DRIVR

Kies Maar: SCG 004S of Dallara Stradale ?

Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) laat een nieuwe sportwagen op de wereld los. De markt van unieke en in kleine volumes gebouwde exoten is duidelijk nog niet verzadigd. In Italië waagt Dallara, vooral gekend in de racewereld, zich ook aan zijn eerste straatauto. De Stradale – what’s in a name? – moet het net als de SCG 004S eens niet hebben van elektromotoren. Beide modellen worden aangedreven door octaan: de SCG voedt er acht cilinders mee en de Dallara vier. Naar welke auto gaat jouw voorkeur uit?

scg-004s-10010

scg-004s-10013scg-004s-10007

Sinds juli van dit jaar heeft de Scuderia Cameron Glickenahus een licentie gekregen om auto’s in de VS te produceren. Daarmee mag oprichter James Glickenhaus nu jaarlijks 325 modellen bouwen. Met 250 modellen per jaar tegen 2020, zou de SCG 004S meer dan de helft van de productie voor zijn rekening moeten nemen. Alles staat of valt dus met dit nieuwe model.

Voor de aandrijving gaat de keuze naar een twinturbo V8 met 650 pk en 750Nm koppel. De aandrijving gebeurt op de achterwielen via een manuele zesbak. Optioneel is er ook een automaat mogelijk. Het totale gewicht komt op slechts 1179 kg dankzij een een carrosserie en chassis uit carbon. De driezitter heeft de bestuurdersstoel in het midden, net zoals de McLaren F1. Het prijskaartje bedraagt $400.000 en de leveringen starten eind volgend jaar. In 2019 zou de auto ook op het circuit moeten racen in een GT3, GTE en GTLM-jasje. Het is een droom van Glickenhaus om aan de 24 uren van Le Mans deel te nemen, maar daarvoor moest eerst de productie van het merk omhoog gekrikt worden. Laat ons hopen dat de 004S hem daarbij helpt.

DallaraStradale_29_Variations_Granstudio

DallaraStradale_06_Front-Angle_GranstudioDallaraStradale_04_Rear-Angle_Granstudio

Dallara is een Italiaans merk dat zich sinds 1972 bezighoudt met ontwerp en fabricage van chassis voor racewagens. Ze domineren de Formule 3 en zijn de enige leverancier voor de Indycar, Formule 2, World Series by Renault, GP3 en Formule E. Verder helpen ze fabrikanten als Bugatti, Ferrari en Lamborhini bij het ontwerp van hun straatwagens.

Genoeg ervaring om zelf een straatlegale wagen uit hun mouw te schudden, dus. De Stradale bestaat net als de 004S uit carbon, maar daar houdt de vergelijking op. Geen V8 voor de Italianen, maar de gekende 2.3l Ecoboost van Ford, ter gelegenheid getuned tot 400pk. De motor wordt gekoppeld aan een manuele zesbak. De gunstige 0.47 pk/kg verhouding komt door het extreem lage gewicht van 855kg . Om dat te bereiken, heeft Dallara de auto niet voorzien van voorruit noch deuren – de bestuurder moet letterlijk ín de auto stappen. Optioneel kan er wel een voorruit worden voorzien voor €16.600, wie er ook nog een targadak met vleugeldeuren bij wil, moet daar nog eens €15.000 extra voor neertellen. Het doel is om 600 modellen te produceren voor een prijs van €155.000.

Het vermogen en de prijs liggen ver uiteen,
maar qua inborst zijn deze hardcore DRIVRs vrij gelijkaardig.
Dus welke weekend track car kies jij?

Share Button

3 Responses

  1. Koen.vds says:

    Doe mij maar dit speeltje van Dallara, licht en mooi. Design is precies een soort combinatie van LaFerrari en 918. Achterlichten komen trouwens van een Q7, zie ik net.

  2. Pascal says:

    Doe mij ook maar de Dallara, maar dan wel in Targa uitvoering. Zijn hier ten slotte in België.

  3. Dieter Verschaeve says:

    Qua design kies ik resoluut voor de Dallara. Als het over de aandrijflijn gaat verkies ik toch de sound van een (twinturbo) V8 boven een viercilinder. Een combi van beide is niet mogelijk zeker? 😉

Leave a Reply