DRIVR

Continuation Cars: ‘Splinternieuwe’ Klassiekers

Niet zo heel lang geleden was de restomod, zeg maar een gerestaureerde én gemodificeerde auto tegelijk, iets waar danig op neergekeken werd door de puristen. Het begrip kwam overgewaaid uit de Verenigde Staten, met name uit de hot-rod scene, maar is ondertussen gemeengoed in de klassiekerscène – net zoals de term ‘continuation model’. En dat – zo hoort elke zichzelf respecterende octaanliefhebber te weten – is onderhand het summum van de Restomods.

eagle_low_drag_gt_25

Die combinatie van een klassiek uiterlijk met moderne techniek maakt de laatste jaren ook furore op Europese bodem, of in ieder geval bij Europese merken. Zo kan je bij bedrijven als Eagle en Singer terecht voor respectievelijk een Jaguar E-Type en Porsche 911 met een moderne make-over. Breng gewoon je lichtjes uitgereden E-Type binnen bij Eagle en je rijdt buiten met een Jag die terug vlot mee kan: elektronische ontsteking en brandstofpomp, nieuwe remmen, nieuwe banden, Koni-schokdempers… Kortom, voor het juiste bedrag krijg je een nieuwe auto met het chassis en koetswerk van een klassieker.

Singer-911-2012-1024-04 (Custom)

Singer-911-2011-1024-02 (Custom)singer_911_targa_19 (Custom)

Singer heet je welkom met de oude 911 die je ooit nog eens wou restaureren maar intussen al 10 jaar stof staat te vergaren achteraan in je garage. De Amerikaanse internethit vervangt bumpers, motorkap, kofferdeksel en dak door carbon items, installeert een nieuwe motor (waarbij je de keuze hebt tussen een 3.8 van 300 of 350pk of een 4.0 van 390pk) en reviseert een Porsche/Getrag G50 vijfversnellingsbak met sperdifferentieel uit een 964 of 993. Verlichting en elektriciteit worden volledig vervangen, het interieur neemt de stylingelementen van de 911 uit de jaren ’60 en ’70 over en giet ze in een modern jasje waarbij de Fuchs-wielen natuurlijk niet kunnen ontbreken.

01-jaguar_xkss_1
jaguar_xkss_la_070jag-xkss-web-n-0278

Een andere optie, nog exclusiever, zijn de zogenaamde continuation cars. Jaguar produceerde enkele jaren geleden é”z E-Type Lightweights, een voortzetting van de productie uit 1963 toen er slechts 12 van de geplande 18 auto’s uit de fabriek reden. Ook de negen Jaguars XKSS’en die verloren gingen in een brand in 1957 herrezen uit hun as, figuurlijk dan. Aston Martin brengt later dit jaar nog de DB4GT terug, nadat het in 1963 de productie eindigde met chassisnummer 0202R. Zelfs de DeLorean DMC-12 kan nieuw besteld worden bij DeLorean Motor Company of Texas. Aan de hand van de originele bouwplannen én overgebleven voorraad van stukken die het bedrijf in 1997 bemachtigde, krijg je een DMC-12 volgens de specificaties van 1981. De flux capacitor moet je evenwel elders bestellen.

delorean

Recent kondigde ook The Original Venice Crew, het team dat in 1964 voor Shelby American de Mustang Shelby GT350R ontwikkelde, aan dat de iconische racewagen terug in productie gaat – gelimiteerd op 36 stuks. De Venice Crew hernieuwde zijn samenwerking tijdens een diner op de SEMA show in 2013. Leden van het eerste uur Peter Brock, Ted Sutton, Jim Marietta en Duane Carling, haalden herinneringen op aan de succesvolle racewagen, en het duurde dan ook niet lang voordat de oude koeien uit de gracht werden gehaald. Ondanks hun leeftijd, ze zijn allen tussen de 67 en 77 jaar oud, besloot de Venice Crew twee 1965 K-code Mustang Fastbacks om te bouwen tot GT350R-specificatie: de ene volledig zoals ze toen werden gemaakt, de tweede met een aangepast front, gewijzigde plexiglas zijruiten en onafhankelijke ophanging achteraan. Kortom: ideeën die in 1964 niet uitvoerbaar bleken.

shelby_gt350r_1 (Custom)

Op 14 februari 2015 gingen de twee Shelby racers het circuit van Willow Springs op, exact 50 jaar na de allereerste race én overwinning van de Mustang op steroïden. Nu, meer dan 2 jaar na hun hernieuwde debuut, komen er dus nog 36 exemplaren bij. De basis blijft dezelfde: een ’65 Fastback met de 289cui (4.7l) High Performance motor. Die worden volledig gestript en vervolgens voorzien van een motorkap in glasvezel, plexiglas zij- en achterruiten, rolkooi en vergrote schijfremmen vooraan. De 4.7l V8 wordt gereviseerd en zal ongeveer 350pk overbrengen op de achterwielen van het 1270kg zware voertuig. Je zal kunnen kiezen uit alle kleuren, zolang het maar Wimbledon White is metdubbele blauwe strepen die over de volledige lengte lopen.

shelby_gt350r_26 (Custom)shelby_gt350r_15 (Custom)

De productie zou van start gaan in het derde kwartaal van 2017, dus veel tijd om de vermoedelijke vraagprijs van 250.000 $ bij elkaar te krijgen is er niet meer. In ruil krijg je een Mustang Shelby GT350R waarvan het team in 1964 alleen kon dromen en zowaar eentje die rechtstreeks wordt opgenomen in het authentieke Shelby Register – klaar om opnieuw ereplaatsen op te eisen op de internationale circuits.

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    En de prachtige Aston Martin DB4 GT niet te vergeten!

    25 exemplaren, 1,65 miljoen euro (excl. taksen) per stuk. Een (nog) echte(re) kost je het dubbele.

  2. Thibaut says:

    Ik ben niet geheel zeker of ze nog gebouwd worden, maar onlangs stootte ik op de TLC Talbo, gebaseerd op de Talbot Lago met Figoni & Falaschi carrosserie: http://www.tlccar.com
    Kost je slechts een fractie van een origineel exemplaar.

Leave a Reply