Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zelden werd de nieuwe super/hypercar van een gereputeerd huis op zo negatieve reacties ontvangen als de McLaren Senna. De officieuze opvolger van de hybride P1 spreekt op papier nochtans tot de verbeelding maar is lang geen klassieke schoonheid. Laat staan een echte posterauto. Mogelijks geeft een rentrée in de 24 U van Le Mans 2019 de Senna nu het nodige cachet.

2018_mclaren_senna-12

2018_mclaren_senna-112018_mclaren_senna-10

Afgelopen week nog lanceerde McLaren een waar charmeoffensief om de Senna dat tikkeltje aantrekkelijker te maken bij het grote publiek. Of op zijn minst toch beter begrepen. Niet dat dat officieel nog veel uitmaakt. Alle 500 geplande exemplaren zijn naar verluidt immers de deur uit. Maar marketingtechnisch heeft de Senna zijn doel voorlopig een beetje gemist, zo lijkt het.

2018_mclaren_senna-7

2018_mclaren_senna-32018_mclaren_senna-8

Voorlopig dus. Want McLaren heeft naar verluidt meer ambitie dan enkel het zoveelste, nauwelijks straatlegale circuitspeeltje voor de happy few te bouwen. De Britten zouden een retour naar het Circuit de la Sarthe zien zitten. Le Mans, dus. En dan herinneren we ons allemaal het succes van de McLaren F1 GTR die bij zijn debuut in 1995 met de algehele overwinning aan de haal ging.

2018_mclaren_senna-4

2018_mclaren_senna-112018_mclaren_senna-6

Homologatie voor het GTE-kampioenschap ligt het meest voor de hand. Dat vergt immers maar 100 straatauto’s. Maar McLaren zou achter de schermen flink wat hoger mikken en aast op een retour naar de hoogste categorie die momenteel nog LMP1 heet. Dat kampioenschap is sinds dit jaar gekortwiekt door het onverwacht uitvallen van Porsche waardoor Toyota het nog enige resterende fabrieksteam is. Hoe de serie er volgend jaar zal uitzien is nog maar de vraag.

2018_mclaren_senna-1

En net daar zou McLaren van willen profiteren door de regulaties terug richting straatauto’s te pushen, beter dan peperdure ‘F1-auto’s in drag’ die we de laatste jaren met de koninginnenklasse associëren. Stiekem dromen we dus al van heel wat nieuwe homologatiespeeltjes. Maar evenzeer zien we de Senna al racen tegen het race-equivalent van de Aston Martin Valkyrie of Mercedes-AMG Project One. Het beloven in ieder geval interessante tijden. Zo sexy als de F1 (GTR) wordt de Senna waarschijnlijk nooit. Maar wie weet kijken we binnen enkele jaren helemaal anders naar deze ‘Ultimate Series’-McLaren.