DRIVR

Test: BMW 420d Gran Coupé Facelift (2017)

Wie de laatste tijd logica zoekt in de nomenclatuur van de Bayerische Motoren Werke, die is er aan voor de moeite. Waar de 4 Reeks tegenwoordig als tweedeursvariant van de klassiekere 3 Reeks fungeert, rolt er met de term ‘Gran Coupé’ sinds een jaar of drie ook een 4 Reeks met evenveel deuren van de band – en die is nu bijgepunt. Of de redactie daarmee een nicheproduct voor de liefhebbers verwelkomt of nog meer opvulling voor de (verzadigde) markt?

BMW-4-series-gran-coupe

Even in de herhaling: hoeveel verschilt de Gran Coupé ook alweer van de klassieke 3 Reeks?

Afgezien van de verwarrende naamgeving, het unieke koetswerk en een prijsverschil, niet zo bijzonder veel. Het is alsof je een twe-eiige tweeling van hetzelfde geslacht naast elkaar zou zetten die per toeval heel sterk op elkaar lijken. Genetisch identiek, dan wel met een bescheiden aantal uiterlijke verschillen. Want zowel op vlak van interieur, onderstel en motorisaties is het quasi onmogelijk om de broertjes ‘3’ en ‘4’ uit elkaar te houden – tenzij je van dichtbij gaat kijken.

BMW-4-series-gran-coupe-images-and-videos-1920x1200-03.jpg.asset.1487328215131

Heeft de facelift dan geen andere verschillen geïntroduceerd?  

Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Staar naar de kop- of achterlampen en het wordt eerder een spelletje ‘zoek de verschillen’. Parkeer de Vierer daarentegen in perspectief en er valt wel een duidelijk verschil in het lijnenspel op te tekenen, met name qua dynamiek. De koets is sportiever vormgegeven en oogt – zeker in combinatie met het felle Snapper Rocks Blue en het M-Sportpakket – lang en gespierd. Een indruk die de twee extra deuren, inclusief getint raamwerk, alleen maar accentueren. Ook vermeldenswaardig: hoe generisch Beemers ook kunnen overkomen, toch slaagt deze 4 Reeks Gran Coupé erin om een stevige indruk na te laten. Getuige daarvan de vele duimpjes en draaiende hoofden.

BMW-4-series-gran-coupe-images-and-videos23

En hoe zit het tegenwoordig met de binnenkant?

Geheel zoals je van een moderne BMW verwacht. Het interieur doet de term ‘schaalvoordelen’ dan ook eer aan, wat vrij vertaald neerkomt op: van hetzelfde laken meerdere broeken. Als repliek oppert BMW de leuze ‘never change a winning formula’. Klagen hoor je ons dus zeker niet: de klassieke binnenzijde voelt vertrouwd, intuïtief en ergonomisch aan, waardoor alles vanzelf lijkt te gaan en er meteen efficiënt gewerkt kan worden. Koffie gemorst tussen twee afspraken door? Geen probleem, de materialen zijn van onberispelijke kwaliteit en voelen erg onderhoudsvriendelijk aan. Klassiek en efficiënt dus, om het even samen te vatten.

En is een ’20d’ anno 2017 nog genoeg?

Over de zelfontbrander onder de kap kan eigenlijk een identieke paragraaf gepend worden. Zelfs met de 420d-dieselmotor en 8-traps Steptronic sportversnellingsbak weet BMW zijn slagzin ‘Freude am fahren’ meer dan voldoende kracht bij te zetten. Anno 2017 klinken cijfers als 190 pk en 400 Nm niet zo spectaculair als vroeger, maar in combinatie met slechts 114 gram CO2 en een praktijkverbruik van 6 liter/100 km zijn ze dat zeker wel. Met een sprinttijd van 7,3 seconden en een topsnelheid van 231 km/u kan je zelfs op de Autobahn gerust mee op de linkerrijstrook en krijg je ook het onderstel op zijn tandvlees.

Hoe zit het tegenwoordig met die vermaarde BMW-wegligging?

Afgezien van het geslaagde design en de efficiënte aandrijflijn zit de Duitse magie nog steeds in het onderstel. Is ondergetekende van mening dat zowel de 3 als 4 Reeks in een vorig leven nog te hard afgeveerd stonden in M-sporttrim, dan bewijst BMW intussen overtuigend het tegendeel. Het onderstel kan, zelfs met een grotere schoenmaat, prima overweg met oneffenheden zonder verder aan dynamiek in te boeten.

De voortrein reageert erg responsief, met een aangename lichtvoetigheid en agiele koetsbewegingen tot gevolg. Van het elektrische stuurhuis zijn we nog steeds niet volledig overtuigd, ook al komt stilaan weer meer informatie terug naar de bestuurder. De blauw-witte propeller staat traditiegetrouw ook garant voor een perfecte 50-50 gewichtsverdeling in combinatie met achterwielaandrijving. Stapjes opzij zijn daardoor makkelijker dan ooit te bruuskeren en vol te houden. Petje af voor dat extra laagje maturiteit.

BMW-4-series-gran-coupe-images-and-videos

Conclusie?

Een BMW 420d Gran Coupé configureren kan vanaf €42.400,00, al reken je best vijf tot tienduizend euro marge voor de nodige extra’s. De optiepolitiek rekent er immers nog steeds niet naast, want ons testmodel klokte af op een hallucinante €64.020, waarvan net geen 20.000 euro aan opties. Maar ach: er stond dan wel een prachtig ogende, hyper-efficiënte en dynamische LEASop de oprit, waar haast geen zout op te strooien valt. Voor een knap gelijnde en bovendien erg efficiënte Duitser betaal je traditioneel een smak geld, en daar is bij deze facelift niets aan veranderd.

BMW 420d Gran Coupé

Plus Min
+ Knap, mét inhoud – Prijszetting en nomenclatuur

Weggecijferd

Motor 2.0 viercilinder turbodiesel
Aandrijving achterwielen
Transmissie achttrapsautomaat
Vermogen 190 pk @ 4000 opm
Koppel 400 Nm @ 1750-2500 opm
Gewicht 1540 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,3 s
Topsnelheid 231 km/u
Testverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km
Vanafprijs 42.400 euro

Verdict

9 op 10

Share Button

One Response

  1. Filip says:

    Ik rij nu al 2,5 jaar met een 120d LCI 190 PK met M-pakket.
    Qua wegligging en zuivere prestaties is dit gewoonweg een beest, op de Driver-rit kon ik met gemak de snelle benzines bijhouden (met uitzondering van die A45 AMG LOL).
    Nu moet ik wel zeggen dat de wagen me een beetje tegenvalt in het alledaagse verkeer, de reactie van de diesel in combinatie met de automaat laten wat te wensen over … ik heb ook nog mijn hyper-reactieve Clio 3 RS .. dus dat is een beetje oneerlijk misschien. Maar onlangs reed ik met een 420i Grancoupé, ook al was die beduidend langzamer toch vond ik het veel zaliger cruisen en semi-snel rijden .. dankzij de benzinemotor.
    Nog 2,5 jaar … dan is de 120d afgeschreven … en volgt er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Mégane .. 😉

Leave a Reply