DRIVR

Test: Mercedes GLC Coupé 350e Hybrid

Om meteen met de deur in huis te vallen: de GLC Coupé 350e is een geslaagde Mercedes op maat van moderne welgestelden. De zilverkleurige sterrendrager straalt binnenin en buitenom klasse uit, voelt en rijdt zowel veilig als dynamisch en oogt daarenboven als hybride nog eens ‘ecologisch’ ook. Alleen jammer dat Vadertje Staat bolides als deze binnenkort genadeloos aan de schandpaal gaat nagelen…

mercedes_gle_350e_31

Wat ons moreel verplicht om met een disclaimer te starten: ‘Voelt u na het lezen van de onderstaande lofrede een plotse drang om de Mercedes GLC Coupé in 350e plug-in hybridevorm aan te schaffen, zet u dan eerst eens rond de tafel met uw boekhouder.” Want aangezien de overheid het fiscaal (auto)beleid wispelturiger vormgeeft dan een tiener met ADHD, draait het fiscaal voordeel van de plug-inhybrides voortaan uit als nadeel. De nieuwe berekening stelt namelijk het aantal kWh per 100 kg voorop, wat neerkomt op een donderslag bij klare hemel voor een twee ton zware batterijdrager als de GLC Coupé 350e. Tenzij je er nog eentje ingeschreven krijgt voor 1 januari 2018 wanneer de regel finaal in voegen treedt.

mercedes_gle_350e_14

Kortom: het beloven speciale tijden te worden voor kleine en grote zelfstandigen, maar tegelijkertijd interessante tijden voor de journalistieke wereld. Want of de bolide in kwestie nu ecologisch en fiscaal aantrekkelijk is dan wel meer schade toebrengt dan de centrale van Tihange , de DRIVR-redactie steekt altijd braaf de sleutels op zak om te zien of er verder inhoud en kwaliteit onder het elegante lijnenspel en het exuberante prijskaartje van de Mercedes GLC Coupé te vinden valt.

mercedes_gle_350e_17

De vorige paragraaf geeft meteen ook het meest positieve én negatieve aspect van Mercedes’ nieuwste nichevulling weg. Hoewel het design van veraf veel weg heeft van de opgeblazen GLE Coupé, ogen de proporties van de GLC Coupé stukken beter. Het silhouet laat geen omstaander onberoerd. Sterker nog: zelfs ondergetekende betrapte zich er regelmatig op nog eens terug te kijken na de stalling. Al staat er tegenwoordig wel een stevige prijs op elegantie. Voor een ‘naakte’ GLC Coupé betaal je minstens €51.062 euro, de hybridevariant begint pas vanaf 60.137 euro. Gelukkig zit er dan wel al een automaat, vierwielaandrijving en een stevig paardenleger verscholen achter de ster.

mercedes_gle_350e_3 mercedes_gle_350e_1
mercedes_gle_350e_6mercedes_gle_350e_4

Drijven de offerte van ons testmodel nog enkele duizendtallen de hoogte in: accenten door de AMG-afdeling, een rijassistentie- en parkeerpakket, COMMAND-navigatiesysteem, sfeerverlichting en het quasi obligatoire Burmester surround geluidssysteem. Op de redactie gaan we er intussen al vanuit dat Mercedes een patent op cocooning heeft genomen. De hoogwaardige afwerkingskwaliteit van de materialen gecombineerd met een excellente isolatie en een aantal up-to-date innovaties, zorgen voor heel wat waar voor je (overschot aan) kluiten. De 350e-uitvoering stelt het trouwens nog met een E-drive metertje en een rijmodusknop om ouderwets, hybride of volelektrisch te cruisen.

mercedes_gle_350e_2 mercedes_gle_350e_10

mercedes_gle_350e_28

Want niettegenstaande het fiscale voordeel gaat verdwijnen, is de GLC Coupé 350e nog steeds van 320 paarden en 560 Newtonmeters voorzien. Cijfers die zelfs een 2 ton zware koets onder de 6 seconden over de honderd krijgen en over het algemeen bijzonder snel doen aanvoelen. Het instant e-koppel helpt de massa in beweging , waarna de pk’s het werk overnemen door de afstand naar de rode zone zo klein mogelijk te maken. Snel even iemand inhalen? Stamp de rechterpedaal tot in kickdown, voel de e-boost opkomen en stuif voorbij de meute middenstrookklevers. Hou alleen de teller goed in de gaten, want die klimt veel gretiger dan je lief is voor je roze papiertje kaartje.

mercedes_gle_350e_27
mercedes_gle_350e_11mercedes_gle_350e_25

Het duurt met andere woorden niet zo lang vooraleer je de blauwe remklauwen laat bijten en bijgevolg ook omgekeerde g-krachten op je nek laat inwerken. Op het gebied van laterale g-krachten zijn we trouwens nog niet volledig overtuigd. Hoewel de adaptieve luchtvering zijn uiterste best doet om het overgewicht te maskeren, betrappen we de GLC Coupé 350e wel eens op eenonverwachte onderstuurneiging, wat zowel aan de rijdynamiek als aan het vertrouwen vreet. Ergo: rustig flaneren en fel accelereren in een rechte lijn, maar voorzichtig balanceren bij het snellere stuurwerk. Er zit heel wat potentieel en plezier in het onderstel verscholen, maar soms is trop gewoon te veel.

mercedes_gle_350e_22

Rustig cruisen wordt daarenboven nog eens aangespoord én beloond door een matig verbruik. Per 100 km verbruikte 1-DSR-949 slechts 7 liter benzine; veel voor een hybride, maar weinig voor een zwaarlijvige SUV. Daarmee is GLC Coupé iniet per se zuiniger of ecologischer dan de versies met conventionele motoren, maar luistert hij gewoon braaf naar de wetgeving. Een wetgeving, die nu zwaar wordt afgestraft. Arm België. Onze tip? Kick back, relax and enjoy the ride. Speel wat jazz door het surroundsysteem, glijd volelektrisch door het hartje van de stad, geniet van de rust en let niet op de pottenkijkers of de overheid.

MERCEDES GLC Coupé 350e

Plus Min
+ Veelzijdige SUV, comfort – Fiscale afstraffing, prijs

Weggecijferd

Motor 2.0-liter turbobenzine + elektromotor
Aandrijving vierwielaandrijving
Transmissie Gerobotiseerde zevenbak
Systeemvermogen 320 pk
Systeemkoppel 560 Nm
Leeggewicht 2.040 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,9  s
Topsnelheid 235 km/u
Gem. testverbruik 7 l /100 km (BC)
CO2-uitstoot 59 g/km
Vanafprijs € 60.137

8 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ondertussen is bekend dat er nog maar vier (bestaande) plug-inhybrides in aanmerking komen voor een gunstig fiscaal regime binnen een bedrijfscontext:

    – Audi Q7 E-Tron
    – KIA optima SW PHEV
    – Mitsubishi Outlander PHEV
    – en de Porsche Panamera 4 E-Hybrid

    Discuss…

    • Dieter Verschaeve says:

      Conclusie: Volkswagen AG zal met meer dan 90% van de bestelbonnen aan de haal gaan.
      Gezien de eerder kleine markt, zou het me verwonderen dat andere spelers hier rekening mee gaan houden bij het ontwikkelen van nieuwe voertuigen. Moest Europa met een eenduidige regelgeving komen voor de verschillende lidstaten, zal dat wel impact hebben op wat constructeurs in de markt zetten.

Leave a Reply