DRIVR

Test: Nissan Micra 0.9 IG-T 90 (2017)

Toeval of niet, maar de eerste auto die ik voor DRIVR quoteer is meteen de nieuwe uitvoering van een wagen die al jaren voor mijn deur staat: de hondstrouwe Nissan Micra. In een vorig leven niet echt een DRIVR, ware het niet dat de vijfde generatie zijn gekende bolhoed-profiel heeft ingeruild voor scherpe lijnen die een jong en dynamisch publiek moeten aanspreken. Of die indruk overeind blijft als we het stuur ter hand nemen?

Nissan-Micra-2017-1280-16

Ho, ho, ho – niet te snel: wat is allemaal nieuw aan deze Micra?

Zoals gezegd: de nieuwe Micra heeft een sportiever uiterlijk met scherpere lijnen en een moderne afwerking, zonder in agressief spoilerwerk te vervallen. Grote koplampen met LED-dagrijverlichting die naar achteren doorlopen in een glooiende lijn, handgrepen voor de achterportieren die geïntegreerd zijn in de C-stijl en een aflopend dak dat uitmondt in een kleine spoiler: de aaibaarheid van de vorige versie heeft plaats geruimd voor een strak lijf dat meteen de luchtweerstand verlaagt tot de beste in zijn segment. Naast frivole tinten als Energy Orange, Pulse Green, Power Blue en Passion Red kan de Micra nog verder gepersonaliseerd worden met koetswerkdetails in oranje, blauw of chrome. En wie helemaal uit zijn dak wil gaan, neemt een Ultimate Pack met opvallende striping op motorkap en dak.

Hadden de designers nog wat inspiratie over voor de binnenkant?

Waar de verschillend aan de buitenkant heel frappant zijn, is het vooral de afwerking die ons binnenin aangenaam verraste. Het oogt allemaal heel kleurrijk, dankzij het Power Blue interior pack (350€) maar vooral heel stevig en kwalitatief. De blauwe accenten in kunstleder maar ook het gehele dashboard in soft-touch kunststof doen op slag het goedkoop aandoende bedieningspaneel van de vorige Micra vergeten. Het onderaan afgeplatte stuur ligt goed in de hand, hoewel het aan de grote kant is en ook de vele knoppen vragen enige gewenning om blindelings te bedienen. De voorste zetels zitten comfortabel en bieden voldoende steun, achterin is het echter aan de krappe kant.

Nissan-Micra-2017-1280-26

Nissan-Micra-2017-1280-46 (1)Nissan-Micra-2017-1280-5a

En wat ligt er allemaal onder die stoer uitziende kap?

De Micra komt momenteel met drie motoren die van Renault betrokken worden: een 1.0 benzine van 71pk in basisuitvoering vanaf 13.990€, de gekende 1.5 DCi met 90pk waar je 17.490€ voor neertelt en deze driecilinder turbo van 898cc, IG-T genaamd, die mee mag vanaf 16.190€. Alle uitvoeringen komen met vijf handgeschakelde versnellingen en Start-Stop systeem, behalve in de Visia basisversie.

De wagen die Nissan ons ter beschikking stelde kwam met de IG-T motor in N-Connecta uitvoering op 18.990€. Hiervoor krijg je een zeer complete uitrusting met automatische airco, 7”-multimedia touchscreen met navigatie, achteruitrijcamera, rijbaanhulp en start/stop systeem. De donker getinte ruiten achteraan geven het model weliswaar een cool uiterlijk, maar de kinderen waren minder enthousiast en het kwam de zichtbaarheid naar achteren ook niet ten goede. Een probleem dat ik met meer nieuwe auto’s heb, al biedt de achteruitrijcamera natuurlijk soelaas.

Mooi zo, maar hoe rijdt die nieuwe Micra eigenlijk?

Start je de 0.9 voor het eerst, dan zou je kunnen denken dat het een dieseltje is. De driepitter trilt namelijk behoorlijk. In lage toeren reageert de motor ook niet zoals je van een modern blokje zou verwachten. De turbo schiet immers pas na 2000 opm in actie, waarna hij gelukkig wel bij de les is. Toegegeven: de Nissan Micra is voorlopig geen hot hatch. Zelfs geen warme. Maar het torretje maakt een aangenaam geluid en laat zich gewillig in de toeren jagen. De ophanging countert met Chassis Control, dat Active Trace Control en Active Ride Control incorporeert. Het eerste zorgt voor een rustigere rit door de neiging tot nadeinen (bijvoorbeeld over snelheidsdrempels) te beperken, het tweede voor snedigheid door onderstuur tegen te gaan. Beide hulpjes werken subtiel via de remmen, maar maken de Micra wel bijna zo snedig als de nieuwe Ford Fiesta. De manuele vijfbak helpt daar trouwens netjes aan mee.

Nissan-Micra-2017-1280-2a

Conclusie?

De nieuwe Nissan Micra is aangenaam om naar te kijken en leuk om mee te rijden. Hij ziet er stoer en sportief uit, vooral in een van de fellere kleuren die als optie beschikbaar zijn. Sportiever misschien dan hij is, het blijft tenslotte een stadswagen. De driecilinder turbo maakt een aangenaam geluid maar topprestaties kan de kleine 0.9 niet neerzetten. Kortom: een geslaagde metamorfose voor een auto die vooral geassocieerd werd met pet- of hoeddragende dames en heren op leeftijd. Of die laatste doelgroep gecharmeerd zal geraken van de sportief uitziende vijfdeurs, valt nog af te wachten.

NISSAN Micra 0.9 IG-T 90 (2016)

Plus Min
+ Geslaagde metamorfose – Rijdynamiek volgt niet helemaal

Weggecijferd

Motor 0.9 drie-in-lijn turbobenzine
Aandrijving voorwielen
Transmissie manuele vijfbak
Vermogen 90 pk @ 5500 opm
Koppel 140 Nm @ 2250 opm
Gewicht 1001 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,1 s
Topsnelheid 175 km/u
Normverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km
Vanafprijs 18.990 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply