DRIVR

Dit was 2017: Uit productie

Er wordt steevast teruggekeken naar de auto’s die we dit jaar hebben mogen verwelkomen. Toch is het belangrijk om stil te staan bij de auto’s die dit jaar zijn heengegaan. Een automerk moet vooruit denken en de kostenposten aanpakken. Bijgevolg verdwijnt er soms wat uit productie wegens gebrek aan interesse bij de kopers. Het meeste daarvan bezorgt ons geen hartzeer, al zijn er helaas ook enkele bolides bij die we liever niet zien gaan.

De eerste slachtoffers vallen in het segment van de kleine monovolumes. De Citroën C3 Picasso, de Opel Meriva en de Skoda Yeti hielden er dit jaar mee op. Ze werden allen ingeruild voor stoerdere SUV’s. Kopers kunnen nu terecht bij de C3 Aircross en de Crossland X. Bij de Tsjechen is er een kleine kapitaalinjectie nodig om met de grotere Karoq weg te rijden. Is de toekomst aan de SUV’s? Helaas wel, maar er viel ook een slachtoffer in dé categorie van het moment. Mini vernieuwde de Countryman, maar de Paceman kreeg geen opvolger. De onpraktische en dure driedeurs trok onvoldoende kopers naar de showroom.

Mini-Paceman

Opel-MerivaCitroen-C3-Picasso

 

In de categorie van de breaks valt het gordijn voor twee modellen. De Honda Civic Tourer verdween dit jaar al van de markt, maar er zou gewerkt worden aan een opvolger. De CLS Shooting Brake wordt helemaal stopgezet. De interesse voor de coupé-estate kwam vooral uit Europa en op de afzet in één continent kon het model klaarblijkelijk niet draaien. De Amerikaanse en Aziatische markten hebben het meer voor de GLC en GLE coupé als praktische sportieveling. Citroën heeft onopgemerkt het doek laten vallen over de C5. Sedans in het D-segment zijn al langer slachtoffer van de opmars van SUV’s. Het komt dus niet als een complete verrassing. De Fransen beloven wel met een nieuwe C5 te komen in 2020. Ondertussen kan het cliënteel terecht bij de SUV’s van het consortium: de 7 Crossback van zustermerk DS, en de 5008 van Peugeot. Wie een echte Citroën wil, kan volgend jaar terecht bij de C5 Aircross.

Mercedes-Benz-CLS-Shooting-Brake

citroen_c5_touring_finale_2Honda-Civic-Tourer

De grootste teloorgang voor Drivr’s moet wel de Dodge Viper zijn. In augustus van dit jaar sloot de Conner Avenue Assemblage fabriek van FCA en daarmee stopte ook de assemblageband van het Amerikaanse icoon. De no-nonsens muscle car bleef gedurende drie generaties trouw aan zijn V10. De 8,4 liter grote, atmosferische motor leverde 640pk die altijd via een manuele versnellingsbak naar de achterwielen werden gestuurd. We zullen hem missen, al was het maar om eeuwige rivaal Corvette het vuur aan de schenen te leggen. Daarnaast is er dit jaar ook een automerk gestopt in België. De stekker werd finaal uit Lancia getrokken nadat vorig jaar al was aangekondigd dat het merk enkel in Italië zou blijven bestaan. In feite gaat er slechts één model verloren, de Ypsilon. Het verlies valt dan ook niet zwaar. Al is het natuurlijk erg jammer dat een merk met zo’n autosportgeschiedenis ten onder gaat.

Dodge-Viper

Lancia-YpsilonCadillac-SRX

Dan resten er ons nog enkele modellen die in 2017 onder een nieuwe naam verdergezet werden. Zo kreeg de BMW 5-reeks  Gran Turismo een hoger cijfer in de benaming, en veranderde de nieuwe Cadillac SRX in CT5 volgens de nieuwe nomenclatuur van het merk. De naam Passat CC werd te min bevonden voor de nieuwe vierdeurs coupé van Volkswagen, dus werd ze ingeruild voor het chiquere Arteon. Traditiegetrouw herneemt Ferrari nooit de naam van een model na een update, want zelf spreken ze liever over een volledig (ver)nieuw(d) model. Exit F12 Berlinetta, enter 812 Superfast.

Ferrari-F12-Berlinetta

BMW-5-Gran-TurismoVolkswagen-Passat-CC

Share Button

Leave a Reply