DRIVR

Ecologische Off-Roader: De Bollinger B1 (+ Video)

Nog nooit van Bollinger Motors gehoord? Dat is logisch, het Amerikaanse merk is maar drie jaar geleden opgericht en heeft nog geen enkele auto verkocht. Mr. Bollinger, CEO en oprichter van het merk, droomde van een eigen automerk en startte een bedrijf dat de eerste elektrische SUT moest maken. De Sport Utility Truck is dit jaar gepresenteerd en richt zich op ecologisch off-roaden en bedrijven. En voor we het vergeten, de “S” van Sport moet hij hebben van de sprint naar 100km/h, die sneller gaat dan in een Tesla Model X.

Bollinger B1_Photo_farmside

’s Werelds eerste Sport Utility Truck maken is niet moeilijk – welk ander merk refereert naar de term SUT? – maar een nieuw merk uit de grond stampen is dat wel. In dat opzicht heeft oprichter Robert Bollinger het slim bekeken. Hij focust op een kleine markt, waar de simpliciteit van zijn auto gewaardeerd wordt. De grondvesten bestaan uit een aluminium chassis met twee langsdragers, waartussen de elektronica en de twee motoren met sperdifferentieel zich bevinden. De rolkooi die erbovenop komt, is uit staal gemaakt. De koetswerkpanelen worden met klinknagels vastgemaakt en de ramen zijn uitneembaar. Ook het achterste deel van het dak kan, net als bij een Jeep Wrangler, worden verwijderd.

Bollinger-Interior-1

Het gebruik van aluminium wordt doorgetrokken in het interieur, dat plaats biedt aan 4 inzittenden. Opnieuw blinkt het design uit in zijn eenvoud. De richting van de ventilatiemonden bedien je door de drie horizontale buizen te verdraaien waardoor de ventilatie naar de voorruit of de inzittenden blaast. De vier tellers op het dashboard bevatten een LED-display voor de batterijstatus, een snelheidsmeter, een klokje voor de batterijspanning en een unieke toerenteller voor de elektromotoren. Compleet nutteloos is die laatste niet, want de versnellingsbak kan in L worden gezet voor korte terreinversnellingen. Verder beschikt de auto nog over zes knoppen voor de ruitenwissers, de lichten, de winch,  de instelbare ophanging, het voorste en achterste sperdifferentieel.

bollingerB1_AllElectricSUT

BollingerB1_trunkBollingerB1_open

 

 

 

 

De driedeurs terreinwagen heeft afmetingen die vergelijkbaar zijn met een klein tuinhuisje (3810mm x 1943mm x 1867mm). De regelbare, adaptieve en hydropneumatische ophanging zorgt voor een maximale bodemvrijheid van 50cm. In combinatie met de korte overhangen geeft dit de auto een fenomenale aan- en afrijhoek van respectievelijk 56° en 53°. Ter vergelijking: de Defender 3-deurs kan voor en achter “slechts” 47° en 48° aan. Hoewel de waaddiepte niet meegegeven wordt, kan de batterij, die zich onder de inzittenden bevindt, een half uur lang onder water staan. Er zijn overigens 2 batterijpakketten beschikbaar: één met 60kWh en één met 100kWh. Daarmee raakt de auto respectievelijk 193 km en 322 km ver.

Bollinger-Chassis1

De elektromotoren leveren samen 340pk en 640Nm koppel op de vier wielen. Daarmee spurt dit tuinhuis op wielen in 4.5 seconden naar 96km/h en haalt hij een topsnelheid van 204km/h. Niet slecht voor een auto van 1769kg die nog eens 2767kg extra laadvermogen kan meesleuren. De bestuurder kan die lading kwijt in de koffers voor- en achteraan. Het unieke concept van elektronica en batterijen onder de bodemplaat zorgt voor een vlakke vloer van voor tot achter. Hierdoor kunnen balken tot 3,65 m volledig in de auto verdwijnen.

Bollinger4Door

In september van dit jaar presenteerde Bollinger een schets van een vierdeursvariant van de B1. Er zijn concrete productieplannen voor beide modellen, maar voorlopig zoekt het merk nog naar een partner om de SUT te bouwen. Als die gevonden is, dan zou de productie binnen de twee jaar moeten kunnen starten. De prijs schat Robin Bollinger in op die van een luxe-SUV. Laat ons hopen dat hij het niet over de Bentayga heeft…

Share Button

Leave a Reply