DRIVR

Dit was 2017: De beste DRIVR’s

Nog even met de ogen knipperen en 2017 zit er helemaal op. Goede voornemens voor 2018 al bijna in gedachten, is het in december vooral tijd om nog eens het afgelopen jaar onder de loep te nemen. Daarbij passeerden DRIVR’s van allerlei pluimage op onze redactie. De top drie van testvehikels die een plaatsje veroverd hebben op onze redactie en in de grijze massa van ondertekende? Ontdek ze na de sprong.

3. BWM M4 Competition Package 

bmw_m4_coupe_competition_package_73

bmw_m4_coupe_competition_package_62bmw_m4_coupe_competition_package_72

Het Competition-pack geeft de M4 Coupé (maar ook de Cabrio en de vierdeurs) naar wens een harder kantje, in de drie betekenissen van het woord: de demping is iets harder, de uitlaat klinkt harder en de zes-in-lijn trekt harder. De vraag is alleen of je naar die attributen op zoek bent in een sportwagen die – net als de 911 – nog vaak als daily driver gebruikt wordt? Ben je daarentegen op zoek naar een fun-car die op commando dwars gaat en ook nog eens zijn mannetje staat op het circuit, dan is het Competition-pack een no-brainer.

2.  Mercedes-AMG E63 S 4Matic+

mercedes-e-04

mercedes-e-10mercedes-e-03

In de ShootOut met de Mercedes-AMG E43 bleek als nel dat beide berlines snel zijn, maar toch ook sterk verschillend van elkaar. Daarbij neemt de grotere broer ook steeds de overhand. Dankzij de 612 paarden en 850 koppelmomenten sterke biturbo V8 is de ‘plus’ retesnel. Wat dacht je van 0 tot 200 in pakweg 10 tellen? Of tot aan de verhoogde begrenzer bij 300 km/u in nauwelijks meer dan 30 seconden? Gelukkig is deze E-Klasse meer dan een dragracer. Voorzien van vierwielaandrijving geraakt het vermogen vlot aan de grond. Dankzij de afstelling ervan laat de E 63 S zich ook in AWD-modus netjes op het gas zetten, terwijl de Drift Mode natuurlijk alle demonen ontstuit. Wat een beest!

1. Volkswagen Golf GTI Clubsport S

VWGolfClubsportS-lowres-11

VWGolfClubsportS-lowres-3VWGolfClubsportS-lowres-13

Dat ze bij Volkswagen al langer weten hoe je een hot hatch in elkaar zet is geen geheim. Echter moesten de laatste generaties van de Golf GTI wel de duimen leggen tegen snedigere concurrenten. Wij zijn alvast blij dat ze in Wolfsburg niet bij de pakken bleven zitten, want ze creëerden een wel erg gelikte hete Golf. Als Clubsport, of beter nog Clubsport S, krijg je een Ringverslindende bolide. Die laatste is de puurste van de twee. Dankzij het weglaten van de achterbank (-40kg), de manuele versnellingsbak, de tot 310 paarden gekietelde 2.0 viercilinder turbobenzine, de aangepaste ophanging, de mechanische sper en het agressieve Michelin Cup 2-rubber wordt de Golf een waar pretpakket. En je verwacht het niet van een gestripte circuitracer, maar-ie is ook nog eens comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik.

3. Volkswagen Arteon 2.0 TFSI 280 DSG

volkswagen_arteon_r-line_97

volkswagen_arteon_r-line_885volkswagen_arteon_r-line_2

De opvolger van de (Passat) CC, die tevens ook de honneurs als nieuwe vlaggenschip van het merk moet zien waar te maken. Dat er heel wat energie ging in de ontwikkeling van de Arteon merk je alleen al aan de ellenlange lijst van rijhulpmiddelen die je op deze vierwieler kan krijgen. Al is dat niet de reden waarom de Arteon de derde plaats toebedeeld krijgt. Wat wel? Om te beginnen het frisse design, nog in het meest aan de voorkant. Vervolgens doet ook het rijgedrag een stevige duit in het zakje. Moest je hier geblinddoekt in rijden, denk ik niet dat er velen zijn die de levendigheid van het chassis linken aan de Volkswagen-Audi groep. Door zijn lange wielbasis wordt het nooit een bochtenridder zoals de bolide hieronder. Toch weet-ie best vlot door de bocht te komen, en worden de bevelen van de bestuurder daarbij gezwind opgevolgd. Puik werk!

2. Alfa Romeo Giulia 2.2d 136 pk

giulia_1

giulia_2giulia_7

Aah, Giulia. Ondertussen zijn er al enkele jaren verstreken sinds de Turijnen hun nieuwe middenklasse berline op de wereld loslieten. Toch oogt het lijnenspel nog steeds erg fris en met een elegantie zoals die Italianen het zo goed kunnen. Ik had het niet verwacht, maar de instapdiesel wist me echt te verleiden. Enerzijds vanwege de smeuïge zelfontbrander die uitpakt met een royaal koppel. Anderzijds door de vlotte samenwerking met de achttrapsautomaat. En nog het meeste door de goesting die je krijgt om echt te rijden zodra je het stuur beroert hebt. Je hoeft nog maar naar een bocht te kijken, of de Giulia gooit zich er al in. Daarbij vliegensvlug de bevelen van de bestuurder opvolgend. Delizioso! Waarom deze toch niet hoger eindigt? Omdat de voorstoelen echt wel wat meer (onder)steun(ing) mochten bieden, en omdat de motor aan gretigheid en karakter mist om een échte DRIVR te zijn. Dan toch maar eens een Quadrifoglio Verde te pakken zien te krijgen…

1. Ford Fiesta ST200

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Ford Fiesta ST200 by Dennisnoten.com PhotographyFord Fiesta ST200 by Dennisnoten.com Photography

Ondanks dat er ondertussen al zowat tien maanden verstreken sinds ik mijn derrière in de sportzetels van de ST200 mocht nestelen, lijkt het nog als de dag van gisteren. Op woensdag een telefoontje van collega Ken. Of ik het zag zitten om vrijdag de pittige Fiesta op te pikken om het kleintje vervolgens op maandag weer te droppen. Wat zou je zelf zeggen? En dus zat ik enkele dagen later achter het stuur van deze kleine pk-zwangere Ford.

Van bij de eerste meters maakt de Fiesta de DRIVR in jou wakker dankzij het scherpe stuurgedrag en alerte motor. Nog steeds is het moeilijk om te geloven hoe soepel de uitgepuurde 1.6 voor de dag komt. En met 215 pk en 320 koppelmomenten in overboost zit je nooit om vermogen verlegen. Waarom de ST200 op het hoogste trapje terecht komt? Niet vanwege de vergevingsgezinde schokdemping. Wel vanwege de tonnen fun die je beleeft achter het stuur zodra het asfalt aan het kronkelen gaat. Elke rit staat zo garant voor een brede lach op het gezicht van wie de pedalen beroert. Op meer van dit in 2018!

Share Button

Leave a Reply