DRIVR

DubbelTest: Audi A5 2.0 TFSI 252 vs. Audi S5

Je zal het maar als job hebben: de pikorde van een modellijn bepalen. Logica dicteert immers dat de RS-versie beter moet sturen dan het S-derivaat dat op zijn beurt boven de reguliere motoriseringen komt te staan. En zelfs dan is het nog maar de vraag of de koppelrijke diesel toch niet de betere keuze is, ook al heeft die de tijdsgeest natuurlijk tegen. Laten ons de proef eens op de som nemen met de nieuwe Audi A5.

audi_a5_1

Voor deze dubbeltest gaan we uit van de subtoppers: de geblazen 2.0 viercilinder van 252 pk en de 354 paarden sterke S5 met een drie liter grote V6 biturbo. De RS5-versie bestaat tot nader order alleen in tweedeursversie (die we dra aan de tand voelen), al zou dat wel eens kunnen veranderen gezien Audi Sport de komende drie jaar 16 (!) nieuwe modellen gaat lanceren. De S5 is en blijft the next best thing, met dik 100 pk en 130 Nm meer dan de niet bepaald trage 2.0 TFSI.

Audi-A5_Coupe-2017-1600-2eaudi_s5_coupe_67

Net zoals de A4 die eraan voorafging, is de A5 helemaal nieuw. Dat zie je hem op de foto’s niet meteen aan, maar in het echt komen zowel de Coupé als de Sportback beduidend anders voor de dag. Frivoler om precies te zijn, maar ook wat drukker met nieuwe plooien en rondingen die bijna atypisch Audi zijn. Binnenin steelt de nieuwe boordplank met zijn horizontale luchtroosters de show, terwijl de rest van de cabine zo secuur afgewerkt is als je van een moderne Audi verwacht. De frameloze ruiten maken het plaatje af en plaatsen de A5 (Sportback) resoluut tegen de BMW 4 Reeks (Gran) Coupé, die voorlopig ook alleen met twee deuren als M te hebben is.

Audi-S5_Coupe-2017-1600-30

Audi-S5_Coupe-2017-1600-3eaudi_s5_coupe_28

Het eerste wat opvalt aan het rijgedrag van dit tweetal is dat Audi aan het afstappen is van knoertharde chassisafstellingen. Specificeer je de gepiloteerde ophanging, dan kan het geheel zelfs opvallend comfortabel afgesteld worden. De Sport-stand brengt nog altijd de nodige nervositeit met zich mee, maar de dempers kunnen er beter mee om dan voordien – zelfs op de optionele negentienduimers van de S5. Nog een gelijkenis is de verplichte automaat: op de 2.0 TFSI eentje met zeven verzetten en een dubbele koppeling, op de S5 een exemplaar met acht versnellingen en een koppelopvormer. Het voordeel van die laatste is dat-ie meer trekkracht aankan en tegelijkertijd zachter schakelt in stadsverkeer. Maar zo alert als de S Tronic ‘DSG’ is die natuurlijk niet.

Bestaan er gelijkenissen tussen de geteste benzines, dan vallen er ook veschillen op te tekenen. Om te beginnen heeft de V6 nog een streepje karakter, waar de 2,0 liter eerder anoniem is. Het nepgeluid via de luidsprekers helpt de zaak niet meteen vooruit, terwijl de sound-engineering op de V6 net een aangename roffel toevoegt. Erger is evenwel dat de 2,0-liter zo lineair is dat het eigenlijk niet uitmaakt wanneer je opschakelt, want het verandert nauwelijks iets aan de vermogensafgifte. Met als gevolg dat je de stuurflippers snel achterwege laat en de automaat gewoon zijn ding laat doen in Sport, waar het geheel gelukkig nog vrij alert reageert.

Audi-S5_Coupe-2017-1600-58Audi-A5_Sportback-2017-1600-64

Audi-S5_Coupe-2017-1600-5bAudi-A5_Coupe-2017-1600-43

Op de schaal van kippenvel doet de S5 gelukkig beter. Om te beginnen zit er veel meer body in de vermogensafgifte, waardoor je kan kiezen tussen short-shiften of hoger in de toeren gaan. Hou je vooral van dat laatste, dan komt het optionele sportdifferentieel zeker van pas; een middendif dat mechanisch werkt maar elektronisch gestuurd wordt om de achterkant wat attitude te geven bij volgascommando’s. Dat resulteert trouwens is een verdacht scherpe voorkant, die op zijn beurt profiteert van het de (eveneens optionele) dynamische stuurinrichting; een erg directe maar tegelijk gevoelloze stuursetup die je zeker eens moet proberen alvorens een vinkje te zetten. Voor de een is het namelijk een must, terwijl een ander de stevigere standaardafstelling van de TFSI verkiest omdat die meer tegengewicht en zelfs wat extra gevoel biedt.

audi_a5

Als het dus op kicks aankomt, dan heeft de decision-maker bij Audi de juiste beslissingen genomen. Want hoe vlot de A5 2.0 TFSI 252 zich ook door het verkeer laat bewegen, de S-versie doet op elk kwantificeerbaar vlak beter. Desalniettemin voel je dat het met de algehele balans van de A5 goed zit; het chassis biedt veel mechanische grip en laat zich intuïtiever besturen dan Audi’s van weleer. De Quattro-aandrijving maakt de rijdynamiek weliswaar foolproof, waardoor er in de monotone 2,0-liter niet meer veel te beleven valt. Doe ons dan liever de pittige V6-turbodiesel die zuiniger is en nog een veel forsere stamp onder je kont verkoopt. Tenzij je de centen hebt voor een S5, natuurlijk. Want dat is wel degelijk een genietbare A5 gebleken. Eentje die wat synthetisch aandoet, maar toont dat Audi nog altijd weet wat een geslaagde brug tussen comfort en prestaties maakt.

AUDI A5 2.0 TFSI 254

Plus Min
+ Fiscaal aantrekkelijke prestaties – Mist een ziel

AUDI S5

Plus Min
+Verrassend competent – Beetje synthetisch

Weggecijferd

2.0 TFSI 252 S5
Motor 2.0 viercilinder turbobenzine 3.0 V6 biturbobenzine
Aandrijving Vierwielaandrijving Vierwielaandrijving
Overbrenging S Tronic 7-bak Automatische 8-bak
Vermogen 252 pk @ 5000 opm 354 pk @ 5400 opm
Koppel 370 Nm @ 1600 500 @ 1370 Nm
Leeggewicht 1.420 kg 1.590 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,3 s 4,7 s
Topsnelheid 250 km/h 250 km/h
Normverbruik 5,9 l/100 km 7,3 l/100 km
C02-uitstoot 133 g/km 166 g/km
Vanafprijs 46.800 € 63.500 €

Verdict

2.0 TFSI 252 7 op 10
S5 8 op 10
Share Button

One Response

  1. Joachim says:

    Bij die s5 heb ik toch het gevoel dat een goed rijgedrag optioneel is.. (lees: alles wat rijplezier bevorderend is, is optioneel)

Leave a Reply