de TVR T350 was ook dit model gebouwd met als doel om langeafstandraces te rijden. Getuige daarvan zijn de vele koelopeningen, zodat deze DRIVR op het circuit afgebeuld kon worden zonder dat de motor te warm zou lopen. Net als bij andere TVR’s, was er ook hier niets van elektronische hulpmiddelen. Die zouden de chauffeur teveel zelfvertrouwen geven, aldus het hoofd van TVR. In 2008 onthulden de Britten de Sagaris 2. Die opvolger verschilde in weinig van het origineel. De wijzigingen beperkten zich tot een hertekende achtersteven, een aangepaste uitlaat en enkele wijzigingen in het interieur. Al bleef het – je kunt het al raden – uiteindelijk bij een prototype, want de Sagaris 2 werd nooit in serie geproduceerd.

Ondanks de vele bumps in the road in de annalen van TVR, hopen we toch dat de Griffith volgend jaar effectief gelanceerd wordt. Het zou een mooi eerbetoon zijn aan het 70 jarig bestaan van dit Britse buitenbeentje.

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Die Sagaris blijft toch één van de bruutste apparaten die ooit op kenteken werden gezet:

    Onderdeel van mijn dream garage, hoe wispelturig die dingen ook mogen zijn?

    You betcha.

  2. Heidekonijn says:

    Ooit eens een TVR proto gezien -op pistonheads dacht ik, toen dat nog een TVR centric site was- die sprekend leek op wat daarna de Marcos TSO werd. Zelfde ontwerper / exterior stylist ook geloof ik. Maar naam vergeten en geen idee waar de afbeelding nog te vinden.

Leave a Reply