DRIVR

Test: VW Arteon 2.0 TSI DSG 280

Driemaal is scheepsrecht, redeneren ze in Wolfsburg. Want na de qua verkoopsaantallen geflopte Passat CC, die later gewoon als CC door het leven ging, komt er toch een opvolger. Die krijgt voortaan de letters Arteon op zijn bips gekleefd en wordt de nieuwe vaandeldrager van het merk. Met een verfrissend design moet die wel genoeg klanten weten te winnen. Wij zochten alvast uit of het de moeite is om diep(er) in de buidel te tasten voor deze qua prijs minder volkse wagen.

volkswagen_arteon_r-line_97

Een vierdeurscoupé, dat hebben ze toch al in de Volkswagen-groep?

Klopt volledig, bij Audi bieden ze namelijk zowel een A5 Sportback als een A7 aan. De Arteon valt met zijn lengte van 4,86 meter perfect tussen dat tweetal van respectievelijk  4,73 en 4,97 meter in.  We kunnen ons dus inbeelden dat ze er in Ingolstadt niet zo blij mee zijn dat Volkswagen ook een deel van de taart wil. Zeker omdat er stevige concurrentie is vanuit het resterende deel van het Duitse trio.

volkswagen_arteon_r-line_49

volkswagen_arteon_r-line_518volkswagen_arteon_r-line_45

Is dit dan een Passat met een dynamischer koetswerk?

Als basis vertrok men inderdaad van een Passat, zij het dan met een verlengd koetswerk. Vooraan valt de erg brede en tot laag bij de grond doorgetrokken grille op. De ledstrips vloeien hier zowat naadloos uit voort en omranden vervolgens de led-koplampen. Het design van de dagrijlichten is daarmee duidelijk anders dan bij de rest van het gamma en heeft zelfs een trekje weg van de lijnen die men bij Renault hanteert. Niet jouw smaak? Wen er toch maar aan, want je zal dit in de toekomst vaker terugvinden op bolides met een VW-logo. Voorts is de koets mooi gestroomlijnd zoals je van een vierdeurscoupé mag verwachten. De achtersteven ziet er ook niet mis uit, met onder meer een knap geïntegreerde dubbele (nep-)uitlaat. Het op de testwagen aanwezig R-line pakket in combinatie met de 20-inch grote velgen in turbinevorm zorgden voor nog een beetje extra présence.

volkswagen_arteon_r-line_582

En binnenin dan?

Trek je de frameloze deuren open, dan kom je terecht in het gekende interieur van de Passat. Zo herkennen we de digitale cockpit en het 9,2 inch grote multimediasysteem. Dat de gebruikte materialen en de afwerkingsgraad uitstekend zijn, is geen verrassing. Al had het niet erg geweest als er ook hier een verfrissende wind was gepasseerd. De optionele ErgoComfort voorzetels zijn in tig richtingen verstelbaar en bieden je desgewenst zelfs een massage. Mede dankzij het in de hoogte en in de diepte verstelbare stuurwiel wordt het kinderspel om een goede zitpositie te vinden. Dat stuurwiel is aan de onderkant lichtjes afgeplat en ligt lekker in de hand. Zit je achteraan? Dan kan je profiteren van de verlengde wielbasis en heb je vorstelijk veel beenruimte, Skoda Superb-gewijs. Gezien het lijnenspel valt de hoofdruimte nog mee, al nemen echt grote rakkers best vooraan plaats. De koffer is tenslotte ook ruim, maar mankeert een aantal bevestigingshaken zodat eventuele bagage niet rond ligt te slingeren als je de tweeliter de sporen geeft.

volkswagen_arteon_r-line_2

VOLKSWAGEN ARTEONVOLKSWAGEN Arteon

Is het rijgedrag van de Arteon even vernieuwend?

Doorgaans kan je zelfs van de sportievere modellen uit de VW-groep zeggen dat ze niet echt onder je vel kruipen qua rijdynamiek. Met deze vierdeurscoupé bewijst Volkswagen dat het ook anders kan. Is het rijgedrag al in standje ‘Normal’ best aangenaam, dan ga je met een druk op de knop door naar ‘Sport’ waarin de voorste wielen de bevelen nog sneller opvolgen zonder nerveus te worden. Ook de rest van de wagen heeft echt zin om de bocht om te gaan, terwijl de nieuwste generatie 2,0 liter TSI pakt uitpakt met 280 paarden en 350 koppelmomenten. Het vermogen wordt zonder problemen op de ondergrond overgebracht dankzij de 4Motion-vierwielaandrijving. Steeds in combinatie met een DSG-automaat van zeven verzetten krijg je zo een dynamisch geheel waarbij het tempo flink naar boven gaat tot de digitale snelheidsmeter je erop wijst dat je rijbewijs snel in gevaar is. Het ideale moment om de geavanceerde rijhulpmiddelen in stelling te brengen.

volkswagen_arteon_r-line_885

Kan de Arteon ook uitpakken met vernieuwende snufjes?

Het nieuwe topmodel van Volkswagen krijgt een heel arsenaal aan elektronische gadgets. Zo is er een slimme snelheidsregelaar, ofwel Predictive Automatic Cruise Control. Deze bewaart niet alleen een vaste afstand ten opzichte van voorliggers, maar past de snelheid ook aan in functie van verkeersborden en van de navigatiegegevens (om zo bijvoorbeeld zelfstandig te vertragen bij een kruising). Het start-stop systeem maakt handig gebruik van de sensoren om de motor alweer te starten zodra een voorligger begint te rijden.

Verder beschik je over een adaptieve ophanging die naast de standen ‘Comfort’, ‘Normal’ en ‘Sport’ volledig op maat instelbaar is. Met een duw op het aanraakscherm kan je zelf kiezen uit een van de 15 mogelijkheden. Is de zachtste stand te deinend? Dan geef je toch gewoon twee tikken bij richting ‘Sport’? Ondanks het weinige rubber om de grote velgen is de demping en het bijhorende rijcomfort trouwens zelfs op Belgische wegen van hoog niveau. Tot slot is er nog het Emergency Assist, dat de wagen zelfstandig tot stilstand brengt op de pechstrook als de bestuurder onwel zou worden.

volkswagen_arteon_r-line_9

volkswagen_arteon_r-line_375volkswagen_arteon_r-line_17

Conclusie?

51.920 euro vraagt Volkswagen voor een Areon R-Line 2.0 TSI. Flink wat meer dan wat je voor een Passat bij de dealer moet achterlaten, maar je krijgt er wel heel wat extra voor in de plaats. Zowel qua binnenruimte, uitrusting als rijgedrag. De vergelijking met de Alfa Giulia is dan ook meer dan eens gevallen tijdens de testweek. Al zal het voor de dealers geen sinecure zijn om potentiële klanten te overtuigen hun centen aan de Arteon te besteden, beter dan aan een concullega die iets minder volks maar vooral nog meer premium is.

VOLKSWAGEN Arteon 2.0 TSI 280 DSG

Plus Min
+ Volkswagen met DRIVR-genen – Met een premium prijskaartje

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn turbobenzine
Aandrijving 4×4
Transmissie gerobotiseerde zevenbak
Vermogen 280 pk @ 4180 – 6000 opm
Koppel 350 Nm @ 1500 – 4180 opm
Gewicht 1.641 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,6 s
Topsnelheid 250 km/u
Normverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot  164 g/km
Vanafprijs 51.920 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply