DRIVR

Test: Honda Civic 1.5 i-VTEC Turbo 182

Wat cijfers eerst, dan zijn we daar al mee klaar: tiende generatie, 4,52 meter lang, 182 paarden, 240 Nm, 7,9 seconden naar 100 en – hou je vast – een basisprijs van 27.590 euro. Een rijtje dat best wel wat moois voorspelt, maar ook flinke verrassingen in huis heeft. Welke dat precies zijn, wisten we na een volle testweek haarfijn te noteren. Waarvan akte na de sprong.

honda_civic_sport_hatchback

Hoe compact is compact eigenlijk nog?

De lengte van 4,52 meter roept inderdaad vragen op. Hoe compact kan een vijfdeurs middenklasser immers nog zijn als hij nauwelijks korter is dan een vermomde pakketboot à la Skoda Octavia Combi? Geen wonder dat de jongste Civic de langste in zijn segment is, ook al moeten we toegeven dat vele van zijn rivalen over de generaties heen een vergelijkbare groeischeut hebben gekregen. Het grote geluk van de Civic is dat je de auto zijn formaat nooit zou nageven. Niet visueel en, gelukkig, ook niet tijdens het rijden. Want ook deze generatie weet de bochtenprikkers onder ons te bekoren, met een ongeziene stabiliteit erbovenop dankzij de ruime wielbasis.

Zijn ze er bij Honda al uit of de Civic een futuristisch dan wel een braaf ogend volumemodel moet zijn?

Dat durft van generatie op generatie inderdaad al eens wisselen, maar zeker is dat deze tiende in de rij voortborduurt op het designthema van zijn voorganger. Ook deze generatie mikt dus op een jong publiek (van tuners?) en het moet gezegd, als Sport of Sport+ ben je niet zomaar op deze Civic uitgekeken. In de ogen van sommigen komt het gekunsteld over, maar wij lusten het wel. Als ze nu bij Honda nog afleren om de achterruit niet langer te ‘dwarsbomen’ met een spoiler-remlicht-ruitenwissercombinatie, dan zit het helemaal snor. En daarmee is alvast het enige nadeel van zijn unieke voorkomen er meteen uit.

2017 Honda Civic2017 Honda Civic

honda_civic_sport_hatchback_4
Honda-Civic_EU-Version-2017-1600-39Honda-Civic_EU-Version-2017-1600-41

Is achter het stuur nog steeds de beste plek?

En of: laag zwaartepunt, direct stuur, een prima onderstel en een uitstekende koetswerkstijfheid gekoppeld aan een juweeltje van een 1.5. De ingrediënten zijn aanwezig en hun som maakt van de Civic misschien wel de best sturende C-segmenter op onze wegen. Een boude stelling, maar we doen de waarheid geen geweld aan. De voortrein laat enkel op een natte ondergrond blijken dat 182 pk best wel veel kan zijn en wie de (verre) limiet overschrijdt, schuift over de voorwielen weg. Gezien zijn formaat en (dus) gewicht zouden we de Civic niet echt dartel meer durven noemen, maar wel haarscherp, strak en altijd klaar voor de fijnste achterafwegeltjes.

Is het dan een Type-R voor de minder gegoeden?

Dat zou je in extremis kunnen stellen, maar dan doe je deze motorversie eigenlijk oneer aan. Als totaalpakket is deze 1.5 een stuk aantrekkelijker; bewijs – als dat er nog moet zijn – wat een onvoorstelbaar goede motorenbouwer Honda wel is. Ja, het is een typisch gedownsizede turbomotor met een verbruik à la carte en alle koppel vanaf een dieseltoerental. Maar staar je niet blind op de cijfers, deze soepele vierpitter lust toeren. Niet met dezelfde honger als de VTEC’s van paar generaties terug, maar Honda is wel zo slim geweest om de turbo zodanig te programmeren dat je bij 4.500 o/m nog een extra duw(tje) in de rug krijgt. Een juweeltje.

2017 Honda Civic

Een juweeltje dat flink wat duiten mag kosten blijkbaar?

Dat kan je wel zeggen: standaard 27.590 euro voor de Sportversie oftewel het basisniveau voor deze motorisering. De Sport+ doet daar nog eens 2.000 euro bovenop, de Prestige kost je minimaal 30.590 euro. En dat is toch even schrikken. Want ook al compenseert hij deze duizelingwekkende cijfers met een bijzonder volledige standaarduitrusting, het prijskaartje veroordeelt dit model tot een bestaan in de marge. Zonde, tenzij je over een paar jaar een dot van een occasie in huis wil halen.

Conclusie?

Met de prestaties, het rijplezier en de verleidingskracht van een goeie GTI heeft deze Civic ons echt kunnen bekoren. Een boeiende auto die ook nog eens ruim is en kwalitatief in elkaar werd gestoken. Zijn te strakke demping en de hopeloze ergonomie van zijn multimediasysteem dekken we graag met de mantel der liefde toe.

2017 Honda Civic

HONDA Civic 1.5 i-VTEC Turbo 182 manueel

Plus Min
+Dijk van een totaalpakket -Prijzig kind van zijn tijd

Weggecijferd

Motor 1.5 vier-in-lijn turbobenzine
Aandrijving voorwielen
Transmissie manuele zesbak
Vermogen 182 pk @ 5.500 opm
Koppel 240 Nm @ 1.900 opm
Gewicht 1.403 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 220 km/u
Normverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 133 g/km
Vanafprijs 27.590 euro

Verdict

9 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Tanguy says:

    Een nieuwe EP3 aub, niet dit. Waar zijn d(i)e japanners toch mee bezig?

  2. Frederik Bussels says:

    Als bezitter van de 9de generatie Civic en daarvoor de prius (!), stoort me de balk over de achterruit helemaal niet. Meer zelfs, bij kontrijders in het donker is dit zelfs enorm handig, want het blokkeert de soms te felle koplampen.

    Voor mij mag dit designelememt er absoluut blijven. Ik heb al in hatchbacks gezeten waar de achterruit niet is opgesplitst en je toch nog minder zicht hebt ziet. Denk dat het vooral een kwestie van gewoon worden is.

Leave a Reply