DRIVR

ShootOut: Smart Brabus ForTwo Cabrio versus Mercedes-AMG S 63 Cabriolet 4MATIC*

Een triomfantelijke bijnaam als ‘Das Haus’ moet je verdienen. In de eerste plaats door consequent kwaliteit te leveren, maar ook door een zo breed mogelijk gamma aan te bieden. En dat heeft Mercedes sinds de oprichting van Smart wel degelijk, gaande van een petieterige tweezitter voor in de stad tot aan een statige vierzitscabrio voor erbuiten. Hoog tijd om die twee uitersten eens met elkaar te confronteren in een herfstige setting.

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Beginnen doen we met de kleinste van het duo, die sinds de samenwerking met Renault een regelrechte matamorfose heeft ondergaan. Niet zozeer esthetisch, maar vooral dynamisch dankzij een nieuwe turbomotor en een dito aandrijflijn. Meer bepaald: een geblazen driepitter van 898 cc met 109 paarden en 170 Nm, verbonden met een gerobotiseerde automaat die het rijgedrag veel directer moet maken. Bij de vorige (met koppelomvormer) moest je immers anticiperend gaan schakelen, omdat de reactie op de stuurflippers dermate traag was dat je zelden of nooit de juiste toerental op het juiste moment te pakken had.

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet forMercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet forMercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Niet meer zo bij de nieuwe, die in vergelijking haast sportwagensnel schakelt. Het stuurgevoel is ook minder zwaar (en bijgevolg intuïtiever) waardoor je beter weet wat de voorsloffen aan het uitspoken zijn. De achterste – die groter en breder zijn – zorgen nog steeds voor de aandrijving, ook al merk je daar wederom niets van. Smart blijft het zekere voor het onzekers nemen met de korte wielbasis en voorziet zelfs geen knop om de de tractiecontrole uit te schakelen, laat staan het ESP. De banden aan de stoplichten oproken zit er dus niet in met de kleinste Brabus, maar snedig de bocht om suizen en meteen de volgende versnelling erin knallen des te meer.

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet forMercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Bij de Mercedes-modellen is het (tenminste officieel) niet Brabus maar AMG dat de peper levert, zelfs voor op het eerste gezicht atypische kandidaten. Om te zorgen dat de S63 Cabrio zijn maagdelijke insigne toch verdient, hebben de ingenieurs de open S-Klasse op vijf punten aangepakt: motor, versnellingsbak, aandrijving, remmen en uitlaat. Die laatste is op de 63 van het megafoon-type, tenminste als de bestuurder erom vraagt. Cruiset meneer liever discreet over de Croisette, dan gaan de kleppen automatisch dicht om de potente V8 de mond te snoeren. Anders dan bij de AMG-GT of de C63 AMG betreft het daarbij niet de nieuwe 4,0 liter biturbo, maar de oudere 5,5 liter-V8 met evenveel aanjagers die nog in de vorige E63 AMG dienst heeft gedaan.

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet forMercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet forMercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

Het voordeel van die extra longinhoud is dat het koppelcijfer 900 Nm bedraagt, terwijl dat van de 4,0-liter bij 700 Nm piekt. Trekkracht is immers precies wat je nodig hebt bij een zwaargewicht als de 63 Cabrio die rijklaar de 2,2 ton aantikt. Niet dat de koppelbeul ook maar de minste moeite heeft om het stijlvolle silhouet vlot te trekken: in 3,9 seconden zit je al aan de 100 km/u, terwijl de motor zonder begrenzer zeker 300 zou lopen. Ondanks zijn leeftijd vertoont de V8 een ongeëvenaarde balans die zowel lage als hoge toeren moeiteloos verteert. Echt het type motor waar je een twee-eurostuk op kan balanceren, zo verfijnd.

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet forMercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

De gekozen versnelling maakt daarbij geen jota uit, aangezien de biturbo altijd en overal bij de les is – tenminste als de klassieke automaat in Sport of Manueel staat. Anders durft de zevenbak al eens rond de vrijloop gaan schuifelen om het verbruik min of meer binnen de perken te houden, al slaagt het geheel daar met minstens 15 liter per 100 kilometer zelden of nooit in. AMG herwerkt de transmissie wel om iets flukser te schakelen, terwijl de S63 louter met ‘performance-oriented all wheel drive’ alias 4Matic te hebben is. Een puike beslissing die het gewicht weliswaar de hoogte in stuwt, maar maakt dat er geen greintje vermogen verloren gaat. Optionele carbon-keramische remmen ronden het dynamische plaatje af van een wagen die zijn omvang achter het stuur kundig weet te maskeren, zelfs op een uitdagend asfaltlint.

Mercedes-Benz S63 AMG Convertible & Smart Brabus Cabriolet for

En dan nu de hamvraag: voelt dit tweetal ooit verwant aan? Eerlijk antwoord: nooit ofte nimmer. De Smart is bedacht om snel en handig door een metropool te ritsen, de S-Klasse Cabrio om in alle comfort van Parijs naar Milaan te flitsen. De eerste is een straatschoffie dat een paar coole moves heeft geleerd, de andere een gentleman die zijn kunde liever alleen etaleert. Beide tonen zich wel uitmuntend in hun eigen vak, ook al laten ze zich daar royaal voor betalen. Zit je daar niets mee in, dan haal je zowel met de Smart ForTwo Brabus als de Mercedes-AMG S 63 4MATIC een fijne Mercedes in huis. Sterker nog: het zou ons echt niet verbazen als er welgestelde eigenaars zijn die beide in hun garage hebben staan – net zoals menig Aston Martin-eigenaar destijds een Cygnet heeft gekocht, als handige aanvulling op.

*Deze test gaat nog uit van het pre-faceliftmodel van de S-Klasse Cabrio. Sinds september 2017 is de complete S-Klasse bijgepunt en heeft de S63 zijn oude 5,5 liter ingeruild voor de nieuwe 4.0 met twee turbo’s, gekoppeld aan een negentrapsautomaat.

[Foto’s: Dennis Noten]

SMART ForTwo Brabus Cabrio

Plus Min
+ Forse verbetering over de vorige – Allesbehalve speels

MERCEDES S63 AMG Cabriolet 4Matic

Plus Min
+ Raket zonder dak – Fors ding

Weggecijferd

ForTwo Brabus S63 AMG
Motor 1.0 driecilinder
turbobenzine
5.5 achtcilinder biturbobenzine
Aandrijving Achterwielaandrijving Vierwielaandrijving
Overbrenging Gerobotiseerde zesbak Zeventrapsautomaat
Vermogen 109 pk @ 5750 opm 585 @ 5500 opm
Koppel 170 Nm @ 2000 opm 900 Nm @ 2250 opm
Leeggewicht 940 kg 2085 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,5 s 3,9 s
Topsnelheid 165 km/h 250 km/h (begrensd)
Normverbruik 4,6 l/100 km 10,4 l/100 km
C02-uitstoot 104 g/km 244 g/km
Vanafprijs 20.824,10 euro 205.222 euro (facelift)

Verdict

Brabus 7 op 10
AMG 9 op 10
Share Button

Leave a Reply