DRIVR

Dubbeltest: Tesla Model S 100D & Model X 100D

2 november 2012, zo lang was het al geleden dat onze meest recente rijtest met de Tesla Model S plaatsvond. Collega Divjak werd destijds aangenaam verrast door deze volledig elektrisch aangedreven nieuweling, en voorspelde dat zijn succes zou vallen of staan met de flexibiliteit van het snelladen. In de Verenigde Staten rezen de zogenaamde Superchargers al snel als paddenstoelen uit de grond, maar Europa -met ons land in het bijzonder- hinkte achterop. Belgische Tesla-klanten konden dus enkel via hun privé-wallbox efficiënt opladen, en dat beperkte de autonomie aanzienlijk.

2017_Tesla_100D-29

Vijf jaar later zijn de Supercharger-laadstations gelukkig al beter vertegenwoordigd, maar écht dikgezaaid kan je ze nog steeds niet noemen. Aan de hoeveelheid Tesla’s in het straatbeeld te zien, ligt de consument daar precies niet van wakker. Bij Tesla weten ze precies waarom: met een autonomie van minimum 490 kilometer zijn de nieuwste modellen voorzien op het gemiddeld dag-traject van de Belgische professioneel. Die laatste noemen we even opzettelijk, want dankzij het belastingvoordeel van 120% aftrekbaarheid, staan de meeste Tesla’s ingeschreven als bedrijfswagens.

2017_Tesla_100D-18

Er is nog een andere belangrijke reden waarom de particuliere exemplaren dun gezaaid zijn: Tesla’s gaan niet bepaald voor een prikje over de toonbank. Pas vanaf 110.000€ staat Elon Musk’s autonomie-topper -de Model S 100D- in je garage, en dat lijkt -op het eerste zicht- bijzonder veel geld in vergelijking met de brandstof-afhankelijke alternatieven (Mercedes E43 4-Matic kost je 80.000€). Er mag natuurlijk wel niet vergeten worden dat je de inschrijvings- en wegentaksen uitspaart, wat over een periode van tien jaar al gauw 10.000€ (bv.: wegenbelasting = 850€/jaar & BIV = 2000€ voor de E43 4-Matic) in het laatje brengt.

2017_Tesla_100D-22

Natuurlijk is de zwaarst wegende factor de brandstof zelf, en voor de resterende 20.000€ ga je wellicht geen tien jaar toekomen in een benzine slurpende super-berline van een soortgelijk kaliber. Over de waardevastheid bestaat ook heel wat discussie, want de batterijen zouden snel aan capaciteit verliezen. Maar zelfs al was dat waar: welke andere E-segmenter on steroids is wel een goede investering op korte termijn? Een recente test bewees trouwens dat de batterijen amper verlies kennen na 200.000 kilometers. Een mes dat aan twee kanten snijdt dus, al is er natuurlijk veel meer nodig dan fiscale voordelen en een aanvaardbaar prijskaartje.

2017_Tesla_100D-32017_Tesla_100D-15
2017_Tesla_100D-102017_Tesla_100D-4

Premium consumenten die premium geld op tafel willen leggen voor hun vierwieler, verwachten uiteraard veel premium in de plaats. Duizelingwekkende prestatiecijfers kunnen daar onderdeel van zijn, maar uiteindelijk blijven de noemers kwaliteit en afwerking altijd de wishlist aanvoeren. Het cliché dat Amerikanen op dat vlak achterop hinken, lijkt bij een eerste vlugge blik op de interieurs ontkracht. Laat je echter niet misleiden door het bombastische centrale bedieningsscherm en de minimalistische vormgeving: de materiaalkeuze en afwerking laat -zeker in de Model S- nog ruimte tot verbetering.

2017_Tesla_100D-112017_Tesla_100D-12
2017_Tesla_100D-62017_Tesla_100D-7

In de nieuwere Model X is er gelukkig progressie te zien op dat vlak, al wordt de grote aandacht hier voornamelijk door de functionaliteiten gewekt. Eén van de unieke items op Tesla’s SUV zijn de geautomatiseerde deuren, die zich met een druk op de knop automatisch laten openen of sluiten. Sensoren scannen daarbij de omgeving, zodat incidenten in theorie nooit kunnen plaatsvinden. Dat systeem werkt bijzonder goed bij de conventionele portieren vooraan, maar bij de zogenaamde Falcon-Wings (2-delige Gullwing portieren) achteraan, mogen de sensoren -zeker bij het sluiten- wat alerter reageren.

2017_Tesla_100D-14
2017_Tesla_100D-172017_Tesla_100D-9

Allemaal goed en wel, maar voor de écht belangrijke functionaliteiten moeten we onderhuids gaan kijken. Alle grote merken zetten zich tegenwoordig in op autonoom rijden, maar Tesla sprong al veel eerder op die trein. Initieel hechtte niet veel mensen waarde aan dat idee, maar gaandeweg bleken Elon Musk en co. toch ergens naartoe te sturen. De concurrentie keek eerst de kat uit de boom, maar ze konden het risico niet lopen om niets te doen. Bij gevolg lijken de nieuwste systemen van de concurrentie nu theoretisch veelbelovend, terwijl Tesla’s Full Self-Driving Capability steeds een stapje verder staat in de praktijk.

2017_Tesla_100D-32

Tesla heeft niet alleen naam gemaakt op vlak van autonoom rijden, maar ook op vlak van prestatiegericht rijplezier. Elektrische aandrijvingen hadden geen goede reputatie bij de liefhebbers, tot Elon Musk besloot dat het ook anders kan. Om een degelijke autonomie te kunnen behalen, heb je voldoende capaciteit nodig, en dat vermogen kan zowel voor de autonomie als voor de prestaties gebruikt worden. Het gevolg is niet alleen tot 632 kilometer rijbereik in de Model S 100D, maar ook een indrukwekkende 423 pk verdeeld over alle wielen. Goed voor een spurt van 0 naar 100 in 4,3 seconden.

2017_Tesla_100D-25

Zoals je wel zou verwachten gaan beiden niet helemaal hand-in-hand, maar toch zweten de batterijen -in verhouding- niet al te zwaar onder harde acceleraties. Pas bij hoge snelheden stijgt het verbruik opmerkelijk, maar zolang je niet voortdurend de hooligan uithangt, ga je geen last krijgen van range-anxienty. De theoretische verbruikscijfers hebben we nooit gehaald, maar er zijn verhalen van mensen die 700 kilometer uit een Model S 100D wisten te persen. De Model X 100D scoort op dat vlak iets minder goed (tot 565 kilometer) dankzij het meergewicht en de bijkomende luchtweerstand.

2017_Tesla_100D-28
2017_Tesla_100D-212017_Tesla_100D-23

Hoe dat nu voelt als DRIVR, na een weekje in een Tesla gereden te hebben? Het algemeen gevoel zat goed: de stilte en kracht waarmee deze comfortabele EV’s zich door het drukke verkeer weten te laveren, werkt verslavend. Zodanig zelfs dat we het ommetje van een dik uur richting de dichtstbijzijnde Supercharger, telkens met plezier deden. Sportief rijden is niet echt aan de orde, ook al toont de Model S met zijn laag zwaartepunt wel de ambitie. De Model X is op dat vlak een echte SUV, en heeft last van een hoger zwaartepunt en de nodige body-roll. Problemen die de nieuwe Roadster wellicht niet zal hebben.

2017_Tesla_100D-1

[Fotografie: Bert Claes]

TESLA MODEL S 100D

Plus Min
+ Prestaties / rijbereik – Afwerking

TESLA MODEL X 100D

Plus Min
+ Comfort – Meer show dan wow

Weggecijferd

TESLA MODEL S 100D TESLA MODEL X 100D
Motor Elektrisch Elektrisch
Aandrijving 4WD 4WD
Vermogen 423 pk 423 pk
Koppel 660 Nm 660 Nm
Gewicht 2.220 kg 2.460 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,3 s 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h 250 km/u
Autonomie 632 km 565 km
Laden Wallbox 24A 73 km/u 65 km/u
Laden Supercharger 606 km/u 536 km/u
Vanafprijs 109.150 euro 112.500 euro

Verdict

MODEL S 100D 8 op 10
MODEL X 100D 7 op 10
Share Button

2 Responses

  1. Wim Bervoets says:

    Ferm wallpapermateriaal weeral!

Leave a Reply