DRIVR

Onder de Hamer: De BMW Z8 van Steve Jobs

Er worden elke dag duizenden auto’s verkocht, maar er zijn er ook die slechts heel sporadisch op de markt komen. Noem ze gerust posterauto’s, waar iedereen van droomt maar slechts weinigen effectief ooit mee rijden. Als zo’n auto te koop wordt gezet, gaat dat als een lopend vuurtje – helemaal als de vorige eigenaar zelfs bij niet-autoliefhebbers bekend is. Maar omdat DRIVR een autosite is en geen celebrityblog, gaan we het in de eerste plaats over de auto hebben: de BMW Z8.

5757179eea186aa2aad0032ee141b8a2f47c2bbf (Custom)

Het verhaal van de BMW Z8 begint in het zuiden van Frankrijk, waar de raad van bestuur van BMW midden jaren ’90 een weekend ging toeren met luxueuze klassiekers. Chris Bangle, toenmalig hoofd van de designafdeling, vroeg zich daarbij luidop af hoe een moderne interpretatie van de BMW 507 (die mee op reis was) er zou uitzien. En weet je wat? Henrik Fisker, gekend van de Fisker Karma en tevens verantwoordelijk voor het design van de Aston Martin DB9 en V8 Vantage, kreeg effectief de opdracht om een dergelijk concept uit te werken. Er waren niet meteen plannen om er effectief een productiemodel van te maken, ewaardoor Fisker alle vrijheid kreeg om met een klein team van vijf ingenieurs zijn fantasie de vrije loop te laten. Hij creëerde zelfs een volledig nieuw platform voor de concept, Z07 genaamd. Het uiteindelijke resultaat was geen retrokopie van de 507, maar een volledig nieuwe auto die het erfgoed van BMW respecteerde.

bf974741176559e84bddf151b1df7181c5ed4cc8 (Custom)

f1791dffda00cd0a5ccd59a269f410341701aac4 (Custom)4c28847f78eb66c022b2578e7b8cd4e17bc35f76 (Custom)

Fisker noemde het BMW in zijn puurste vorm, weg van de klassieke paden die een designstudie normaal volgt. Toen het eindresultaat werd voorgesteld aan de bestuursraad, besliste die prompt om de auto toch in productie te nemen, zonder goed te weten hoe die gemaakt zou worden. Het werd de eerste BMW boven de 100.000 euro, waarbij kosten noch moeite gespaard werden om er een fantastisch uitziende luxeroadster van te maken.

Die status werd nog verhoogd toen de Z8 eind 2000 een hoofdrol kreeg in de Bondfilm The World is Not Enough. Aangezien de productie pas in juni van dat jaar gestart was, werden in de film modellen uit glasvezel gebruikt voor de statische scènes. De scènes waarin er effectief gereden moest worden, die werden pas lang nadat de rest van de film klaar was opgenomen.

223a6ac9c8e47e7af6423c62b783e1ff3b36db99 (Custom)4c6b332bc75a05215dbc925aa84edd48af7a2b25 (Custom)

De volledig uit aluminium opgetrokken Z8 kreeg een 4,9 liter grote V8 onder de kap die 400pk en 500Nm koppel produceerde. De sprint naar 100 duurde 4.7s, en ging door tot een elektronisch begrensde 250km/u. De motor en diens manuele bak werden gedeeld met de E39 M5. De plaatsing net achter de vooras zorgde voor een perfecte 50-50 gewichtsverdeling. Iedere Z8 werd geleverd met een hardtop in koetswerkkleur, die met de rest van de wagen indachtig werd vormgegeven en perfect het lijnenspel van het koetswerk volgde. Om er meteen een instant classic van te maken, beloofde BMW voor minstens 50 jaar een onderdelenstock bij te houden.

De BMW Z8 die RM Sotheby’s op zijn New Yorkse Icons veiling aanbiedt, is de 85ste Z8 die gebouwd en geleverd werd in de Verenigde Staten en met 15.200 mijlen en een perfect bijgehouden onderhoudsgeschiedenis nog zo goed als nieuw is. Niet enkel is ieder document dat ooit voor de auto werd opgemaakt (genre verkoopfactuur, onderhoudsboekje, facturen van dat onderhoud enz.) bewaard gebleven, het is vooral de naam die op de bestelbon staat die de wagen nog interessanter maakt. De auto werd namelijk op 6 oktober 2000 geleverd in Palo Alto, Californië, bij een onopvallend huis in een residentiële buurt. De bewoner van dat huis was echter heel wat minder onopvallend, want niemand minder dan Steve Jobs zette zijn handtekening onder de factuur.

6056050605c55ec47e0bfd7cd61e9dddf5f9eca4 (Custom)

Jobs, stichter van Apple, visionair en technologisch superman stond niet echt gekend als een autofreak. Hij wisselde wel regelmatig van auto, om zo een achterpoortje in de Californische verkeerswet te kunnen gebruiken: in de zuiderse staat is het namelijk pas verplicht om een nummerplaat op de auto te zetten na 6 maanden. Zo kon Jobs jarenlang anoniem rondrijden, want hij had een deal met een leasingmaatschappij die hem om het half jaar voorzag van een nieuwe Mercedes SL55 AMG. De BMW Z8 stond echter op zijn eigen naam en adres ingeschreven, waardoor hij hem drie jaar hield. Het was Larry Ellison, CEO van Oracle, die volgens de legende Steve Jobs overtuigde een Z8 te bestellen. Volgens Ellison was de wagen het summum van ergonomie en technisch vernuft.

Jobs verkocht de auto in 2003 aan de huidige eigenaar. Die verkocht hem op zijn beurt een jaar later, maar kreeg daar snel spijt van en kocht de wagen na 18 maanden terug. De Z8 is volledig compleet, met hardtop en bijhorend opzetrek, autohoes, handleidingen, 2 sleutels, navigatie-cd’s en een leuke extra: een van BMW logo’s voorziene Motorola-gsm. Naar verluidt haatte Jobs die telefoon uit de grond van zijn hart, wat er misschien mee voor gezorgd heeft dat hij de wereld uiteindelijk met een iPhone verraste?

[Copyright foto’s en verdere info: RM Sotheby’s]

Share Button

Leave a Reply