DRIVR

Ken je Klassiekers: de Zündapp Janus

Laat het ons vandaag eens hebben over Duitse microcars. Kom je tegenwoordig niet veel verder dan een Smart of een BWM i3, dan waren er vroeger wel wat meer op de markt – vooral omdat de Duitse merken meteen na WOII geen volwaardige auto’s mochten bouwen. Denk daarbij aan de BWM Isetta, of aan het grappige merk Zündapp. En net van dat ter ziele gegane bedrijf staat er momenteel een pareltje van een Janus te koop. Al ooit van gehoord?

autowp.ru_zuendapp_p_janus_3

Het in 1917 opgerichte Zündapp (samentrekking van Zünder-Apparatebau-Gesellschaft) besloot in 1954 om naast motorfietsen ook kleine auto’s te gaan bouwen. Na enkele jaren van ontwikkeling bracht het in ’57 de Janus op de markt. Omdat de voor- en achterkant zo sterk op elkaar lijken, kreeg deze microcar de naam van die Romeinse god met twee gezichten. Dat opmerkelijke design is een gevolg van een opvallende keuze bij de opbouw van de wagen. De 245 cc grote motor bevindt zich namelijk in het midden van de wagen. Aan beide zijden ervan is er ruggelings een zitbank geplaatst. Daardoor zijn de inzittenden met de rug naar elkaar gekeerd. Handig was dan weer wel, dat je er een tweepersoonsbed in kreeg na het wegklappen van de beide zitbanken.

autowp.ru_zuendapp_p_janus_2

autowp.ru_prochie_zundapp_janus_2autowp.ru_zuendapp_p_janus_11

Om in en uit te stappen zoek je beter niet naar conventionele deuren, maar doe je beroep op de scharnierende voor- en achtersteven.  Kan je in de BWM Isetta het stuur nog wegklappen om plaats te nemen, dan dien je je in de Janus langs het stuur te wurmen.  Eenmaal achter het stuurwiel kan je de eencilinder tweetaktmotor tot leven wekken. De één-vierde liter aan longinhoud staat garant voor veertien volle paardenkrachten. Net voldoende om dit kleintje tot 80 km/u te laten versnellen, al won je er toen al geen stoplichtsprintje mee – laat staan vandaag. De trommelremmen rondom volstaan dan ook qua remkracht.

autowp.ru_zuendapp_p_janus_1

Na twee jaar van productie en 6.902 exemplaren werd de fabriek verkocht aan Bosch en stopte de productie van de Janus. Voor liefhebbers van deze Duitse microwagen is er goed nieuws. Classic Driver heeft een Janus in de etalage staan. Eentje die na vier Duitse eigenaars in 1973 naar België kwam. Daar volgde een volledige restauratie om vervolgens deel uit te maken van een museum. Tot nu dus. Op zoek naar iets uniek? Dan is dit misschien wel voor jou.

[Info en foto’s via Classic Driver]

Share Button

Leave a Reply