DRIVR

Test: Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 190 Sport

Volkswagen heeft er exact vijftien jaar over gedaan om van de Touareg tot de T-Cross te komen. De ene SUV dekt het gamma nog steeds van boven af, de andere sluit de rangen voortaan langs onder. Al zal dat niet lang zo blijven: Wolfsburg meldt in één adem dat er eind volgend jaar nog een kleinere T-Cross bijkomt, terwijl de volelektrische ID Crozz zijn opwachting in 2020 maakt. Beschouw de T-Roc dan ook als een verkenner, wat meteen verklaart waarom hij met een gedowntuned GTI-blok en 4Motion te hebben is.

Volkswagen-T-Roc-2018-1280-02

190 pk in een crossover die tegen de Golf aanschurkt, dat is best fors.

En het kan nog forser. Een trapje hoger (of als je de prijslijst bekijkt: een lijntje lager) staat de 2.0 TDI in toptrim die ook 190 paarden heeft, maar tevens 400 Nm koppel. De geteste 2.0 TSI houdt het op 320 Nm maar krijgt toch een DSG-automaat en vierwielaandrijving opgelegd. Onderaan het gamma schittert de pittige 1.0 driecilinder turbo met 115 benzinepaarden, naast de nieuwe 1.5 met 150 pk. De klassieke 1.6 TDI van 115 pk neemt de gedownsizede dieselhonneurs waar, samen met de 150 pk-uitvoering van de 2.0 TDI.

Vanwaar dan de Sport-toevoeging in de titel?

Afhankelijk van de markt in kwestie commercialiseert Volkswagen de T-Roc als Sport of met een Sport-pakket. Dat combineert tal van visuele accenten (zoals alu pedalen, rode remklauwen en maximaal 19-duimsvelgen) met een variabel stuurhuis om gefocuster over te komen. Een sine qua non voor DRIVRs? Niet noodzakelijk, tenzij je per se de look wil hebben. De Style-versie verraste ons op de internationale perslancering in Portugal (waar de wegen overigens alles behalve gladgestreken zijn) met een knap compromis tussen comfort en wegligging, terwijl de Sport iets meer moeite had om de richels en putten uit de cabine te weren op de grotere velgmaten.

Volkswagen-T-Roc-2018-1280-73Volkswagen-T-Roc-2018-1280-6f

Volkswagen-T-Roc-2018-1280-63

Volkswagen-T-Roc-2018-1280-82Volkswagen-T-Roc-2018-1280-6a

Wil de T-Roc zich dan als lenigste aller crossovers positioneren?

Vast en zeker, maar er is meer. Waar de halfbroer van de T-Roc (te weten de Seat Arona) rijdynamiek als hoogste doel neemt, gaat de T- Roc nog een stap verder. VW oordeelt namelijk dat een crossover ook terrein moet aankunnen, waardoor er een offroad-programma in de optielijst is beland. Waarom ‘programma’? Omdat de keuzehendel voor modder en rotsen op het ESP teert beter dan de vierwielaandrijving te controleren. Maar dat neemt blijkbaar niet weg dat de T-Roc best een rotsje aankan, al hebben ze ons dat niet laten proberen op de internationale perslancering benoorden Lissabon.

Klinkt bijna alsof VW bewust meer wil bieden, allicht tegen een hogere prijs?

Voor wat hoort wat. Waar de rechttoe-rechtaan Arona al voor 16.090 euro te hebben is (zij het met een iets karigere uitrusting), begint de T-Roc aan 21.600 euro. Binnenin zetten beide nochtans harde plastics in op dash en deuren, ook al valt dat sinds de Ibiza en de Polo te vergoelijken met een likje kleur. Zeker doen als je één van de 80 stijlcombinaties consulteert, want het leven is te kort om met een grijze muis te flaneren. En nu we het toch over onfortuinlijke momenten hebben: dankzij het standaard noodremsysteem en tal van andere snufjes uit de Golf-rekken zouden ongevallen zeldzamer en bovenal beter verteerbaar moeten zijn.

Volkswagen-T-Roc-2018-1280-35Volkswagen-T-Roc-2018-1280-2b

Conclusie?

Compacte crossovers zijn er tegenwoordig met dertien in een dozijn. De T-Roc positioneert zich resoluut aan de top, zowel wat zijn grootte betreft (die dichter bij de Golf aanleunt dan de Polo waarop hij bouwt) als zijn capaciteiten. De rij-ervaring is zelfs verfrissend voor een VAG-product, meer nog op de Style-versie dan op de Sport die onnodig stug lijkt. Toegegeven: een sportwagen op stelten is de T-Roc nog niet, zelfs met 190 pk uit een gedowntunede GTI-motor. Maar dat pretendeert hij ook niet te zijn. Eerder een late maar daardoor ook een doordachte crossover die van alle markten thuis is, bovengemiddeld goed rijdt en mits de nodige opsmuk nog eens prima bekt ook. En wedden dat-ie net zo goed bolt met een karaktervolle 1.0 TSI en een manuele zesbak ?

Volkswagen-T-Roc-2018-1280-50

VOLKSWAGEN T-Roc 2.0 TSI 190 Sport (DSG-

Plus Min
+ Verrassend bekwame crossover – Aan de prijs in toptrim

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn turbobenzine
Aandrijving 4×4
Transmissie gerobotiseerde zevenbak
Vermogen 190 pk @ 4180 – 6000 opm
Koppel 320 Nm @ 1500 – 4180 opm
Gewicht 1495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,2 s
Topsnelheid 216 km/u
Normverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km
Vanafprijs 32.140 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply